זוגיות על חלל: החיבור לאילון מאסק מחשמל את קמפיין טראמפ

האיש העשיר בעולם ביקר בעבר את המועמד הרפובליקני לנשיאות אך כעת נראה שהחיבור בין השניים חזק מתמיד • "הוא איש עסקים נהדר, ומצוין בקיצוץ עלויות. ראיתם את זה. והוא אמר שיוכל לקצץ עלויות מבלי להשפיע על אף אחד", אמר מאסק על טראמפ בראיון ל"פוקס ניוז" • אך האם המיליארדר האקסצנטרי הוא מה שקמפיין טראמפ צריך?

מאסק וטראמפ במהלך עצרת תמיכה בטראמפ. צילום: איי.פי

"צריך לתת לו קרדיט. הוא אחד הגאונים בדורנו ועלינו ולהגן על אנשים כאלה והוא עושה עבודה טובה". את הדברים אמר המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ על האדם העשיר בעולם, אילון מאסק, ואף השווה אותו לתומס אדיסון של ימינו. דבריו של הנשיא לשעבר היוו עדות נוספות להתחזקות מערכת היחסים הצמודה בין השניים בשיאה של מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב. אותה מערכת יחסים בין השניים אף כונתה ב"ניו יורק טיימס" כמעורבות בקמפיין פוליטי 'שאין כמותה בהיסטוריה המודרנית'.

אך מערכת היחסים בין השניים לא הייתה סלולה במילות אהדה או חיבה לאורך השנים, אלא כללה גם חילוקי דעות פומביים לצד שיתופי פעולה אדוקים, בייחוד בתקופת הנשיאות של טראמפ. מאסק, מייסד חברות הענק טסלה ו-SpaceX, שגם רכש את הרשת החברתית "טוויטר" (כיום x) החל את דרכו המשותפת עם טראמפ כבר בהצטרפותו לוועדה הכלכלית המייעצת לממשל הקודם ב-2017. מאסק ראה בכך הזדמנות להשפיע על מדיניות הממשל בתחומי הטכנולוגיה, הייצור והתשתיות.

אילון מאסק ודונלד טראמפ בעצרת במדינת פנסילבניה

עם זאת, מעורבותו של מאסק הייתה קצרת מועד. הוא התפטר מהמועצה במחאה לאחר שטראמפ הכריז על פרישה של ארה"ב מהסכם האקלים של פריז, ולאחר שהדגיש את חששותיו בנושא הטיפול בסוגיות אקלים. "שינוי אקלים זה דבר אמיתי. לעזוב את הסכם פריז זה לא טוב לאמריקה וגם לא טוב לעולם", צייץ מאסק לאחר פרישתו.

אך לאחר עזיבתו של טראמפ את הבית הלבן, הדינמיקה בין השניים השתנתה והנשיא לשעבר הקפיד להחמיא למאסק בהזדמנויות שונות, בייחוד לאחר שהאחרון הצליח להביא את חברות הענק שברשותו לייצור ופיתוח בשטח ארה"ב, מה שמסייע לכלכלה המקומית. במקביל, מאסק הקפיד להחמיא לתפקודו של טראמפ בתחומי הכלכלה עת כיהן כנשיא אך עדיין שמר על נימה של ביקורת בהתייחסותו לנושאי האקלים. עם זאת, במאי האחרון פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי טראמפ שוקל להציע למאסק תפקיד בממשלו העתידי במידה וייבחר. על פי הדיווח השניים דנו בתפקיד רשמי שכולל טיפול בסוגיית אבטחת הגבולות והכלכלה, בהם מאסק מרבה להתבטא בפומבי. עוד נטען כי מאסק "חרד" מהכיוון אליו צועדת ארה"ב בהתייחסותו למדיניות הליברלית של הדמוקרטים שלטענת השמרנים יוצרת פילוג.

טראמפ ומאסק בבית הלבן, 2017, צילום: אי.פי

לאחר חרושת שמועות, הודיע מאסק ברשת החברתית שבבעלותו כי הוא תומך באופן רשמי במועמדותו של טראמפ לנשיאות. את הודעת התמיכה הוא שחרר זמן קצר לאחר ניסיון ההתנקשות הראשון בטראמפ. "אני תומך במלואי בנשיא טראמפ ומקווה להחלמתו המהירה", צייץ מאסק. מאוחר יותר הוסיף: "בפעם האחרונה שלאמריקה היה מועמד קשוח כל כך היה תיאודור רוזוולט".

עוד נטען ב"טיימס" כי כפי שמאסק היה אבסולוטי בפיתוח חברות הענק שברשותו, כך הוא מעורב בקידום ניצחונו של טראמפ. לאחרונה הוא הודיע כי יתרום כ-45 מיליון דולר מדי חודש לוועדת פעולה חיצונית שתתמוך במועמדתו של טראמפ שאליה יתרמו בעלי הון נוספים. מטרת הוועדה היא לעודד "מצביעים מתנדנדים" במדינות המפתח לצאת לבחור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסייר עם אילון מאסק בכפר עזה, צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

בראיון שהעניק ל"פוקס ניוז" אמר טראמפ כי מאסק "יקצץ שומן מהממשל'. "הוא איש עסקים נהדר, ומצוין בקיצוץ עלויות. ראיתם את זה. והוא אמר שיוכל לקצץ עלויות מבלי להשפיע על אף אחד", הוסיף. הנשיא לשעבר עוד אמר כי מאסק לא צפוי לשבת בקבינט שלו אלא יכהן בתפקיד שייקרא "שר לענייני קיצוץ עלויות". "אני רוצה שהוא ישגר טילים לכוכב מארס, הוא הבטיח לי שיעשה את זה לפני סוף הכהונה שלי, שזה אומר שזה יקרה לפני שסין או רוסיה יעשו זאת."

לאחרונה, טראמפ הכריז על כוונתו למנות את מאסק לראש ועדת יעילות ממשלתית חדשה אם ייבחר בנובמבר. הוועדה תבדוק את "כל הממשל הפדרלי" ו"תמליץ על רפורמות דרסטיות", אמר טראמפ. בתגובה, מאסק כתב ברשת החברתית X: "אני מצפה לשרת את אמריקה אם תעלה ההזדמנות. לא נדרש שכר, לא תואר, לא הכרה".

אילון מאסק, דונלד טראמפ והמועמד לתפקיד סגן הנשיא ואנס, צילום: איי.פי

טראמפ מקווה לנצל את המוניטין של מאסק כיזם מצליח ואת יכולותיו בתחום הטכנולוגי והניהולי. שיתוף הפעולה עם מאסק עשוי לחזק את אחיזתו של טראמפ במדינות מפתח כמו טקסס וקליפורניה, בהן תעשיית הטכנולוגיה משגשגת. בנוסף, תמיכתו של מאסק עשויה להביא לטראמפ קהל חדש, בעיקר צעירים ואנשי טכנולוגיה, שעשוי להרחיב את מעגל התומכים המסורתי שלו. ד"ר שרה לוין, מומחית לתקשורת פוליטית, מסבירה: "מאסק מייצג את החדשנות והיזמות האמריקאית. תמיכתו מעניקה לטראמפ גושפנקא בקרב קהל שאולי היה ספקן לגביו בעבר."

לצד המחמאות ההדדיות והפומביות, אירח טראמפ את מאסק באחת מעצרות הבחירות המפורסמות שלו שהתקיימה לפני מספר שבועות בבאטלר שבפנסילבניה. בעצרת שהתקיימה במקום בו ניסו להתנקש בו לראשונה, טראמפ העלה לבמה את מאסק שחבש על ראשו את הסמל של המפלגה הרפובליקנית ובייחוד בקרב תומכי הנשיא לשעבר - הכובע שעל גביו הכיתוב "make america great again". זו הייתה הפעם הראשונה שמאסק מצטרף לעצרת בחירות של טראמפ והייתה עדות מוצקת לברית האימתנית שנכרתה בין השניים וצפוייה לעמוד למבחן בבחירות הקרובות.

אילון מאסק, צילום: רויטרס

סוגיית ניגוד העניינים היא אחת מהדאגות הברורות ביותר במינוי זה. SpaceX מחזיקה בחוזים ממשלתיים וטסלה נהנית מזיכויי מס פדרליים, מה שעלול ליצור בעיה אתית אם מאסק ימצא בעמדת כוח בסוכנות ממשלתית. מומחים מזהירים כי מינוי שכזה עלול להוביל למצב בעייתי שבו האינטרסים העסקיים של מאסק מתנגשים עם תפקידו הציבורי.​​​​​​​​​​​​​​​​

ככל שמתקרבות הבחירות, הברית בין טראמפ ומאסק ממשיכה לעורר עניין וספקולציות. האם שיתוף הפעולה בין איל ההון הטכנולוגי והפוליטיקאי השנוי במחלוקת יוביל לנחיתה מוצלחת בבית הלבן, או שמא יסתיים בפיצוץ על כן השיגור? בעולם שבו הטכנולוגיה והפוליטיקה מתערבבות באופן חסר תקדים, נראה שמערכת הבחירות של 2024 עומדת להיות אחת המרתקות והבלתי צפויות בהיסטוריה האמריקנית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר