גשמים עזים וסופות טורנדו: הוריקן "מילטון" מטלטל את פלורידה

ההוריקן, שמביא עמו רוחות במהירות של יותר מ-230 קמ"ש, צפוי לפגוע ביבשה בתוך שעות • השירות המטאורולוגי עדכן על 90 סופות טורנדו - שיא ליום אחד • 30 אלף איש לפחות מצאו מקלט בבתי ספר ואולמות במדינה מפני כוחות הטבע • ובשולי ההוריקן התפתחה גם סערה פוליטית

"מילטון" מתקרבת לחופי ארה"ב - במבט מתחנת החלל הבינלאומית. צילום: רויטרס

עוד שעות ספורות נותרו להגעה של ההוריקן "מילטון" אל חופי פלורידה, אולם השפעתו כבר מורגשת היטב, עם גשמים עזים ומי ים שכבר פולשים עמוק לתוך היבשה.

רשתות חברתיות

אחד הקדימונים להגעת ההוריקן הוא סופות טורנדו שמכות ביישובים הנטושים ברובם. השירות המטאורולוגי הלאומי הוציא לא פחות מ-90 אזהרות טורנדו - שיא ליום אחד. 

בין השאר, נצפה טורנדו בפורט מאיירס, בירת מחוז לי במרכז פלורידה. הסופה מוטטה עצים ובתים, ואף החריבה תחנת דלק שנקרתה בדרכה.

תושבים מכינים שקי חול כדי להגן על בתיהם, אזור אורלנדו, צילום: אי.אף.פי
איטום של בית עסק בברנדון, פלורידה, צילום: אי.פי
תושבים מגיעים למקלט. עד יעבור זעם, צילום: אי.אף.פי

"מילטון", שמוגדר כעת הוריקן בדרגה 3, מייצר רוחות במהירות של יותר מ-230 קמ"ש והשפעותיו יגיעו למעשה לכל פינה בפלורידה, אולם אמור להיחלש עת יכה בחופי המדינה בשעות הלילה (שעון ישראל). כל זה לא גרע כהוא-זה מעוצמת ההתרעות לתושבים שהוציאו הרשויות.

אזרח שמתגורר בקרוואן מחכה לפינוי, אזור פורט מאיירס, צילום: רויטרס

במהלך היממה האחרונה עברו שוטרים ואנשי המשמר הלאומי של פלורידה ביישובים שייקרו בדרכו של הטבע המשתולל, וידאו פינוי והפצירו בתושבים שמתעקשים להישאר להתפנות בכל זאת.

שוטרים מנסים לשכנע את מלינובסקי להתפנות. הסירה שלו עוגנת מאחוריו, צילום: GettyImages

אחד מאלה שסירבו בתוקף לעשות זאת היה ג'וזף מלינובסקי, שמתגורר בסירה במפרץ הילסבורו בטמפה. מלינובסקי, שאיבד את רגלו בתאונה, אמר לקציני משטרה שהזהירו אותו מפני סכנת מוות: "אני מאמין בכל לבי שהאל רוצה שאישאר כאן עד חלוף הסערה. חוץ מזה, הסירה צפה, אז בכל מקרה אשאר מעל לגלים".

תושבים במקלט סופה שנפתח בתיכון בפורט ריצ'י, פלורידה. 30 אלף איש בחרו להתגונן בדרך הזו, צילום: אי.פי

מיליוני תושבי פלורידה נמלטו צפונה. כ-30 אלף בחרו להישאר במתחמים ציבוריים כמו בתי ספר ואולמות ספורט. "יש לנו מקום ליותר מ-200 אלף איש", הבטיח מושל פלורידה רון דה-סנטיס במסיבת עיתונאים בלייק סיטי לפני שעות אחדות.

חומת המגן המיוחדת שהוקמה מסביב לבית החולים בטמפה, צילום: רויטרס

למרות עוצמת הסופה, בפלורידה לא יפנו 16 בתי חולים. מסביב לבית החולים הכללי בטמפה הוקמה חומת הגנה מיוחדת מפני הצפות, שאמורה להגן מפני גלים בגובה של עד חמישה מטרים וצפויה לעמוד איתן מול רוחות במהירות של כ-215 קמ"ש.

גם בתי הסוהר לא יפונו, משום שלפי הרשויות לא נשקפת סכנה לאסירים ולצוותים.

ביידן בתדריך על ההיערכות ל"מילטון", צילום: רויטרס

בינתיים, ההוריקן עורר גם סערה פוליטית. הנשיא ג'ו ביידן האשים את המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ בהפצה מכוונת של שקרים כדי לפגוע בממשל הדמוקרטי. ביידן ציטט דיווחים חסרי בסיס על כך שהרכוש של העוזבים מופקע לטובת המהגרים, ועל כך שלטובתם מופנה הכסף שמוקצה לטיפול בנפגעי "מילטון". "זה פשוט לא נכון", הבהיר ביידן ומתח ביקורת על המחוקקת מרג'ורי טיילור גרין, שלדבריו אמרה כי "הממשל שולט כעת במזג האוויר". "זה מעבר למגוחך", אמר ביידן. "חייבים לסיים את זה. אין כאן מדינות אדומות או כחולות. יש ארה"ב אחת".

תזכורת: "מילטון" מכה בארה"ב פחות משבועיים לאחר שהוריקן "הלן" היכה בפלורידה, ג'ורג'יה, דרום קרוליינה, טנסי, וירג'יניה וצפון קרוליינה. לפחות 225 בני אדם נהרגו בה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר