ספר חדש חושף: ביידן קילל את נתניהו בשיחות פרטיות

הנשיא האמריקני כינה את נתניהו "בן ז***" ו"איש רע מאוד" במהלך המלחמה ברצועת עזה - כך חושף ספר חדש של העיתונאי בוב וודוורד • עוד נחשף בספר כי הנשיא אמר לנתניהו: "אין לך אסטרטגיה" • בנוסף יש בו גילויים על הקשר בין דונלד טראמפ לנשיא רוסיה בשנים האחרונות

נשיא ארצו תהברית, ג'ו ביידן. צילום: אי.פי

קטעים חדשים שנחשפו היום (שלישי) מראים את עומק השבר בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, לראש הממשלה בנימין נתניהו. בציטוטים שהופיעו בספרו של בוב וודוורד, העיתונאי הנודע של הבית הלבן, הנשיא ביידן כינה את נתניהו "בן זונה" ו"איש רע מאוד".

"הבן זונה הזה, ביבי נתניהו. הוא איש רע. הוא איש מזוין ורע", אמר הנשיא בשיחה פרטית עם אחד מעובדיו במהלך חודשי האביב של שנת 2024, במהלך דיונים על המלחמה בעזה. הדברים פורסמו לאחר שרשת החדשות CNN השיגה עותק של הספר, יותר משבוע לפני מועד פרסומו הצפוי ב-15 באוקטובר.

הספר, שזכה לשם "מלחמה", מלא בפרטים חדשים של רגע המשבר בבית הלבן סביב אירועים כמו המלחמה באוקראינה, מלחמת ישראל–חמאס, וכן המירוץ לבית הלבן והחלטתו הסופית של הנשיא ביידן לפרוש מהמרוץ לטובת סגניתו קמלה האריס.

הספר חושף שיחה, לכאורה, שהתקיימה בין ביידן לנתניהו שבה שאל הנשיא את נתניהו: "מה האסטרטגיה שלך, בן אדם?". נתניהו השיב: "אנחנו חייבים להיכנס לרפיח", ובתגובה אמר לו ביידן: "אין לך שום אסטרטגיה". בשיחה אחרת סיפר הנשיא לעוזריו כי  אמר לנתניהו שלא להגיב לתקיפה האיראנית על ישראל בחודש אפריל, בתקווה לגרום לו להגיב באופן מדוד ומזערי.

ביידן ונתניהו בוושינגטון, צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

בשיחה בחודש יולי הפכה המתיחות בין השניים, על פי הספר, לעוינות. "מה לעזאזל, ביבי?", צעק הנשיא על נתניהו אחרי חיסול שלושה אנשי חיזבאללה בביירות. "אתה יודע שהתפיסה של ישראל ברחבי העולם היא יותר ויותר שמדובר במדינה סוררת, שחקן סורר", אמר הנשיא לנתניהו. "זיהינו הזדמנות וניצלנו אותה. ככל שתכה חזק יותר, כך תשתפר העמדה במשא ומתן", השיב נתניהו לביידן.  לאחר מכן הטיח הנשיא בעוזריו כי נתניהו הוא "שקרן מזוין".

בספר נכתב כי ביידן תקף בחריפות גם את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ואמר: "פוטין המזוין הזה, פוטין הוא רשע. הוא התגלמות הרשע בעולם הזה, עם זה אנחנו צריכים להתמודד". על פי הכתוב בספר, ביידן וצוותו הופתעו לגמרי מנכונותו של פוטין לפלוש לאוקראינה. "ישו הנוצרי, עכשיו אני צריך להתמודד עם רוסיה שבולעת את אוקראינה?", תהה הנשיא, באופן המציג באור מאוד לא מחמיא את מידת אי-הבנת המשבר בבית הלבן.

הקשר בין טראמפ לפוטין

עוד עולה מהספר כי הנשיא לשעבר (והמועמד הרפובליקני לנשיאות) דונלד טראמפ שוחח בחשאי עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כשבע פעמים מאז עזב את תפקידו, זאת בזמן שהפעיל לחץ על הרפובליקנים לחסום סיוע צבאי לאוקראינה במלחמתה נגד הפולשים הרוסים.

בספר מתואר כי בתחילת 2024 הנשיא לשעבר הורה לעוזר לצאת ממשרדו בביתו הפרטי כדי שיוכל לנהל שיחת טלפון עם פוטין. העוזר, שזהותו לא נחשפה, אמר כי השניים ייתכן ששוחחו כשש פעמים נוספות מאז שטראמפ עזב את הבית הלבן.

פוטין וטראמפ (ארכיון). הנשיא האמריקני שלח לו בדיקות לאיתור קורונה לשימוש אישי, צילום: אי.פי.אי

הספר מדווח גם כי בעת כהונתו של טראמפ, בתחילת מגפת הקורונה ב-2020, הנשיא שלח בחשאי לפוטין בדיקות נדירות באותה עת לשימושו האישי של המנהיג הרוסי. פוטין, שתואר כמודאג במיוחד מהידבקות באותה תקופה, דחק בטראמפ שלא לחשוף את המחווה בפומבי משום שהדבר עלול לפגוע בו פוליטית. "אני לא רוצה שתספר לאף אחד כי אנשים יכעסו עליך, לא עליי", אמר פוטין לפי הדיווח.

הגילויים בספר מעלים שאלות חדשות לגבי מערכת היחסים של טראמפ עם פוטין, כמה שבועות לפני הבחירות שיקבעו אם הנשיא לשעבר יחזור לבית הלבן.

כזכור, טראמפ שיבח את פוטין כ"גאון" כאשר פתח בפלישה המלאה לאוקראינה ב-2022 ומאז סירב להצהיר שהוא רוצה שאוקראינה תנצח במלחמתה נגד רוסיה. הוא גם ביקר את הסיוע האמריקני שניתן לאוקראינה והפעיל לחץ על הרפובליקנים בקונגרס שלא לאשר סיוע כפסי ואסטרטגי נוסף. כמו כן, הוא התפאר שאם ינצח בבחירות, הוא ישיג הסכם לסיום המלחמה באוקראינה תוך 24 שעות ויעשה זאת אפילו לפני טקס ההשבעה.

חשוב לציין כי ספרו של וודוורד אינו מדווח על מה דיברו טראמפ ופוטין בשיחה בתחילת 2024, וגם אינו מספק פרטים על השיחות הנוספות שהוזכרו על ידי העוזר של טראמפ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר