סקר: טראמפ מוביל בכלכלה - אבל בבדיקה עיוורת האמריקנים מעדיפים את התוכנית של האריס

כאשר הציגו לאמריקנים 12 סעיפים של תוכניות כלכליות - שישה דמוקרטיים ושישה רפובליקניים - בלי לומר לאיזה מצע שייך כל סעיף, ארבעה מתוך חמשת הפופולריים ביותר היו של האריס • המועמדת הדמוקרטית צמצמה באופן משמעותי את הפער בהתאמה לניהול הכלכלה

צרכנית עורכת קניות בלוס אנג'לס, החודש. יוקר המחייה בראש סדר העדיפויות. צילום: אי.פי.אי

הכלכלה היא הנושא החשוב ביותר עבור המצביעים האמריקנים בבחירות הקרובות לנשיאות, ולאורך המרוץ נתפס דונלד טראמפ כמי שיכול לטפל בה טוב יותר מאשר הנשיא המכהן ג'ו ביידן ואחרי פרישתו - קמלה האריס. אלא שסקר מיוחד שנערך עבור ה"גרדיאן" הבריטי גילה תופעה מעניינת: כאשר לא ידעו מי עומד - או עומדת - מאחורי התוכנית הכלכלית שהוצגה להם, להצעות של האריס היה יתרון בולט.

למשתתפי הסקר הוצגו 12 הצעות כלכליות - שש מתוך המצע של המועמד הרפובליקני ושש מתוך זה של המועמדת הדמוקרטית. התברר כי ארבע מתוך חמש ההצעות הפופולריות ביותר היו מתוך המצע של האריס.

צרכן מול מדפים בסופרמרקט בפלורידה, צילום: אי.פי

הסעיף שזכה ל-44% תמיכה היה הצעה לאיסור פדרלי על העלאת מחירים על מזון ומצרכים בסיסיים. הסעיף אמור להתייחס לתלונה הרווחת על יוקר המחייה הגבוה. 66% מהנשאלים אמרו כי מדובר באחת הדאגות המרכזיות שלהם.

הסקר, שנערך בקרב 2,122 אזרחים, מצא עוד כי התוכניות הכלכליות של האריס מוצאות אוזן קשבת בקרב המצביעים הבלתי-מזוהים – ציבור מפתח במרוץ הצמוד מאוד.

מאז פרישת ביידן מהמרוץ, שינה הקמפיין הדמוקרטי את הפוקוס הכלכלי: במקום לדבר על "ביידנומיקס" (הלחם של כלכלת ביידן באנגלית; ד"ב) שהתמקדה ביצירת תשתיות ומקומות עבודה, שינתה האריס את השיח לטובת יצירת הזדמנויות והורדת יוקר המחייה. נראה שמהלך נשא פירות: ניתוח שערך לאחרונה ה"וושינגטון פוסט" מצא כי טראמפ אמנם נתפס כמי שיטפל טוב יותר בכלכלה, אבל האריס צמצמה את הפער שהיה למועמד הרפובליקני מול ביידן. נכון להיום, טראמפ נהנה מיתרון של שישה אחוזים בשאלה מי יקדם יותר את הכלכלה האמריקנית - שעה שמול ביידן החזיק ביתרון כפול.

"המצביעים מתחילים להעניק להאריס אפשרות ליהנות מהספק – וזה משמעותי ביותר", אמר ל"פוסט" פרנק לונץ, סוקר רפובליקני ותיק. "יוקר המחייה הוא הנושא מספר אחד עבור המצביעים, אולם טראמפ לא הצליח לקשור את האריס לכלכלת ביידן ולכשלי האינפלציה בתקופתו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר