טראמפ מפתיע: "חייבים להגיע להסכם עם איראן - ההשלכות בלתי נסבלות"

הנשיא לשעבר, שפרש מההסכם ב-2018, הצהיר כי שיחות עם איראן הכרחיות בשל האיום הגרעיני • עוד טען, כי היה מגיע להסכם תוך שבוע אם היה נבחר ב-2020 • טראמפ מתח ביקורת על ממשל ביידן שהשאיר את איראן במצב כלכלי משופר

טראמפ ונשיא איראן פזשכיאן על רקע העשרת אורניום. צילום: AFP,EPA

במסיבת עיתונאים שנערכה הלילה (בין חמישי לשישי) בניו יורק, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב נמנע מלפרט את התנאים שידרוש בהסכם עתידי, אך הדגיש את הצורך בדיאלוג כדי להתמודד עם האיום האיראני. "כמובן שאעשה הסכם", אמר טראמפ כשנשאל האם ינהל שיחות עם איראן. "חייבים להגיע להסכם, כי ההשלכות בלתי נסבלות".

טילים בליסטיים מוצגים לציבור באיראן, צילום: איי.פי

הצהרותיו של טראמפ מעידות על נכונות להורדת המתיחות מול ממשלת טהראן. הקמפיין שלו ציין כי גורמי מודיעין אמריקניים הזהירו אותו לאחרונה שאיראן מתכננת להתנקש בו. בנוסף, חבר מושבעים בניו יורק הגיש ביום חמישי כתבי אישום נגד מספר אזרחים איראנים בגין מתקפות סייבר על קמפיין הבחירות של טראמפ לשנת 2024.

הצהרות אלו מגיעות במהלך התמודדות צמודה בבחירות, ומעידות על שינוי כיוון, למרות עמדותיו התקיפות של טראמפ כלפי איראן – כולל ההאשמות האחרונות שטען כי איראן ניסתה להתנקש בו.

העימות בין טראמפ להאריס, צילום: אי.אף.פי

טראמפ הוסיף כי אם היה נבחר ב-2020, היה מצליח להגיע להסכם עם איראן "תוך שבוע". לדבריו, איראן הייתה מוכנה לעשות הסכם, שהיה מועיל עבורה – אך בתנאי ברור שהם לא יוכלו לפתח נשק גרעיני.

בשנת 2018, טראמפ פרש מההסכם הבינלאומי, שחייב את איראן לצמצם את תכנית הגרעין שלה בתמורה להקלות בסנקציות. ממשלו של טראמפ העדיף גישה של "לחץ מקסימלי", שכללה סנקציות מחמירות על הבנקאות ותעשיית הנפט האיראנית. 

מאז הפרישה האמריקנית מההסכם, איראן חידשה את העשרת האורניום, פעולה שמקרבת אותה ליכולת לפתח נשק גרעיני, מה שמגביר את החשש מהסלמה במזרח התיכון.

מתקן להעשרת אורניום באיראן, צילום: אי.פי

ארצות הברית ואיראן היו יריבות במשך עשורים, אך המתיחות בין המדינות הגיעה לשיא תחת טראמפ, במיוחד לאחר התקיפה האמריקנית ב-2020 שבה חוסל הגנרל קאסם סולימאני, מפקד בכיר במשמרות המהפכה של איראן.

סולימאני (במרכז) ב-2016. חוסל בינואר 2020 במתקפת כטב"מים בבגדד, צילום: אי.אף.פי

שר החוץ האיראני, סייד עבאס עראקצ'י, אמר השבוע כי איראן פתוחה לשיחות על חידוש המשא ומתן הגרעיני, כשהוא השתתף בעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. עם זאת, הוא הכיר בכך שמתחי האזור עלולים להקשות על חידוש השיחות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר