שוחד, הונאה וקבלת תרומות מגורמים זרים: ראש עיריית ניו יורק הואשם בפלילים

על פי כתב האישום, במשך כמעט עשור אדמס קיבל טובות הנאה כגון נסיעות בינלאומיות יוקרתיות, כולל מאנשי עסקים זרים • בין האישומים: קבלת שוחד, קשירת קשר לביצוע הונאה וקבלת טובות הנאה, בהם מאיש ממשל טורקי שביקש להשיג השפעה • נכון לעכשיו אדמס מסרב להתפטר

ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס. צילום: רויטרס

לאחר ההחלטה להעמיד לדין את ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, היום (חמישי) פורסם כי אדמס מואשם בעבירות של שוחד, הונאה ועבירות בתחום של גיוס תרומות.

ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, צילום: רויטרס

בין היתר אדמס וצוותו מואשמים כי עמדו מאחורי תוכנית לגיוס תרומות מתורמים טורקיים שבתמורה קיבלו עזרה והטבות רגולטוריות מעיריית ניו יורק.

לא הצהיר על ההטבות

בין היתר נטען כי אדמס קיבל הטבות כגון נסיעות חינם ומימון של ביקורים יוקרתיים בינלאומיים, ביניהם טיסה בחברות תעופה טורקיות, במשך עשור. ההטבות ניתנו במקביל לסיוע לגורמים בטורקיה והקלה בתנאים ביורוקרטיים לפתיחת בניין קונסולרי בן 36 קומות בעיר, ללא בדיקה של מכבי אש.

בנוסף לטיסות חינם, אדמס קיבל ארוחות בתשלום במסעדות יוקרה ושהייה חינם במלונות, כך טוענים בתביעה. בכתב האישום צויינה נסיעה שכללה עצירות בצרפת, טורקיה וסין, בה ניתנו לאדמס שלושה כרטיסים חינם במחלקת עסקים, לצד שהייה בהנחה גדולה בסוויטה יוקרתי במלון סנט רג'יס באיסטנבול. נטען כי אדמס לא הצהיר על ההטבות במסגרת גילוי נאות שמחוייב לו על פי החוק המקומי כנציג רשמי, ואף פעל להסתרת מסמכים הקשורים לנסיעותיו.

התקשורת מחוץ לדיון באישומים נגד ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס, צילום: אי.פי.אי

"ככל שמעמדו וכוחו של אדמס גדלו, התורמים הבינלאומיים שלו ניסו להרוויח ממערכות היחסים המושחתות עימו", נכתב בכתב האישום. השיא הגיע בשנת 2021 כאשר נבחר אדמס לראש עיריית ניו יורק.

בתגובה שפרסם לתושבי העיר אמר אדמס כי "אני מבקש מכם להמתין לשמוע את קו ההגנה שלי", לפני שאלו יגבשו דעה על האישומים נגדו. עוד הוסיף כי "עורכי הדין שלי יטפלו בתיק כדי שאוכל לטפל בעיר".

למרות שראשי ערים אחרים בעיר ניו יורק התמודדו עם חקירות הקשורות לשחיתות, אדמס הוא ראש העיר המכהן הראשון בעיר שהוגש נגדו כתב אישום.

ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, צילום: אי.אף.פי

לפני מספר ימים סוכנים פדרליים ערכו חיפושים באחוזת גרייסי, מעונו הרשמי של ראש העיר. בעוד הבדיקות והחקירות התנהלו, קצין המשטרה של ניו יורק, קנצלר בתי הספר והיועץ הראשי - כבר הודיעו על התפטרותם.

האישומים: יסיחו את דעתו מלנהל את ענייני העיר

עיריית ניו יורק תחת כהונתו של אדמס נמצאת תחת ביקורות וחקירות פדרליות מתמשכות. ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם כי מוקדם יותר השנה, תובעים פדרליים הגישו כתב אישום נגד עשרות עובדי דיור ציבורי בהווה ובעבר בגין קבלת תשלומים בלתי חוקיים בתמורה להענקת עבודה לקבלנים.

בשבוע שעבר הואשמו שני מפקדים לשעבר במערך כיבוי אש בעיריית ניו יורק בקבלת שוחד של עשרות אלפי דולרים תמורת זירוז בדיקות בטיחות.

מוחים מחוץ לדיון באישומים נגד ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס, צילום: רויטרס

בתוך כך, הקריאות להתפטרותו של אדמס ממשיכות להתגבר. לצד חברי מועצה רבים שיצאו נגד אדמס, מבקר העירייה בראד לנדר, דמוקרט שבכוונתו להתמודד מול אדמס בפריימריז בשנה הבאה, טען כי האישומים נגד ראש העיר יסיחו את דעתו מלנהל את ענייני העיר כמצופה ממנו.

"הדרך המתאימה ביותר קדימה היא שהוא יפרוש מתפקידו כדי שעיריית ניו יורק תוכל לקבל את מלוא הפוקוס שהמנהיגות שלה דורשת", אמר לנדר בהצהרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר