הסקרים מחמיאים להאריס? אחד מבכירי הסטטיסטיקאים בארה"ב מצנן את התלהבות הדמוקרטים

נייט סילבר, שבנה מודל חיזוי נחשב לתוצאות הבחירות בארה"ב: למרות היתרון של האריס בסקרים, הסיכויים שלה ושל טראמפ שווים • בין הסיבות: היעדר סקרי איכות במדינות המפתח; "לא ברור גם כיצד השפיע ניסיון ההתנקשות השני בטראמפ" • מנגד, שני מודלים אחרים מעניקים יתרון ברור למועמדת הדמוקרטית

סילבר (צילום ארכיון). מזהיר. צילום: GettyImages

המגמה בסקרים הארציים במרוץ לבית הלבן ברורה: קמלה האריס מתחזקת בעקבות העימות הטלוויזיוני מול דונלד טראמפ.

האריס בפילדלפיה, אתמול. עדיין מוקדם לחגוג, צילום: רויטרס

כך, למשל, סקר ABC שנערך לאחר הדיבייט, העניק לה יתרון של ארבעה אחוזים, סקר של Yahoo News הצביע על יתרון של ארבעה, ואילו סקר של חברת Morning Consult הצביע על כך שלו נערכו הבחירות לנשיאות היום, המועמדת הדמוקרטית הייתה נהנית מיתרון של 6%.

אלא שדווקא כעת, מזהיר נייט סילבר, סטטיסטיקאי ומפתח מודל נחשב לחיזוי שלתוצאות בחירות: האופוריה הדמוקרטית מוקדמת מדי - ומוגזמת.

טראמפ במישיגן, אתמול. סיכוי שווה, צילום: אי.אף.פי

במאמר שפרסם בבלוג שלו, מצביע סילבר על כך שסקרים האחרונים אכן מיטיבים עם האריס בהצבעה הפופולרית, והוא עצמו מספר כי מודל החיזוי שלו צופה כעת סיכויים שווים לשני המועמדים בהצבעה היחידה החשובה: הקולות של האלקטורים. בה בעת, הוא קורא "לא להיסחף".

כתובת בעד האריס בפילדלפיה, פנסילבניה, צילום: רויטרס

הסיבות? לדברי סילבר, הסקרים האחרונים אינם לוקחים עדיין בחשבון את ניסיון ההתנקשות השני בטראמפ; הסקרים האמורים נוטים לפתח "אפקט חממה" לטובת הדמוקרטים (יצירת מגמה לכיוון פוליטי מסוים), שעה שיש גם סקרים אחרים, "כמו זה של חברת Atlas, שמצביע דווקא על יתרון של 3% לטראמפ"; ולבסוף, אין לפי שעה סקרים איכותיים ברמת מדינות המפתח. כך, למשל, בסקר של USA Today בפנסילבניה מובילה האריס בשלושה אחוזים, אך בסקר אחר – של חברת InsiderAdvantage – דווקא טראמפ מוביל בשניים.

שלט פרו-רפובליקני בצד הדרך בוויסקונסין, צילום: GettyImages

"יש כעת סיכוי של 25% שהאריס תנצח בבחירה הפופולרית, ובמקביל תפסיד במספר האלקטורים (וסיכוי של 0.2% שיקרה ההפך)", כותב סילבר. "אתם תראו סקרים רבים שבהם האריס מובילה, אבל הבחירות שלנו אינן מוכרעות על ידי הצבעה פופולרית (מספר הקולות של כלל המצביעים; ד"ב). ב-2016 קלינטון ניצחה בהצבעה הפופולרית ב-2.1% אך הפסיד בקולג' האלקטורים. ב-2020, ג'ו ביידן ניצח עם יתרון של 4.5% (בהצבעה הכללית), אבל בקושי זכה במדינות מפתח כמו ויסקונסין. האריס מובילה ב-3% - בין קלינטון לביידן – ולכן המרוץ כרגע בתיקו".

בה בעת, המודל סילבר אינו היחיד ומסתמן כזהיר יותר מאחרים. כך, למשל, המודל 538, שבבעלות רשת ABC (ובעבר היה הפרויקט של סילבר), מעניק להאריס סיכוי של 61% לזכות בבחירות - שיא חדש. מודל החיזוי של האתר הפוליטי הנחשב The Hill מעניק להאריס 54%.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר