בדיקת CNN: קמפיין האריס העלה תכנים מטעים ומגמתיים

עמוד השייך למסע הבחירות של סגנית הנשיא פרסם סרטונים ערוכים באופן מטעה במטרה להכפיש ולהלעיג את המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ • הדברים הופצו ליותר ממיליון עוקבי החשבון

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, קמלה האריס. צילום: איי.פי

קמפיין הבחירות של סגנית נשיא אה"ב, קמלה האריס, העלה לרשתות החברתיות תכנים מטעים ומגמתיים במתכוון, כך חשף היום (ראשון) תחקיר בדיקת עובדות שביצעה רשת החדשות האמריקנית CNN.

התשבון ששימש את קמפיין האריס להפצת התוכן המטעה הוא KamalaHQ, "חשבון חיזוק" ברשת החברתית "איקס" (לשעבר טוויטר) שמפיץ טקסט, סרטונים וממים שמציגים את האריס כדמות תקיפה ומרשימה ולועגים לדברים שאומר הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ.

לחשבון יותר ממיליון עוקבים והוא אחד החשבונות הפעילים בצד הדמוקרטי של המפה הפוליטית. קמפיין האריס מגדיר את העמוד "עמוד תגובה מהירה" שמטרתו לצרוב תודעה במהירות האפשרית במרחס המשתנה במהירות תזזיתית של הרשתות החברתיות.

קמלה האריס פרצה לשידור החי בוועידה הדמוקרטית כדי לקבל רשמית את מועמדותה \\ סי.אס.פאן

על פי חשיפת סי.אן.אן, העמוד העלה לפחות שני ציוצים בהם טען שטראמפ מבולבל ואינו יודע היכן הוא נמצא. בסרטון אחד נראה נשיא לשעבר בעצרת במדינת פנסילבניה כשהוא פונה לקהל כתושבי צפון קרוליינה. בציוץ השני נמצא טראמפ במדינת אריזונה ובו הוא פונה לתושבי פנסילבניה. הסרטון השני הופיע לצד הכיתוב "טראמפ (שוב) שוכח היכן הוא נמצא. אלא שצפייה בשני הסרטונים מראה כי טראמפ יודע היטב היכן הוא נפצע ובשניהם הוא מקדים ופונה ספציפית לתושבי המדינות אליהן התייחס. הסרטונים נערכו בצורה מגמתית ומטעה על מנת להציג את טראמפ כבלתי כשיר.

במקרה אחר מובאים דבריו של הנשיא טראמפ על העצרת בשארלוטסוויל בשנת 2017, במהלכה צעדו מפגינים ניאו נאצים וקראו קריאות נגד יהודים. בציוץ שהעלה העמוד של קמפיין הבוא סרטון מדברים שאמר טראמפ על האירועים במסיבת עיתונאים בקליפורניה והסרטון נחתך כדי שייראה שטראמפ טוען ש"לא היה שום דבר לא בסדר" במהומות של הניאו נאצים בשארלוסטוויל. בדיקה מראה שטראמפ גינה במהלך דבריו באופן מפורש את הניאו נאצים שצעדו שם אך טען שהוא ואנשיו לא עשו דבר לא בסדר.

בציוץ אחר שנערך באופן מגמתי, העלה העמוד סרטון קצר בו נראה הסנאטור ג'יי די ואנס, המועמד הרפובליקני לתפקיד סגן הנשיא, כשהוא עונה "אשקול זאת" על השאלה האם יתמוך בהפרטת שירותי הבריאות ליוצאי הצבא. צפייה בסרטון המלא מראה כי ואנס אמר כי יתמוך במתן אפשרות פרטית ליוצאי צבא המעוניינים בכך אך אינו תומך בביטול השירות הפדרלי.

הרשתות החברתיות, ובראשן אקס, המהווה כר פורה לפעילות פוליטית, מאפשרות הפצה כמעט בלתי מוגבלת של דיסאינפורמציה ופרסומים מטעים, אך חשבונות בקשורים באופן ישיר למועמדים פוליטיים זוכים במערכת הבחירות האחרונה, לביקורת ובדיקת עובדות מצד מתנגדים פוליטיים והתקשורת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר