האריס ניסתה לתקן עמדות – טראמפ ניצל את הזגזוגים

סגנית הנשיא שינתה את המסרים בסוגיות רגישות בעימות, אך הביקורת על חוסר עקביותה נמשכת • טראמפ, מצידו, הצהיר על ניצחון בראיון לפוקס ניוז, אך רוב הפרשנים לא מסכימים איתו

סגנית הנשיא האריס והנשיא לשעבר טראמפ בעימות הנשיאותי. צילום: איי.אף.פי

בשעה 6:30 בבוקר שאחרי העימות כבר עלה דונלד טראמפ במלוא עוצמתו לראיון טלפוני ב"פוקס ניוז". הוא אמנם טען שניצח בעימות ויש לא מעט שמסכימים איתו, אולם ברור היה שהנשיא לשעבר ניסה למזער נזקים ולמנוע את התפשטות התחושה שכשל מול קמלה האריס גם לקהל תומכיו המושבע.

פניהם העגומות של המגישים ברשת החדשות השמרנית הסגירו את תחושותיהם. הם בוודאי לא חשבו שטראמפ ניצח. גם על פי העיתון השמרני "וול סטריט ג'ורנל" ורוב הסקרים, הנשיא הג'ינג'י הפסיד. הסירוב שלו, לפחות נכון לעכשיו, לסיבוב נוסף מול האריס מלמד שהוא חושש.

עימות טראמפ-האריס, צילום: רויטרס

מרבית הפרשנים, בכללם מקרב תומכיו, חשבו שהאופי הסוער שלו היה בעוכריו. האריס והמנחים של ABC, שללא ספק הקלו עליה והקשו עליו, גרמו לו לומר דברים שלא מקרבים אותו לבית הלבן.

השאלה, כמובן, היא אם הניצחון של האריס בנקודות אכן יעביר אותה ואת דאג אמהוף מ"מעגל מצפה הכוכבים מס' 1" לשדרות פנסילבניה 1600.

טראמפ בדיבייט מול האריס, צילום: רויטרס

התשובה, לפחות כרגע, לחלוטין אינה ברורה, שכן האריס הוסיפה להתחמק מתשובות על המדיניות שתנקוט בשורה של נושאים. העמימות הזו, וההתהפכות הלא מנומקת שלה בשורה ארוכה של תחומים, מעלות תהיות בקרב המתנדנדים.

מסע הבחירות של טראמפ סוחט את הזגזוגים האלה עד הסוף. בכל הפסקת פרסומות בכל הרשתות הלאומיות מוקרנים שינויי העמדות של האריס לגבי שאיבת מחצבים מהאדמה, שינוי מין אצל קטינים, ועוד. כל מי שעיניו בראשו יודע שהאריס "מתקנת" את עמדותיה כדי להגיע לבית הלבן. השאלה היא אם מרבית הבוחרים יעדיפו את האופי הבעייתי או את הפוליטיקאית המקצועית והחלקלקה.

האריס בידלה את עצמה מהמטורפים

דבר טוב אחד יצא מהעימות בין טראמפ להאריס: סגנית הנשיא יצאה נגד האנטישמיות, כשאמרה שטראמפ משתמש ב"שפה אנטישמית". היא אף הצהירה פעמיים: "אני תומכת בזכות ישראל להגנה עצמית, ותמיד אתן לישראל את היכולת להגן על עצמה, בפרט נגד איראן". נראה היה ששתי האמירות היו טבעיות ולא נאמרו כאקט של הצגה שפוליטיקאים כל כך מיומנים בו.

אם האריס תיבחר, אין ספק שיגיעו ימי התנגשות בין הממשל שלה לישראל, ולכן ההתחייבויות הללו לביטחון ישראל יהיו וו טוב להיתלות בו. הן רחוקות מלהיות חד־משמעיות או מוחלטות, אבל כשהאריס אומרת "גם אנחנו היינו מגינים על עצמנו" מול מתקפת חמאס - היא לפחות מגדירה נכון מי התוקף ומי המותקף. וזה לא מובן מאליו במעגלים הפרוגרסיביים הקיצוניים שמהם היא מגיעה, אשר בהם רווח הטיעון שהמלחמה לא התחילה ב־7 באוקטובר אלא ב־1947 ולכן יש לגיטימציה לפשעי חמאס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר