עימות טראמפ-האריס: הכותרות המרכזיות

מלחיצת היד של השניים במפגש הראשון, דרך העימותים סביב היחס לישראל ואירועי הקפיטול - ועד המלחמה באוקראינה • זה מה שקרה בקרב שעשוי להכריע את הבחירות

טראמפ והאריס לוחצים ידיים במהלך העימות. צילום: אי.פי

קמלה האריס ודונלד טראמפ הגיעו לפנות בוקר (רביעי) לעימות הראשון ביניהם במטרה להכריע את המירוץ הצמוד לנשיאות ארה״ב ולשכנע את המתלבטים. העימות הסוער נפתח בלחיצת יד בין השניים שלא נפגשו מעולם.

טראמפ על האריס: "אם היא תיבחר - ישראל תפסיק להתקיים בתוך שנתיים" // צילום: abc news

העימות הסלים במהירות למתקפות אישיות הדדיות, טראמפ זלזל במוצאה האתני של האריס באומרו: "שהיא תחליט איך להזדהות", בעוד האריס האשימה את טראמפ ב"החלפת מכתבי אהבה עם דיקטטורים". היא כינתה אותו "חלש ושקרן", ואילו טראמפ קרא לה סגנית הנשיא הגרועה בהיסטוריה וטען כי "ביידן שונא אותה".

גם הדיון על הסוגיה הישראלית הניב לא מעט כותרות. טראמפ תקף את האריס בחריפות וטען כי היא "שונאת את ישראל". הוא אף הרחיק לכת ואמר: "אם היא תבחר לנשיאות תוך שנתיים ישראל לא תהיה קיימת".

האריס הגיבה בתקיפות, והדגישה את תמיכתה ארוכת השנים בישראל ואת המחויבות שלה להגנתה: "ב-7 באוקטובר ארגון הטרור חמאס טבח בישראלים. אמרתי אז וגם עכשיו - לישראל יש את הזכות להגן על עצמה. אבל הדרך חשובה, המלחמה חייבת להסתיים מיידית באמצעות הסכם הפסקת אש והחזרת החטופים."

טראמפ על האריס: "אין לה תוכנית לכלכלה" // abc news

האריס הצליחה להוציא את טראמפ מאיזון כשהתייחסה לפריצה לקפיטול לאחר נאום טראמפ ב-2021. היא האשימה את טראמפ בעידוד המתפרעים: ״אתה ניסית להפוך את הדמוקרטיה על פיה". טראמפ דחה את ההאשמות בתוקף, והאשים דווקא את ננסי פלוסי שלא דאגה לאבטחת האירוע.

‎"הייתי בוושינגטון באותו היום שנשיא ארה״ב הסית להתקפה על הדמוקרטיה שלנו. לא צריך ללכת בחזרה ל-6 בינואר, זה זמן לעבור לדף הבא״, אמרה האריס. ״עלינו לעמוד למען המדינה שלנו והדמוקרטיה שלנו. למען שלטון החוק וסיום הכאוס. צריך לשים סוף להתקפה על הדמוקרטיה שלנו״.

‎ טראמפ נשאל באשר לאחריותו להתפרעות בבניין הקפיטול לאחר בחירתו של ביידן לנשיאות בשנת 2020. ״בזמן הנאום שלי הפגינו בצורה שלווה ופטריוטית״, אמר. ״הקבוצה הזו שהתנהגו אליה בצורה כזו נוראית. מה קורה עם האנשים שנכנסו למדינה שלנו ולא מתנהגים אליהם ככה? היא יודעת איזו עבודה גרועה היא עשתה. אמרתי לפלוסי ולראש עיריית וושינגטון - זו תהיה עצרת גדולה. פלוסי סירבה להצעה שלי להביא לשם כוחות של הממשל הפדרלי. זה לא היה קורה אם פלוסי וראש העיר היו עושים את העבודה שלהם. פלוסי אחראית למה שקרה, היא לא עשתה את העבודה שלה״.

האריס: ״מנהיגי העולם צוחקים עליו״; טראמפ: ״סין פוחדת ממני״.

בנושא מדיניות החוץ, האריס טענה כי מנהיגי העולם "צוחקים על טראמפ" ושהוא מבייש את ארה״ב.

טראמפ, מצדו, טען כי חולשתו של ממשל ביידן האריס היא זו שהובילה לפרוץ המלחמה באוקראינה והוסיף: "אורבן אמר למה העולם מתפוצץ? כי צריך להחזיר את טראמפ. סין פוחדת ממני, צפון קוריאה פוחדת ממני, רוסיה."

בנושא המלחמה באוקראינה, טראמפ טען כי הוא יביא לסיומה: "אני מכיר את פוטין וזלנסקי ושניהם מכבדים אותי, לא את ביידן... אדבר עם שניהם ואביא לסיומה עוד לפני כניסתי לבית הלבן אם אבחר."

האריס הגיבה בחריפות, והזכירה את מאמציה הדיפלומטיים ערב הפלישה הרוסית: "נפגשתי עם זלנסקי ימים ספורים לפני שרוסיה פלשה וניסיתי להביא לגישור עוד לפני שהמלחמה התחילה... אם טראמפ היה נשיא - פוטין היה יושב עכשיו בקייב."

העימות כלל גם דיונים על נושאי פנים. טראמפ הבטיח להביא תוכנית ביטוח רפואי "טובה יותר" מאובמה-קר, וטען כי בנה "את אחת הכלכלות החזקות בעולם".

הדיון נגע גם בסוגיות רגישות כמו הנסיגה מאפגניסטן ותוצאות בחירות 2020, כאשר טראמפ ממשיך לערער על תקינותן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר