עימות טראמפ-האריס: סגנית הנשיא תקפה את האמינות של יריבה, המועמד הרפובליקני הזהיר ממלחמת עולם שלישית

סגנית הנשיא והנשיא לשעבר דונלד טראמפ נפגשו בפילדלפיה והחליפו מהלומות מילוליות • האריס יצאה במתקפה בוטה נגד טראמפ: "תשמעו ממנו רק שקרים והכפשות" • טראמפ לא נותר חייב: "היא וביידן הרסו את המדינה שלנו" • מפגינים פרו פלשתינים צעדו מול המקום בו מתקיים האירוע

סגנית הנשיא האריס והנשיא לשעבר טראמפ בעימות הנשיאותי. צילום: איי.אף.פי

סגנית הנשיא קמלה האריס והנשיא לשעבר דונלד טראמפ קיימו הלילה (רביעי) עימות רווי השמצות הדדיות וטענות קשות. טראמפ טען כי אם האריס תיבחר, מדינת ישראל תחדל להתקיים בתוך שנתיים והאריס טענה כי טראמפ שקרן ומסוכן לארצות הברית.  מחוץ למקום האירוע, שהתרחש בעיר פילדלפיה, מפגינים פרו פלשתינים צעדו והתעמתו עם כוחות המשטרה. 

טראמפ על האריס: "אין לה תוכנית לכלכלה" // abc news

דקה אחר דקה

05:45: טראמפ סיכם את דבריו בעימות: "היא אומרת שהיא תעשה את כל הדברים האלה. למה היא לא עשתה את זה עד עכשיו? היה לה שנים לטפל בגבול, ביצירת מקומות עבודה. היא צריכה ללכת לקפיטול ולבית הלבן ולעשות את זה באופן מיידי. אבל היא לא עשתה ולא עושה את זה. לא נוכל לסכן את המדינה שלנו עבור מדיניות מסוכנת. אנחנו אומה בירידה, מנהיגים מתקשרים אלי ואומרים לי שהם לא מבינים מה קרה לנו. אנחנו כבר לא מנהיגים. יש מלחמה במזרח התיכון ובאוקראינה, ואנחנו נסיים במלחמת עולם שלישית. היא נתנה הרבה מהצבא שלנו לטאליבן , אני בניתי את הצבא שלנו. מיליונים נכנסו למדינה שלנו והורסים אותה". 

05:43: האריס סיכמה את דבריה בעימות: "שמעתם היום שני סוגי חזון למדינה שלנו - אחד שמתייחס ללכת לעבר ואחד שמתמקד בעתיד. החזון שלי כולל תוכנית עם תקווה וחלומות של אמריקנים רבים. השקעה במשפחות, במעמד הביניים, בהורדת יוקר המחייה. אני מאמינה במה שנוכל לעשות יחד. לכבד את הצבא שלנו ומפקדיו. אהיה נשיאה שתלחם על זכויות אדם, כולל על זכות האישה על גופה. כתובעת לעולם לא שאלתי את הקורבן האם הוא דמוקרט או רפובליקני, זה מה שצריך היום - מנהיג של כל אמריקה. שנתמקד במה שנעשה בשנים הבאות".

 

סגני תהנשיא קמלה האריס במהלך העימות עם דונלד טראמפ, צילום: אי.אפ.פי

05:29: טראמפ על התוכנית לביטוח רפואי של ממשלת אובמה: "אביא תוכנית טובה יותר שתחליף את אובמה-קר. שמרתי על התוכנית הזו שהייתי בבית הלבן אבל נביא תוכנית שתעלה פחות לאנשים".

05:25: טראמפ: "בניתי את אחת הכלכלות החזקות בעולם, והיא תחזור להיות גדולה וחזקה אחרי שאחזור לבית הלבן. היא (האריס) זה ביידן. האינפלציה הכי נוראית שהייתה לנו זה בגללם והיא לא יכולה להתנער מכך". האריס הגיבה: "אני לא ביידן. ובטח לא טראמפ. ומה שאני מציעה זה דור חדש של מנהיגות. מנהיג שמאמין במה שאפשרי ומביא רוח אופטימית".

05:23
: טראמפ התייחס בזלזול למוצאה האתני של האריס ואמר: "לא אכפת לי מה היא. שתהיה מה שהיא רוצה. קראתי שהיא לא שחורה, ואז קראתי שהיא כן שחורה. שהיא תחליט איך להזדהות".

05:22: טראמפ על הנסיגה מאפגניסטן: "הטאליבן רצחו את החיילים שלנו ואמרתי לראש הטאליבן כי עליהם להפסיק ואם לא נפגע בהם. ואז הם הפסיקו את הלחימה בחיילים שלנו. 85 מיליארד דולר של ציוד צבאי אמריקני נשאר שם. זה לא היה קורה אם הייתי בבית הלבן. הם לא עשו את מה שהם היו צריכים לעשות. אחד מהרגעים הכי מביכים של ארה״ב. רוסיה פלשה לאוקראינה אחרי שראתה את המראות האלה".

האריס. "תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה", צילום: אי.אפ.פי

05:18: האריס בתשובה לשאלה על הנסיגה מאפגניסטן: "אני מסכימה עם הנשיא ביידן על היציאה מאפגניסטן. הרבה נשיאים רצו לעשות את זה ולא עשו. הרבה כספי מיסים של ארה״ב נחסכו בזכות זה. שטראמפ היה נשיא ניהל מו״מ עם ארגון הטרור טאליבן וכנשיא הוא הזמין את הטאליבן לקאמפ דיוויד, מקום עם מורשת עבור האמריקאים המסמל דיפלומטיה וכבוד למנהיגי עולם. והוא הזמין אותם לשם כי הוא לא מוקיר ומכבד את התפקיד של נשיא ארה״ב להיות המפקד העליון עם כבוד״.

05:16: האריס השיבה על דבריו של טראמפ על ביידן: "חשוב להדגיש לטראמפ שהוא רץ נגדי ולא נגד ביידן. נפגשתי עם זלנסקי ימים ספורים לפני שרוסיה פלשה וניסיתי להביא לגישור עוד לפני שהמלחמה התחילה. בזכות העבודה שעשיתי הבאנו מדינות רבות באירופה לתמוך באוקראינה. בגלל הברית שיצרנו, הסיוע הצבאי שהבאנו, אוקראינה מדינה חופשית. אם טראמפ היה נשיא - פוטין היה יושב עכשיו בקייב". טראמפ הגיב לדברים: "יש לפוטין נשק גרעיני שאולי הוא ישתמש בו או אולי לא. הם ניסו לפתוח איתו במשא ומתן לפני המלחמה ואז הוא פלש. תראה כמה הם חלשים. היא גרועה מביידן, היא גרועה במשא ומתן. ברגע שהיא סיימה לנהל מו״מ עם זלסקי המלחמה פרצה". 

דונלד טראמפ במהלך העימות מול קמאלה האריס, צילום: איי.פי

05:11: טראמפ נשאל איך יסיים את המלחמה באוקראינה. "ביידן והאריס חסרים אומץ לבקש מאירופה שישלמו וישוו את מה שארה״ב משלמת (על עלויות ברית נאטו). אני מכיר את פוטין וזלנסקי ושניהם מכבדים אותי, לא את ביידן. על מה יכבדו אותו? הוא לא דיבר עם פוטין בשנתיים האחרונות. זו מלחמה שמתחננת להיגמר. אדבר עם שניהם ואביא לסיומה עוד לפני כניסתי לבית הלבן אם אבחר. כשראיתי אותו בונה את הצבא שלו, הבנתי שצריך להתחיל מו״מ איתו אבל לביידן לא היה רעיון איך לדבר איתו. זה יכול להביא אותנו למלחמת עולם שלישית שאנחנו לא יודעים איפה בכלל הנשיא שלנו. זרקו אותו מהקמפיין כמו כלב. יש לנו נשיא שלא יודע שהוא בחיים״.טראמפ נשאל איך יסיים את המלחמה באוקראינה. ״ביידן ואת ללא אומץ לבקש מאירופה שישלמו וישוו את מה שארה״ב משלמת. אני מכיר את פוטין וזלנסקי ושניהם מכבדים אותי, לא את ביידן. על מה יכבדו אותו? הוא לא דיבר עם פוטין בשנתיים האחרונות. זו מלחמה שמתחננת להיגמר. אדבר עם שניהם ואביא לסיומה עוד לפני כניסתי לבית הלבן אם אבחר. שראיתי אותו בונה את הצבא שלו, הבנתי שצריך להתחיל מו״מ איתו אבל לביידן לא היה רעיון איך לדבר איתו. זה יכול להביא אותנו למלחמת עולם שלישית שאנחנו לא יודעים איפה בכלל הנשיא שלנו. זרקו אותו מהקמפיין כמו כלב. יש לנו נשיא שלא יודע שהוא בחיים״.

טראמפ. "האריס שונאת את ישראל", צילום: אי.פי

טראמפ: "האריס שונאת את ישראל"

05:00: טראמפ בסוגיית ישראל והמלחמה בעזה: "האריס  שונאת את ישראל. היא אפילו לא הגיעה לנאום נתניהו בקונגרס, היא הייתה במסיבת קולג׳.  היא שונאת את ישראל. אם היא תבחר לנשיאות תוך שנתיים ישראל לא תהיה קיימת". האריס תקפה בתגובה את טראמפ: "לאורך כל הקרייריה שלי תמכתי בישראל ובישראלים. הוא שוב מנסה לפלג ולהסיט את הדיון מהמציאות. הוא חלש וטועה שזה מגיע למדיניות חוץ. הוא מעריץ דיקטטורים. הוא מחליף מכתבי אהבה עם דיקטטורים שמתחננים שתחזור לבית הלבן כי קל להפעיל עליך מניפולציות. צריך נשיא שהוא לא חלש וטועה במדיניות חוץ.

04:59: האריס: "ב-7 באוקטובר ארגון הטרור חמאס טבח בישראלים. אמרתי אז וגם עכשיו - לישראל יש את הזכות להגן על עצמה. אבל הדרך חשובה. פלשתינים לפים מפשע מתים, ילדים ואימהות. המלחמה חייבת להסתיים מיידית באמצעות הסגם הפסקת אש החזרת החטופים. אנחנו עובדים ללא הפסקה על זה. וגם להביא לפתרון שתי המדינות - ביטחון לישראל ותושביה . תמיד אתן לישראל את היכולת להגן על עצמה במיוחד כשזה מגיע מאיראן וגרורותיה. שנבנה את עזה, הפלשתינים צריכים לקבל הגדרה עצמית"

04:57:  הדיון עבר לסוגיית יחסי החוץ של ארצות הברית. האריס: "מנהיגי עולם צוחקים על טראמפ, הם אומרים שהוא בושה. שאתה עומד בעימות ומסרב להכיר במה שבית המשפט קבע, זה מעיד על זה שאין לך את המזג או את היכולת להאמין בעובדות. העם האמריקאי ראוי ליותר מזה".

טראמפ: "אורבן אמר למה העולם מתפוצץ? כי צריך להחזיר את טראמפ. סין פוחדת ממנו, צפון קוריאה פוחדת ממנו, רוסיה. אגיד להם סוד - ביידן שונא אותה. הוא לא יכול לסבול אותה. היא לא קיבלה קול אחד. ועכשיו היא רצה לנשיאות".

04:52: טראמפ מסרב להודות שהפסיד בבחירות 2020. ״אנחנו צריכים חומה ובחירות הוגנות. הבחירות שלנו גרועות. המהגרים שנכנסים לא יודעים אנגלית ולא יודעים באיזה מדינה הם נמצאים אבל הדמוקרטים רוצים שהם יצביעו. המדינה שלנו גוססת". 

04:50: האריס על המהומות בקפיטול: "הייתי בוושינגטון באותו היום שנשיא ארה״ב הסית להתקפה על הדמוקרטיה שלנו. לא צריך ללכת בחזרה ל-6 בינואר, זה זמן לעבור לדף הבא. עלינו לעמוד למען המדינה שלנו והדמוקרטיה שלנו. למען שלטון החוק וסיום הכאוס. צריך לשים סוף להתקפה על הדמוקרטיה שלנו. טראמפ אמר בבחירות האלה שיהיה מרחץ דמים אם התוצאות לא יהיו כפי שהוא רוצה. בואו נסתכל על העתיד ולא נתמקד בעבר.

04:48: טראמפ נשאל באשר לאחריותו להתפרעות בבניין הקפיטול לאחר בחירתו של ביידן לנשיאות בשנת 2020. "אמרתי בזמן הנאום שלי עשו זאת בצורה שלווה ופטריוטית. הקבוצה הזו שהתנהגו אליה בצורה כזו נוראית. מה קורה עם האנשים שנכנסו למדינה שלנו ולא מתנהגים אליהם ככה? היא יודעת איזו עבודה גרועה היא עשתה. אמרתי לפלוסי ולראש עיריית וושינגטון - זו תהיה עצרת גדולה. פלוסי סירבה להצעה שלי להביא לשם כוחות של הממשל הפדרלי. זה לא היה קורה אם פלוסי וראש העיר היו עושים את העבודה שלהם. פלוסי אחראית למה שקרה, היא לא עשתה את העבודה שלה". 


04:43
: טראמפ נזף בהאריס על שנכנסה לדבריו: "עכשיו אני מדבר". 

04:40: האריס נשאלה על השינויים במדיניות שלה ועונה על הערכים על פיהם גדלה לרבות דאגה למעמד הביניים, לנשים ולמבוגרים. ״הערכים שלי לא השתנו וזה מה שחשוב כי יש נשיא שמביא ערך ורוצה להרים את האנשים ולא להוריד אותם. מנהיג צריך להבין איך להרים את האנשים״

04:35: האריס התנגחה בטראמפ על כך שהוא מדבר על הפרת החוק האמריקני בעודו עומד למשפט תחת מספר אישומים, ובאחר כבר הורשע.

04:33: טראמפ על האריס: "אני שונה ממנה. אני מפטר אנשים שלא עושים עבודה טובה. הממשל הזה לא פיטר אף אחד שעשה עבודה כושלת כמו הבריחה מאפגניסטן. היו צריכים לפטר את כל קציני הצבא שלקחו חלק בדבר הזה. אנשים שעבדו איתי הולכים לכתוב ספר אחרי שאני מפטר אותם. תראו את האינפלציה, לא פיטרו אף אחד שאחראי לזה".

04:30:טראמפ עולה להתקפה לאחר שהאריס טענה כי אנשים 'משתעממים בעצרות שלו': "אנשים לא הולכים לעצרות שלהם. היא משלמת לאנשים שיבואו לעצרות שלה. אנחנו מדינה נחלשת שתגמור עם מלחמת עולם שלישית אם היא תמשיך לתת למהגרים להיכנס לתוך המדינה שלנו. תראו מה קורה במדינות שלנו. היא הורסת את המדינה הזו ואם היא תהיה נשיאה, למדינה הזו לא תהיה הזדמנות להצליח. נהיה ונצואלה על סטרואידים. הם נותנים לעבריינים, טרוריסטים, סוחרי סמים להיכנס לפה. אחוזי הפשיעה בעולם ירדו כי המדינות המסוכנות העבירו לפה את העבריינים שלהם כמו ונצואלה. הם (הדמוקרטים) אולי חושבים שזה יביא להם קולות". טראמפ התעקש אל מול המנחים כי מהגרים בלתי חוקיים אוכלים כלבים וחתולים של תושבי העיר ספרינגפילד במדינת אילינוי. "חיות מחמד נעלמות", התעקש טראמפ. 

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, צילום: אי.אף.פי

04:27: הדיון עובר לסוגיית ההגירה והמשבר בגבולה הדרומי של ארה"ב. המנחה מדגיש בפני האריס כי מונתה על ידי ביידן לטפל בנושא ההגירה. האריס בתגובה: "אני היחידה על הבמה הזו שהייתה תובעת שרדפה אחרי מהגרים לא חוקיים. הסנאט הגיע עם חוק הגירה שאני תמכתי בו. מדובר בחוק שהיה מביא עוד 50 אלף שומרים לגבול והיה נותן לנו לעצור את הברחות הפנתנול לתוך ארה״ב. הוק הזה היה שם עוד משאבים למלחמה בסחר באדם. אבל טראמפ התקשר לחברי קונגרס ואמר להם אל תקדמו את החוק. הוא מעדיף שזו תהיה בעיה ולא לפתור אותה".

04:20: האריס על טראמפ בסוגיית ההפלות: "לא מפתיע שהוא משקר. טראמפ בחר בעצמו שלושה שופטים בעליון האמריקני שידע שהם יבטלו את פסיקת ווייד. שיחליטו שהפלה זה פלילי ויעמידו לדין את הרופא שביצע את ההפלה. לא טראמפ, ולא אף אחד אחר צריך להגיד לנשים מה לעשות עם הגוף שלהן. נשים בהיריון הולכות לבתי חולים או מדממות ברכב ומסרבים לבצע להן הפלה כי הרופאים חוששים לעמוד לדין. כנשיאת ארה״ב אני אחתום על פסק הדין המאפשר הגנה פדרלית על הפלה כחוק".

האריס וטראמפ במהלך העימות, צילום: איי.אף.פי

04:16: הדיון עבר לסוגיית ההפלות. טראמפ נשאל האם נשים בארה"ב יכולות לסמוך עליו. "הדמוקרטים רדיקלים בנושא הפלות. הפלה בחודש תשיעי זה לגמרי בסדר לטענתם. אפילו הוצאה להורג אחרי לידה זה בסדר. זה נושא שמפלג את המדינה שלנו במשך מעל חמישים שנה. כל מדינה מצביעה עבור המדינה שלה, זה לא עניין של הממשל הפדרלי.", השיב טראמפ. 

04:13: האריס על טראמפ: "הוא מעוניין להגן על עצמו  יותר משהו מעוניין לדאוג לכם. הוא אפשר מכירת שבבים לצבא הסיני. הוא הודה לנשיא סין על מה שהוא עשה בתקופת הקורונה כאשר ידענו שסין לא הייתה שקופה על המקור של המגפה". 

04:10: טראמפ התייחס לקמפיין הקושר בינו ובית "תוכנית 2025" של גורמי םבימין האמריקני לתקופה שלאחר ניצחונו בבחירות ואמר: "אין לי כלום עם תוכנית 2025. קבוצה של אנשים שהגיעו עם רעניונות טובים ורעים. כולם מכירים אותי. אני ספר פתוח. יש לנו את הכלכלה החזקה בעולם ואז הגיעה הקורונה. נתתי להם את המדינה עם כלכלה טובה ושוק מניות חזק מאשר לפני הקורונה. נתנו לי קרדיט על בניית הצבא מחדש. על מקומות עבודה שהבאתי למדינה".

04:09: האריס תקפה את טראמפ: "טראמפ הותיר אותנו עם אחוזי האבטלה הנוראיים בהיסטוריה, עם התקפה חסרת תקדים על הדמוקרטיה שלנו מאז מלחמת האזרחים. מה שעשינו מאז סיום כהונתו זה לתקן את מה שהוא עשה. אתם תמשיכו לשמוע שקרים והאשמות מצד טראמפ. ממני אתם תשמעו על תוכנית סדורה ונתונים. ארה״ב רוצה נשיא שיביא את כולם יחד מאשר יפלג ביננו. ואני מבטיחה להיות נשיאה של כל אמריקה". 

טראמפ והאריס לוחצים ידיים במהלך העימות, צילום: אי.פי


04:07: טראמפ בתגובה לשאלה על יוקר המחייה: "לקחתי מילאירדים מסין וממקומות אחרים. לא הייתה אינפלציה בתקופה שלי. היום זה במצב הנורא ביותר בהיסטוריה. זה אסון למעמד הביניים ולכל מעמד. מיליוני אנשים נכנסים למדינה שלנו, עבריינים, ועוד, ורואים מה קורה בערים בארה״ב. תראו מה קורה באוהיו ובקולורדו. הם לוקחים את המקומות האלה באלימות, כאשר היא וביידן הרסו את המדינה שלנו - והם נותנים להם לעשות את זה".

04:05: בתגובה לשאלה על יוקר המחייה אמרה האריס: ״אני מאמינה בחלומות של האמריקניים ולכן אני רוצה לבנות ׳תוכנית הזדמנויות׳. אני מתכננת להביא לקיצוץ מסים עבור משפחות צעירות שיוכלו לקנות דירה. השאיפה שלי זה גם לסייע לעסקים בינוניים - להביא 50,000 דולר הנחה לעסקים אלו״. האריס תקפה את טראמפ וטענה כי מדיניות הבית הלבן בתקופתו היא שהביאה לעלייה ביוקר המחייה.04:05: בתגובה לשאלה על יוקר המחייה אמרה האריס: ״אני מאמינה בחלומות של האמריקניים ולכן אני רוצה לבנות ׳תוכנית הזדמנויות׳. אני מתכננת להביא לקיצוץ מסים עבור משפחות צעירות שיוכלו לקנות דירה. השאיפה שלי זה גם לסייע לעסקים בינוניים - להביא 50,000 דולר הנחה לעסקים אלו״. האריס תקפה את טראמפ וטענה כי מדיניות הבית הלבן בתקופתו היא שהביאה לעלייה ביוקר המחייה.

04:01: החל העימות. המתמודדים נכנסו לאולם העימות ולחצו ידיים.

03:42: מאות מפגינים פרו פלשתינים צעדו בסמוך לאתר בו מתקיים העימות בעיר פילדלפיה. מספר עימותים עם כוחות המשטרה נרשמו במקום. 

העימות נערך בפילדלפיה ויימשך 90 דקות, כולל שתי הפסקות פרסומות. העיתונאים הבכירים של רשת ABC News דיוויד מיור ולינסי דיוויס מנחים את העימות שיתנהל ללא קהל באולם.

כללי העימות נקבעו במשא ומתן בין הצדדים, כאשר הנקודה האחרונה שנותרה במחלוקת הייתה סוגיית המיקרופונים. בסופו של דבר, הוסכם כי המיקרופונים יהיו פתוחים רק כשמגיע זמן התשובה של המועמד שתורו לדבר, זאת למרות התנגדות ראשונית של מטה האריס.

אולפני רשת ABC, צילום: אי.אף.פי

לכל מועמד יוקצבו שתי דקות לענות על כל שאלה, עם שתי דקות תגובה ודקה נוספת להמשך, הבהרה או תגובה. המועמדים לא יורשו להביא פתקים כתובים מראש לבמה, אך יקבלו עט, פנקס ובקבוק מים בדוכן שלהם. צוותי הקמפיין לא יורשו לתקשר עם המועמדים במהלך שתי ההפסקות שבמהלכן ישודרו פרסומות מסחריות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר