תומך דאעש תכנן פיגוע המוני נגד יהודים בניו יורק ב-7 באוקטובר

צעיר פקיסטני המתגורר בקנדה נעצר ביום רביעי האחרון בחשד לתכנון פיגוע בעיר ניו יורק בשליחות דאעש • מוחמד שחזב חאן, בן 20, מואשם בתכנון פיגוע ירי המוני במרכז יהודי בברוקלין • בחקירותיו התגלה כי היה בקשר עם סוכנים סמויים והפיץ תעמולה איסלאמיסטית ברשתות

מרכז חב"ד העולמי. צילום: מתוך ויקיפדיה

אזרח פקיסטני בן 20 שמתגורר בקנדה נעצר בחשד שתכנן לבצע פיגוע ירי המוני במרכז יהודי בניו יורק, בשליחות דאעש, כך מסר משרד המשפטים האמריקני, שהוסיף כי הוגש כתב אישום נגד החשוד, מוחמד שאזב (ג׳דון) חאן. חאן נעצר בקנדה לאחר שעל פי החשד תכנן לבצע את הפיגוע במלאת שנה למתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר.

כלי הנשק שאיתם תכנן כביכול חאן לבצע את מתקפת הטרור, מתוך פוסט שהעלה לרשתות החברתיות, צילום: משרד המשפטים האמריקני

לפי כתב האישום שהוגש נגדו, הוא תכנן להיכנס לארה"ב ולבצע טבח המוני במטה חב"ד העולמי בברוקלין, ובחקירותיו התגלה כי היה בקשר עם סוכנים סמויים והפיץ תעמולה של דאעש ברשתות החברתיות.

עוד עולה מכתב האישום כי חאן תכנן להיכנס לארה"ב ולהשתמש בכלי נשק אוטומטיים וחצי-אוטומטיים כדי לבצע טבח המוני במרכז חב״ד העולמי בברוקלין. במשרד המשפטים האמריקני אמרו כי הוא בחר בניו יורק כיעד למתקפת הטרור כי "שם נמצאת אוכלוסיית היהודים הגדולה ביותר באמריקה".

הוא נעצר ביום רביעי האחרון בקנדה כשניסה לחצות את הגבול לארה"ב, סמוך לעיירה אורמסטאון שבמדינת המחוז קוויבק, באמצעות שלוש מכוניות שונות כדי להטעות את כוחות הביטחון. הוא צפוי להופיע בפני בית משפט במונטריאול ב-13 בספטמבר.

הפוסטים שהעלה חאן לרשתות החרבתיות, צילום: משרד המשפטים האמריקני

לפי כתב האישום, חאן נעצר לאחר ששיתף שני סוכנים סמויים של ה-FBI, שאותם ניסה להפעיל, בתוכניותיו לבצע פיגוע ירי - שלדבריו יהיה "הגדול ביותר על אדמת ארה"ב מאז 11 בספטמבר”. הוא אמר להם כי בכוונתו ליצור "תא אמיתי" של תומכי המדינה האיסלאמית כדי לבצע את המתקפה. הוא אף הורה להם להשיג רובי סער מסוג AR-15, תחמושת וחומרים נוספים לצורך ביצועה, וצין בפניהם את המקום הספציפי שבו היא תתרחש - מרכז חב"ד העולמי בברוקלין.

חאן תיאר בשיחותיו כיצד תכנן להיכנס לארה"ב, ושבחר ב-7 באוקטובר כתאריך המועדף למתקפה - מכיוון שזהו יום שבו צפויים לדבריו הפגנות רחבות והתקהלויות גדולות של ישראלים ביום הזיכרון לטבח. הוא גם ציין כי 11 באוקטובר, סמוך ליום כיפור, היה עבורו תאריך חלופי אפשרי לפיגוע - מתוך מחשבה שביום הזה יתאספו רבים במרכזים היהודיים.

חאן תיאר את הפיגוע שתכנן כ"ניצחון עבור המדינה האיסלאמית", והוסיף: "אם נצליח זו הולכת להיות אחת ההתקפות הגדולות אי-פעם על יהודים מחוץ לשטח ישראל״.

סוכל פיגוע דאעש במצעד הגאווה בווינה (ארכיון) // רויטרס

לפי מסמכי בית המשפט, חאן גם הורה לאותם סוכנים לא לגדל זקנים כדי לא למשוך תשומת לב, ואמר להם כי הם אף יצטרכו להשתתף בכמה מפגשים בבית כנסת או בבית חב"ד כדי "לבדוק את המבנים מבפנים״. עוד הוא הוסיף כי הכרחי לזהות את יציאות החירום במבנים "כדי שנוכל ללכוד יהודים ולהרוג אותם בפנים״.

בנוסף, חאן גם הסביר להם שלא כדאי להקליט את סרטון נאמנותם לדאעש, שיוקרן אחרי "פעולת הג׳יהאד" שתביא למותם, עד שלבים מאוחרים יותר של אותה פעולה - כיוון שזה יגביר את הסיכון להיתפס על ידי רשויות החוק ולשבש את המתקפה המתוכננת.

חאן גם העלה לרשתות החברתיות פוסטים עם תמונות של כלי נשק וכסף שצבר כביכול כדי לבצע את המתקפה. כמו כן, הוא פרסם חומרי תעמולה של דאעש, בין השאר אחד שבו נכתב כי "להגיד 'ישראלי' זה כמו להגיד 'חזיר'".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר