ביידן בוועידה הדמוקרטית: "אנחנו עושים הכל כדי להשיב את החטופים, להפסיק את סבל העם הפלשתיני ולהביא כבר להפסקת אש"

עוד בטרם עלה ביידן, המועמדת הדמוקרטית לנשיאות האריס עלתה לנאום קצר על בימת הוועידה • "הבה נילחם למען האידיאלים היקרים לנו" • הילרי קלינטון: "לקמלה יש את האופי, היכולת והניסיון להוביל אותנו קדימה"

ביידן בוועידה הדמוקרטית בשיקגו. צילום: גטי אימג'ס

יומה הראשון של וועידת המפלגה הדמוקרטית יצא לדרכו בשיקגו, אילינוי בארה"ב. בזה אחר זה עלו לנאום בכירי המפלגה, ובראשם המועמדת הדמוקרטית קמלה האריס והנשיא הפורש ג'ו ביידן.

בסביבות השעה 6:25, שעון ישראל, ביידן עלה לבמה לאחר דברי בתו שגם הציגה אותו לקול תשואות הקהל שעמד כולו על רגליו ולא הפסיק להריע בקריאות קצובות "תודה ג'ו". ביידן הודה פעמים רבות לקהל, בעוד רבים נראים מוחים דמעות ביציעים. 

"תנו לי לשאול אתכם", פנה ביידן לקהל המשולהב. "האם אתם מוכנים להצביע עבור חופש, עבור דמוקרטיה ועבור ארה"ב. האם אתם מוכנים לבחור בקמלה האריס וטים וולץ?".

"חבריי הדמוקרטים וחבריי האמריקנים, לפני כ-4 שנים הרמתי את ידי הימנית ונשבעתי לכם ולאלוהים להגן על החוקה ולבצע את משרת נשיא ארה"ב בנאמנות. מולי היה המשמר הלאומי במקום שהותקף על ידי פורעים, וידעתי אז מעומק לבי שאין מקום באמריקה לאלימות פוליטית - אי אפשר לאהוב את ארצך רק כשאתה מנצח. וברגע הזה לא הבטתי לעבר אלא הסתכלתי לעתיד".

"להשיב חטופים ולהפסיק את סבל העם הפלשתיני"

"נביא שלום ושקט למזה"ת". אמר ביידן על המצב בישראל, בעזה ובכלל במזה"ת. "כמו שאתם יודעים לפני כמה ימים הבאתי הצעה לעסקה. אנחנו עובדים מסביב לשעון כדי לאחד חטופים עם משפחותיהם, להגביר את הזרמת הסיוע ההומניטרי והמזון לעזה, וגם כדי להפסיק את סבל העם הפלשתיני ולהביא כבר להפסקת אש שתסיים את המלחמה הזו. למפגינים בחוץ יש משהו בדבריהם - הרבה אנשים נהרגים בשני הצדדים".

"וול סטריט לא בנתה את אמריקה. מעמד הביניים בנה את אמריקה. ואיגודי העובדים בנו את מעמד הביניים. כשאיגודים עובדים טוב, כולנו מצליחים. טראמפ אומר שאנחנו מפסידים. הוא המפסיד. הוא ממש טועה. הפשיעה ירדה לרמה הנמוכה ביותר מזה יותר מ-50 שנה, ‏והפשיעה תמשיך לרדת כשנכניס תובע לחדר הסגלגל - במקום עבריין מורשע".

ביידן המשיך להתייחס לטראמפ כשהזכיר את עברו במלחמת וייטנאם, את העובדה שלא השתתף בלחימה ואף קרא ללוחמים "פראיירים" - "מי לעזאזל הוא חושב שהוא"? תומכי של טראמפ למדו על בשרם את עוצמת הנשים בבחירות 2022, וטראמפ הולך לגלות את כוחן של נשים ב-2024".

ביידן דיבר גם על תמונת המצב העולמית. על המלחמה באוקראינה אמר שפוטים חשב שיביס את קייב, והנה 3 שנים אחרי אוקראינה עדין חופשית".

טראמפ. ""מי לעזאזל הוא חושב שהוא"?, צילום: Getty Images via AFP

"השנים הטובות לפנינו - לא מאחורינו. אני עומד כאן לפניכם בערב אוגוסט קיצי כדי להכריז שהדמוקרטיה ניצחה ועלינו לשמור עליה. אנחנו במאבק על נשמתה של אמריקה. אני כאן בגלל דברים שראיתי ב-2017 בשארלוט, פורעים עם לפידים, ניאו נאצים, אנשי עליונות לבנה, משולהבים על ידי הנשיא דאז שאפילו לא טרחו ללבוש מסכות, שדים ישנים בבגדים חדשים, אורבים לפחדים הישנים, נותנים חמצן לפחדים מהעבר. טראמפ אמר כשנשאל 'יש אנשים טובים בשני הצדדים' - זה מה שאמר ואז אמרתי לעצמי 'אני לא יכול לעמוד מנגד' ואז החלטתי לרוץ נגדו כי ידעתי שבאמריקה להגינות ויושרה יש עדיין מקום באמריקה". 

"נותרו לי חמישה חודשים לתפקיד. יש לי הרבה מה לעשות. אני מתכוון לעשות את זה. זו היתה הזכות של חיי לשמש כנשיא שלכם".

"כשאנחנו נלחמים - אנחנו מנצחים"

קמלה האריס, מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, הפתיעה את באי הוועידה הלאומית של המפלגה בשיקגו הלילה (שעון ישראל), בהופעה לא מתוכננת. האריס, המכהנת כיום כסגנית נשיא, נשאה נאום קצר וקראה: "הבה נילחם למען האידיאלים היקרים לנו ותמיד נזכור, כשאנחנו נלחמים - אנחנו מנצחים!". דבריה התקבלו בהתלהבות רבה על ידי הקהל.

במהלך נאומה הקצר, הפנתה את דבריה גם לביידן, לקול מחיאות הכפיים הרמות של הקהל. "ג'ו, תודה לך על המנהיגות ההיסטורית שלך, על השירות שלך לכל החיים לאומה שלנו. אנחנו אסירי תודה לנצח".

הופעתה המוקדמת של האריס מסמנת שינוי בתוכנית הוועידה, שכן היא הייתה צפויה להופיע מאוחר יותר לצד הנשיא ג'ו ביידן, שהיה אמור להיות הנואם המרכזי של הערב הראשון.

בין הנואמים הייתה גם הילרי קלינטון שנשאה נאום תמיכה נלהב בקמלה האריס כמועמדת לנשיאות, תוך שהיא מבקרת בחריפות את דונלד טראמפ. קלינטון פתחה בהכרזה על שינוי היסטורי: "משהו קורה באמריקה. אפשר להרגיש את זה." היא הודתה לנשיא ביידן על שירותו, כשהיא מכנה אותו "האלוף הדמוקרטי" ו"פטריוט אמיתי".

בהתייחסה להאריס, קלינטון הציגה אותה כמנהיגה בעלת חזון: "לקמלה יש את האופי, היכולת והניסיון להוביל אותנו קדימה". היא הדגישה את מחויבותה של האריס לזכויות אדם, לצדק ולהגנה על הדמוקרטיה.

הילרי קלינטון, צילום: רויטרס

בניגוד חד, קלינטון תקפה את טראמפ. היא השוותה בין השניים באופן ישיר: "לקמלה אכפת מילדים, ממשפחה ומאמריקה. לדונלד אכפת רק מעצמו", אמרה והדגישה: "אנחנו צריכים להילחם על קמלה שתלחם עלינו. אנחנו לא רק בוחרים נשיא, אנחנו מרימים את המדינה שלנו".

הוועידה, שתימשך ארבעה ימים, מסמנת את תחילת המרוץ הרשמי לנשיאות עבור האריס, שמנסה לעשות היסטוריה כאישה הראשונה שתחזיק במשרה הבכירה ביותר בארה"ב.

בתוך כך, עימותים אלימים פרצו היום (שלישי), בפתיחת הוועידה. מפגינים אנטי-ישראלים פרצו את גדרות המשטרה בדרכם ליונייטד סנטר, המרכז בו מתקיימת הוועידה. בתגובה, כוחות המשטרה פיזרו את המפגינים באמצעות גז מדמיע. מדובר במחאות המתקיימות בסמוך למרכז בו מתקיימת הוועידה בו ינאמו היום הנשיא ביידן וסגניתו קמלה האריס, המועמדת הדמוקרטית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר