הדיפלומט היהודי-אמריקני מרטין אינדיק הלך לעולמו בגיל 73

אינדיק, שנולד בלונדון ב-1951 כיהן כשגריר ארצות הברית בשתי קדנציות: מאפריל 1995 עד ספטמבר 1997 ומינואר 2000 עד יולי 2001 • אינדיק התנדב ללוחמה במלחמת יום כיפור, ועל כך אמר: הייתה זו חוויה שהגדירה את חיי"

מרטין אינדיק. צילום: איי.פי

שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר, הדיפלומט מרטין אינדיק הלך לעולמו היום (חמישי) בגיל 73. אינדיק, נולד ב-1951 בלונדון למשפחנה יהודית שהיגרה מפולין. הוא הותיר אחריו גרושה ושני ילדים. 

משפחתו עברה לאוסטרליה, שבה גדל ובה גם רכש את השכלתו בכלכלה. בהמשך למד באוניברסיטה העברית. כאשר התגורר בירושלים, פרצה מלחמת יום כיפור ואינדיק התנדב לאורכה בקיבוץ עלומים בדרום. "הייתה זו חוויה שהגדירה את חיי", סיפר לימים.

הוא שקל להישאר בארץ, אולם לבסוף שב לאוסטרליה וקיבל תואר דוקטור ביחסים בינלאומיים. ב-1982 עבר לארה"ב ושבוע לפני הצטרפותו למועצת הביטחון הלאומי של ארה"ב קיבל את אזרחותו החדשה.

מרטין אינדיק, צילום: דודי ועקנין

לאורך חייו עבד בלובי הפרו-הישראלי איפא"ק, לימד באוניברסיטת קולומביה, באוניברסיטת תל אביב ועוד. הוא פרסם רבות אודות תהליך השלום הישראלי-פלשתיני, על ארצות הברית וישראל, איראן ועיראק. 

הוא שימש כעוזר לנשיא ארצות הברית ביל קלינטון ושירת במועצה לביטחון לאומי כמנהל תחום המזרח הקרוב ודרום אסיה. עוד ייעץ לנשיא וליועת לביטחון לאומי בנושא ישראל, ערב, איראן, ודרום אסיה. הוא היה חבר בצוות השלום למזרח התיכון של מזכיר המדינה וון כריסטופר.

באפריל 1995 החל את הקדנציה הראשונה שלו בשגרירות ארצות הברית בישראלף שנמשכבה עד ספטמבר 1997. בהמשך כיהן מינואר 2000 עד יולי 2001. בשנת 2013 נשלח על ידי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לתווך במשא ומתן בין ישראל לפלתשינים. ביונ, לאחר הקפאת המשא ומתן, פרש מתפקידו.

מכון וושינגטון למדיניות במזרח התיכון, שאינדיק היה המנהל המייסד שלו, כתב בהודעה מיוחדת כתב רוברט סטלוף שהחליף אותו בתפקיד: "מרטין היה סיפור הצלחה אמריקני אמיתי. כיליד אוסטרליה, הוא הגיע לווישנגטון כדי להשפיע על מדיניות ארה"ב במזרח התיכון ובהחלט עשה זאת – כחוקר פורץ דרך, אנליטיקאי מבריק ויוזם מדיניות יעיל. הוא היה איש חזון שלא רק הקים ארגון המבוסס על הרעיון שמדיניות ציבורית נבונה מבוססת במחקר קפדני; הוא גילם אותו..."

הדיפלומט האמריקני דניס רוס הצטרף להספדים. "מרטיק אינדיק, ידידי ועמיתי זה יותר מ-40 שנה, נפטר", כתב מי שהיה מתאם מיוחד למזרח התיכון בממשל קלינטון ומנהל תחום התכנון בממשל ג'ורג' וו' בוש. "הוא נאבק בסרטן כמו שהוא חי את חייו, בתכליתיות ובנחישות. מרטין חיי בעלי משמעות: ביקש שלום בין ישראל שכנותיה בתשוקה, בכישרון וביושרה"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר