טראמפ בחר: ג'יי די ואנס - המועמד הרפובליקני לסגן הנשיא

הסנאטור הצעיר (39) מאוהיו, שגדל אצל סבו וסבתו, למד מדעי המדינה ומשפטים, ועבד בעמק הסיליקון • בעבר מתח ביקורת חריפה על טראמפ, אולם לימים הפך לאחד מתומכיו הקולניים • הוא נודע בתמיכתו בצמצום הפעילות האמריקנית בזירה הבינלאומית, אבל החריג את ישראל מהגישה • האיש שירוץ לצד טראמפ: פרופיל

ג'יי די ואנס בעצרת בחירות במישיגן. צילום: רויטרס

דונלד טראמפ בחר בסנאטור ג'יי די ואנס כמועמדו לסגן הנשיא.

ואנס (39), סנאטור מאוהיו, נחשב לכוכב במפלגה הרפובליקנית. עמדותיו בתחום החוץ נוטות לאיזולציוניזם, כלומר לצמצום הפעילות האמריקנית בזירה הבינלאומית. כך הוא נודע כאחד המתנגדים התקיפים להענקת הסיוע לאוקראינה.

ואנס וטראמפ בעצרת בחירות במארס. ירוצו יחד, צילום: אי.פי

ואנס, שמודע לתדמיתו, ביקש לאחרונה להפיג את החששות. בנאום בפני מכון קווינסי, הקרוב לעמדותיו, בחודש מאי, תמך ואנס בסיוע לישראל ואף הציג אותו כמרכיב קריטי במדיניות החוץ האמריקנית. "אני תומך בישראל ובמלחמתה נגד חמאס", אמר הסנאטור מאוהיו. אני ודאי מוקיר את האוקראינים שנלחמים נגד רוסיה, אך איני חושב שלארה"ב יש אינטרס להמשיך במימון של מלחמה שאין לה סוף".

הפוסטר הרשמי של טראמפ ו-ואנס, צילום: ללא

הוא ביקר בארץ לפני שנתיים, ובין השאר הגיע לכותל המערבי. בשבעה באוקטובר הטיל על ממשל ביידן את האחריות להתעצמות חמאס. "בעודנו צופים במצב הנורא הזה בישראל, האמריקנים צריכים להתמודד עם אמת מוחלטת: כספי המס שלנו מימנו זאת", כתב. "רבים מהדולרים ששלחנו לאיראן משמשים כיום להרוג חפים מפשע. זה חייב להיפסק. לישראל יש את הזכות להגן על עצמה. אני מאחל לחברים שלנו בהצלחה, אבל יותר מכל הלוואי שהם לא היו נלחמים נגד נשק שנקנה מכספנו".

ואנס היה בפועל בין מעכבי חבילת הסיוע לישראל אך לא בגלל הסתייגות מישראל, אלא משום שסרב לאשר את הסיוע לאוקראינה, שביידן כרך עם הסיוע לישראל. עם זאת, הוא התבטא במפורש בעד תמיכה כלכלית ב"חברה בשעת צרה".

ביחסו לרפורמה המשפטית בארץ, כתב: "‏האנשים שאומרים שהם אוהבים דמוקרטיה, לוחצים באופן פעיל על ישראל לוותר על הדמוקרטיה שלה, לטובת עליונות שיפוטית. כמעט כל פולחן ה'דמוקרטיה' בוושינגטון מגיע מאליטות ששונאות כשהעם מעז לא להסכים איתן".

למרות גילו הצעיר, ואנס בנה את עצמו במשך זמן רב כדמות שמרנית מובילה. בעבר היה מבקר חריף של טראמפ, כינה אותו "ראוי לגינוי" ו"הרואין תרבותי", אולם שינה את גישתו כליל וזכה בגיבויו של הנשיא לשעבר במרוץ לסנאט בבחירות האמצע לסנאט ב-2022.

ואנס, שנולד בשם ג'יימס דונלד באומן, נולד באוהיו. הוריו התגרשו כאשר היה פעוט. אמו נאבקה בהתמכרות לסמים ולאלכוהול, ולכן ג'יי די גדל בעיקר אצל סבו וסבתו. את השם "ואנס" אימץ לכבודם. הוא שירת בחיל הנחתים האמריקנים והשלים תואר במדעי המדינה ובפילוסופיה באוניברסיטת אוהיו. בהמשך, קיבל תואר שני במשפטים מאוניברסיטת ייל. אחרי הלימודים עבד בעמק הסיליקון, שם גם עשה את הונו כמנהל בקרן הון סיכון "מיתריל קפיטל".

ואנס עם ספרו, 2021, צילום: אי.פי

אבל את עיקר פרסומו קנה בזכות ספרו "אלגיית הילבילי: ממואר של משפחה ותרבות במשבר".

הספר, שמתחקה אחרי הבעיות הסוציו-אקונומי בעיר מגוריו ואת מעגל העוני באזור הרי האפלצ'ים, מתח ביקורת על תרבות ההרס העצמי באמריקה הכפרית וניסה להסביר את הפופולריות של טראמפ בקרב אמריקנים לבנים דלי אמצעים. הספר הפך לרב מכר של ה"ניו יורק טיימס" ומשך תשומת לב רבה במהלך המרוץ לנשיאות ב-2016.

באופן אירוני, ואנס היה בימים ההם ביקורתי מאוד כלפי טראמפ, קרא לו "אידיוט" ו"היטלר של אמריקה" – בין שאר הכינויים. אולם כאשר נכנס לפוליטיקה ובפרט עם התקרבות בחירות האמצע ב-2022, הפך ואנס לאחד התומכים הקולניים של טראמפ.

ההכרזה על ואנס כמועמד לסגנות מגיעה יומיים בלבד לאחר ניסיון ההתנקשות בטראמפ. ואנס היה בין אלה שהאשימו את ממשל ביידן באירוע.

"הנחת היסוד של קמפיין ביידן היא שהנשיא דונלד טראמפ הוא פשיסט אוטוריטרי שצריך להיעצר בכל האמצעי", ברשת החברתית X. "הרטוריקה הזו הובילה לניסיון ההתנקשות בטראמפ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר