מלינקולן ועד טראמפ: קיצור תולדות ההתנקשויות במנהיגי ארה"ב

ארבעה נשיאים אמריקנים נרצחו בידי מתנקשים, האחרון ביניהם - ג'ון קנדי ב-1963 • אבל גם שורה ארוכה של נשיאים ומועמדים לנשיאות סבלו מכך שלפעילים פוליטיים או לאנשים עם הפרעות נפשיות היה נשק בהישג יד • היסטוריה אמריקנית מדממת

הנשיא לשעבר טראמפ לאחר ניסיון ההתנקשות בחייו. צילום: רויטרס

בהתחשב בקלות להשיג ולשאת נשק, המקודשת בחוקה האמריקנית, אולי לא צריך להפתיע במיוחד שתולדות מוסד הנשיאות האמריקני מלאים בהתנקשויות ובניסיונות לרצוח נשיאים. למרבה המזל, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ניצל, אולם התקרית בבאטלר, פנסילבניה, הפכה לעוד חוליה בשרשרת לא נגמרת של אירועי ירי על רקע פוליטי או בידי יורים עם הפרעות נפש.

ארבעה נשיאים אמריקנים קיפדו את חייהם בהתנקשויות. הראשון היה אברהם לינקולן. ב-14 באפריל 1865, שעה שלינקולן ורעייתו מארי צפו בקומדיה בתאטרון פורד בוושינגטון, ירה בו מאחור ג'ון וילקס בות', שהתנגד להענקת זכויות לשחורים. הכדור חדר לראשו של הנשיא ה-16, שהוחש לבית מעבר לרחוב לטיפול – ובו גם מת בוקר למחרת. המתנקש אותר כשבועיים אחר כך באסם בווירג'יניה וחוסל. את לינקולן ירש סגנו אנדרו ג'ונסון.

טראמפ נכנס לרכבו כמה רגעים לאחר ניסיון ההתנקשות// X

לא חלפו אלא 16 שנים, וב-2 ביולי 1881 ירה צ'ארלס גיטו בנשיא ה-20 ג'יימס גרפילד, שצעד על רציף בוושינגטון בדרכו לתפוס רכבת לניו אינגלנד. הנשיא שנפצע אנושות נלקח לבית הלבן ונפח את נשמתו בספטמבר בניו ג'רסי. את גרפילד, שהספיק לכהן רק שישה חודשים, החליף סגנו צ'סטר ארתור. גיטו נמצא אשם ברצח והוצא להורג ביוני 1882.

הנשיא אברהם לינקולן, צילום: ללא קרדיט

קפיצה של 20 שנה קדימה. הנשיא ה-25 ויליאם מקינלי נורה לאחר שנשא נאום בבאפלו, ניו יורק, ב-6 בספטמבר. שעה שלחץ ידיים עם באי העצרת, ניגש אליו המתנקש וירה בו שני כדורים מטווח אפס. הפציעות דווקא לא היו חמורות במיוחד, אבל גנגרנה שהתפתחה סביב פתחי הירי סיבכה את התמונה. מקינלי מת כעבור שמונה ימים – גם הוא שישה חודשים בלבד לאחר השבועה. תאודור רוזוולט סגנו תפס את מקומו, ואילו המתנקש, לאון צ'ולגוש, מובטל בן 28 מדטרויט, נמצא אשם והוצא להורג בכסא חשמלי באוקטובר 1901.

הנשיא וויליאם מקינלי בשנת 1896, צילום: ויקיפדיה

הנשיא הרביעי שנרצח היה כבר ג'ון פ' קנדי. בתיעוד שהפך לאחד המפורסמים בעולם, נראית שיירת הנשיא ה-35 מתגלגלת בדילי פלזה בדאלאס, כשקנדי יושב בלימוזינה פתוחה ועמו רעייתו, ג'קלין (ג'קי) קנדי, ומושל טקסס, ג'ון קונלי. קנדי מנופף לאזרחים בשולי הדרך, כשפתאום כדור מפלח את ראשו. קנדי הובהל לבית החולים פארקלנד ממוריאל ומת שם זמן קצר אחר כך. המשטרה עצרה את לי הארווי אוסוולד, חייל מארינס לשעבר ועריק לבריה"מ שהתגורר בה במשך שנתיים, עד ששב לארה"ב. יומיים לאחר לכידתו, כשהועבר ממטה המשטרה לבית סוהר, ירה באוסוולד ג'ק רובי, בעלי מועדון לילה בדאלאס.

הנשיא קנדי זמן קצר לפני ההתנקשות בחייו,

ארבעה נשיאים אמנם נרצחו, אבל לשורה ארוכה היה יותר מזל. פ"ד רוזוולט, הנשיא שחילץ את אמריקה מ"השפל הגדול", שרד ניסיון התנקשות בפברואר 1933 בידי ג'וזפה זנגארה, ש"שנא כל שליט". אישה שעמדה בסמוך חיורה היכתה אותו בתיקה, ובמקום לפגוע ברוזוולט, פגע הקליע בראש עיריית שיקאגו אנטון צ'רמאק, שעמד ליד הנשיא הנבחר, והרגו. זנגארה הורשע ונידון למוות, ואילו רוזוולט המשיך בבית הלבן עד 1945 – הנשיא היחיד שנבחר ליותר משתי כהונות (ואחריו תוקנה החוקה).

הנשיא הבא, הארי טרומן, שרד אירוע חמור אף יותר: פריצה של חמושים לבלייר האוס – בית מול הבית הלבן, שבו התגורר הנשיא ה-33 בזמן השיפוצים במתחם הנשיאותי. בתקרית, שהתרחשה בנובמבר 1950, טרומן לא נפגע, אולם שוטר שאבטח את הבית נהרג בחילופי האש. מבין החמושים – שני פוארטו-ריקנים שהתנגדו לשלטון ארה"ב באי – אחד נהרג, ואילו השני נדון למוות. טרומן עצמו המתיק את עונשו למאסר.

נגד הנשיא ה-38, ג'רלד פורד, היו שני ניסיונות התנקשות בתוך שבועות אחדים ב-1975. בתקרית הראשונה, אחד מאנשי הכת של צ'ארלס מנסון, ניסה לירות בפורד בזמן שהותו בסקרמנטו, קליפורניה, אך הנשק היה תקול. 17 ימים אחר כך, אישה ירה בפורד בסן פרנסיסקו, אך החטיאה, ובניסיון השני עובר אורח הספיק לתפוס את ידה.

רונלד רייגן היה הבא בתור להצטרף למועדון המפוקפק. הנשיא ה-40 צעד אל שיירתו כאשר ג'ון הינקלי ג'וניור, שהסתתר בקהל, ירה בו. רייגן שרד את הפציעה, אך דוברו ג'יימס בריידי, שגם נפגע בירי, נותר משותק. הינקלי נעצר, נמצא לא כשיר לעמוד לדין ונשלח לבית חולים פסיכיאטרי.
גם ג'ורג' וו' בוש, הנשיא ה-43, היה על הכוונת. רימון הושלך לעברו במהלך סיור בטביליסי ב-2005. בוש ונשיא גיאורגיה דאז, מיכאיל סאקשווילי, לבשו אפודי מגן, והרימון שנחת כ-30 מטר מהם, לא התפוצץ.

לא רק נשיאים מכהנים או נבחרים היו על הכוונת של מתנקשים בארה"ב. ב-1912, תיאודור רוזוולט, שכבר הספיק לכהן פעמיים כנשיא, היה בעיצומו של קמפיין בחירות לקדנציה השלישית כאשר נורה במילווקי. למזלו, ניירות מקופלים ונרתיק משקפיים עשוי מתכת בלמו את הקליע. היורה, ג'ון שראנק, בילה את שארית חייו במוסדות לחולי נפש.

נרצח במהלך מסע הבחירות, רוברט קנדי,

לרוברט קנדי, אחיו של הנשיא שנרצח, היה הרבה פחות מזל. הסנאטור, שהתמודד עם הכרטיס הדמוקרטי למרוץ לבית הלבן, נורה ב-5 ביוני 1968 במלון בלוס אנג'לס, זמן קצר אחרי שנשא את נאום הניצחון בפריימריז בקליפורניה. המתנקש, פלשתיני בן 24 בשם סירהאן סירהאן, שירה בקנדי בגלל תמיכת ארה"ב בישראל במלחמת ששת הימים, עדיין מרצה את מאסר העולם.
ב-1972, נורה המתמודד על הכרטיס הדמוקרטי ג'ורג' וואלס. הוא נותר משותק בפלג גופו התחתון. היורה, אתור ברמר, ריצה עונש מאסר ויצא לחופשי ב-2007.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר