ביידן סיפק הסבר להופעה הכושלת, גורמים שפגשו אותו: "הוא אינו אותו אדם"

הנשיא התייחס לראשונה לעימות מול טראמפ ואמר כי הנסיעות התישו אותו • עם זאת, בכירים ששוחחו עם הניו יורק טיימס דיווחו כי הוא נוטה להתבלבל יותר ויותר בחודשים האחרונים • וגם: השיחה הקשה עם נתניהו לאחר המתקפה האיראנית נחשפת

הנשיא ביידן בעימות מול טראמפ . צילום: רויטרס

הכתובת הייתה על הקיר? "ביידן נראה מבולבל יותר בחודשים האחרונים ומאבד את חוט המחשבה בשיחות", כך סיפרו לניו יורק טיימס גורמים בכירים שפגשו את הנשיא האמריקני עוד לפני ההופעה הכושלת בעימות מול דונלד טראמפ בשבוע שעבר. 

 ב"ניו יורק טיימס" דווח היום (רביעי) כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע כי הוא שוקל לפרוש מהמירוץ לנשיאות.

ביידן צרוד ומגמגם במהלך העימות הנשיאותי הראשון // צילום: רויטרס

בעיתון, המזוהה עם המפלגה הדמוקרטית, מתארים כי ביידן, בן ה-81, חווה מזה זמן רב מקרים בהם הוא מסתבך במשפטים, שוכח שמות או מערבב עובדות. אולם לאחרונה, אנשים שנכחו במפגשים עמו ציינו כי התקריות הללו נעשו תכופות יותר, בולטות יותר ומדאיגות יותר. על פי אותם גורמים האירועים המביכים לא היו צפויים, אך נטו להתרחש יותר כשהיה בקהל גדול או עייף לאחר לוח זמנים מתיש במיוחד. 

"לא הקשבתי לצוות שלי וכמעט נרדמתי על הבמה" 

הלילה (בין שלישי לרביעי) ביידן השתתף באירוע גיוס כספים בווירג'יניה, שם התיחס להופעתו הכושלת בעימות, וייחס אותה ללוח הזמנים המתיש: "נסעתי להרבה נסיעות מסביב לעולם - זה אולי לא היה רעיון כזה חכם. לא הקשבתי לצוות שלי וכמעט נרדמתי על הבמה".

הגורמים שדיברו עם הניו יורק טיימס אישורו את הדברים שביידן אמר לגבי קצב הנסיעות. כך למשל, בימים שקדמו לעימות, ביידן טס פעמיים מעבר לאוקיינוס האטלנטי לפגישות עם מנהיגים זרים ואז טס מאיטליה לקליפורניה לאירוע גיוס כספים.

התשישות גרמה לצוותו של ביידן לקצץ את ההכנה המתוכננת לעימות בשני ימים כדי שיוכל לנוח בביתו בדלאוור לפני שהצטרף ליועציו בקמפ דייוויד לחזרות. ההכנות, שנמשכו שישה ימים, לא החלו לפני השעה 11 בבוקר וביידן קיבל זמן למנוחת צהריים.

בימים שלאחר העימות הכושל, עוזרים ואחרים שפגשו אותו, כולל פקידים זרים, תיארו אותו כמי שנמצא במצב טוב - ערני, קוהרנטי ומסוגל, מעורב בדיונים מורכבים וחשובים ומנהל משברים נפיצים.

עם זאת, לדברי רבים, כפי שניתן לראות בקטעי וידאו ביידן "אינו אותו אדם כפי שהיה אפילו כשנכנס לתפקיד לפני שלוש וחצי שנים. הבית הלבן מפרסם באופן קבוע תמלילים מתוקנים של הערותיו, בהם הוא מערבב לעתים קרובות מקומות, אנשים או תאריכים".

הדאגה סביב מצבו של ביידן גוברת, ויש הטוענים כי חלה ירידה משמעותית בתפקודו. מנגד, הבית הלבן ממשיך לטעון כי הנשיא במצב מצוין וכי הופעתו בעימות הייתה חריגה. גם הנשיא לשעבר ברק אובמה מודאג ממצבו של ג'ו ביידן: על פי ה"וושינגטון פוסט", אובמה אמר בשיחות סגורות כי מסלולו הקשה של הנשיא לכהונה נוספת נעשה למאתגר עוד יותר אחרי ההופעה השברירית בעימות.

כמו כן, בעיתון תיארו את שיחתו של הנשיא עם ראש הממשלה נתניהו אחרי המתקפה האיראנית ב-14 באפריל. על פי הדיווח, ביידן אמר לנתניהו בשיחת טלפון: "תן לי להיות ברור מאוד, אם תבצע תקיפה נרחבת נגד איראן - אתה נשאר לבד". על פי הדיווח, נתניהו ניסה לומר שיש צורך בתגובה חריפה כדי למנוע מתקפות עתידיות, אך ביידן אמר: "אם תעשה את זה, אני בחוץ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר