העליון בארה"ב: טראמפ יזכה לחסינות חלקית; המשמעות - סיכוי קלוש שמשפט אירועי הקפיטול יתקיים לפני הבחירות

ברוב של שישה נגד שלושה שופטים, קבעו השופטים: לנשיאים לשעבר יש הגנה בגין פעולות רשמיות שנקטו במהלך הכהונה • עם זאת, נקבע כי יש להבחין בין התנהלות ציבורית לבין זו הפרטית • עם ההבחנה הזו ברקע, שאלת החסינות של טראמפ חוזרת לערכאה נמוכה יותר וזו תצטרך להכריע: האם ב-6 בינואר 2021 פעל טראמפ באופן רשמי או לא • טראמפ על ההחלטה: ניצחון גדול לחוקה ולדמוקרטיה

טראמפ מדבר אל תומכיו ב-6 בינואר 2021, ליד הקונגרס. צילום: אי.אף.פי

קורת רוח במחנה טראמפ: ברוב של שישה נגד שלושה, קבעו שופטי בית המשפט העליון בוושינגטון כי לנשיאים לשעבר יש הגנה בגין פעולות רשמיות שנקטו במהלך הכהונה.

ההחלטה התקבלה בסוגיה עקרונית שנוגעת לאישום התלוי נגד טראמפ בגין שיבוש של העברת השלטון בינואר 2021: האם אפשר לפתוח בחקירה פלילית ולהעמיד לדין נשיא לשעבר בגין מעשיו במהלך הכהונה? צוות ההגנה של טראמפ טען כי לנשיא לשעבר - ובעצם לכל נשיא לשעבר - צריכה להיות מוקנית חסינות מוחלטת מפני רדיפה פלילית. אחרת, טענו עורכי הדין של המועמד הרפובליקני, לא יוכל הנשיא לבצע את תפקידו ללא מורא. מנגד, התביעה טענה כי גישה כזו תעמיד את הנשיא מעל לחוק והלכה למעשה תתיר לו לבצע כל פשע ולטעון לחסינות שמקנה התפקיד. 

השופטים בחרו בדרך האמצע וכאמור קבעו כי לנשיא יש חסינות רק בגין פעולות שננקטו באופן רשמי במהלך הכהונה. עם זאת, קבעו השופטים כי יש להבחין בין התנהלות ציבורית של הנשיא לבין זו הפרטית. עם ההבחנה הזו ברקע, שאלת החסינות של טראמפ חוזרת לערכאה נמוכה יותר וזו תצטרך להכריע: האם ב-6 בינואר 2021 פעל טראמפ באופן רשמי או לא.

מכל מקום, זמן קצר לאחר פרסום ההחלטה, כתב טראמפ ברשת החברתית שלו Truth Social: "ניצחון גדול לחוקה ולדמוקרטיה". במטה ביידן היו מאופקים יותר ומסרו בשם גורם בכיר: "ההחלטה היום אינה משנה את העובדות, ולכן בוא נהיה ברורים מאוד לגבי מה שקרה ב-6 בינואר ביצע מחטף לאחר שהפסיד בבחירות של 2020 ועודד אספסוף להתעלם מתוצאות של בחירות חופשיות והוגנות. טראמפ כבר רץ לנשיאות כפושע מורשע מאותה הסיבה בדיוק שישב באפס מעש שעה שאספסוף אלים תקף באלימות את הקפיטול: הוא חושב שהוא מעל לחוק ומוכן לעשות כל דבר כדי לתפוס את השלטון ולהחזיק בו למען עצמו". 

תומכי טראמפ מסתערים על הקפיטול בינואר 2021, צילום: רויטרס

להערכת משפטנים אמריקניים, הפסיקה משאירה לקונה, שכן לא ברור בגין אלו פעולות רשמיות תחול החסינות - ומי יקבע אותה. זו הסיבה שלפי שעה אי אפשר לומר בוודאות כיצד יושפע האישום נגד טראמפ בגין שיבוש העברת השלטון בינואר 2021, למעט העובדה שהדיונים בו יידחו. 

תזכורת: טראמפ מואשם בארבעה תיקים שונים, שניים מהם פדרליים שהוגשו בידי החוקר המיוחד ג'ק סמית. באישום החמור מכל מיוחס לטראמפ ניסיון למנוע מהנשיא הנבחר ג'ו ביידן את ניצחונו בבחירות בנובמבר 2020. על פי מדיניות מחלקת המשפטים האמריקנית, נשיאים מכהנים חסינים מפני העמדה לדין פדרלי. כמו כן, פסיקה תקדימית מ-1981 קבעה כי נשיאים לשעבר אינם יכולים להיתבע על ידי גורמים פרטיים על מעשיהם הרשמיים שעה שהיו בתפקיד. טראמפ טוען כי הוא זכאי לחסינות כזו ומעבר לכך טוען כי לא היה פסול במעשיו ב-6 בינואר 2021.

טענות הצדדים

צוות הסניגורים של טראמפ טען בדיון בסוף אפריל כי בלי חסינות בגין מעשיהם בתפקיד, נשיאים לא יוכלו לנקוט צעדים אמיצים למען האומה מחשש לרדיפה לאחר הפרישה מהתפקיד. היועץ המיוחד סמית טען מנגד כי הפחדים מנופחים מעבר לכל פרופורציה בשל האיזונים ובלמים הפנימיים בתוך מחלקת המשפטים והביקורת העצמאית על פעילותה שנתונה בידי חברי מושבעים ובתי משפט פדרליים.

פיצץ רימון משטרתי במהלך הפרעות, ינואר 2021, צילום: רויטרס

הן ההגנה והן התביעה טענו לכך שהאישום של טראמפ בהמרדה תקדימי. סניגוריו טענו כי סמית' פועל בניגוד למסורת כאשר הוא מגין אישום נגד נשיא לשעבר בגין פשעים; סמית' השיב מצדו כי עוד לא היה נשיא שהפסיד בבחירות והפר את החוק כדי לבלום העברת סמכות.

היועץ המיוחד סמית'. "לא היה נשיא שנהג כך", צילום: אי.פי

בתי המשפט בערכאות נמוכות דחו מכל וכל את טיעוני הסניגוריה. "איננו יכולים לקבל את הטענה של הנשיא לשעבר טראמפ, שלפיה לנשיא יש סמכות בלתי מוגבלת לבצע פשעים", כתבו שלושת שופטי בית המשפט הפדרלי לערעורים בוושינגטון, "זו סמכות שתנטרל את הבלם המרכזי על הזרוע הביצועית: ההכרה בתוצאות הבחירות ויישומן". עוד הוסיפו השופטים על מערכת האיזונים והבלמים: "גישתו של מר טראמפ הייתה מביאה לקריסת מערכות הפרדת הרשויות בכך שהנשיא היה מוצב מעבר להשגת כל שלוש הזרועות. איננו יכולים לקבל שמשרת הנשיא מציבה את כל נושאיה לשעבר מעל לחוק לעד".

שופט העליון ג'ון ג'י רובטרס, שחיבר את דעת הרוב, כתב היום: "הנשיא אינו מעל לחוק, אולם אל לו לקונגרס להפליל את התנהגות הנשיא עת מילא את תפקיד הזרוע המבצעת בשם החוקה. מערכת הפרדת הרשויות, שיצרו האבות המייסדים, דרשה תמיד זרוע מצבעת נמרצת ועצמאית. על כן, אין להעמיד לדין נשיא משום שהשתמש בסמכויות הליבה המוקנים לו מתוקף החוקה, והוא לכל הפחות זכאי לכאורה לחסינות מפני העמדה לדין בגין מעשיו הרשמיים". 

ההרכב הנוכחי של בית המשפט העליון. שישה שופטים שמרנים ושלושה ליברלים, צילום: אי.פי

מנגד, השופטת סוניה סוטומאיור כתבה בדעת המיעוט כי ההחלטה שגויה באופן עמוק. "ההחלטה להעניק חסינות מפני העמדה לדין פלילי לנשיאים לשעבר משנה את מוסד הנשיאות", כתבה סוטומאיור. "היא שמה ללעג את הרעיון היסודי לחוקתנו ולשיטת הממשל, שלפיו אין אדם מעל לחוק".

דרך אגב, אם טראמפ יזכה בבחירות, עם שובו לבית הלבן הוא יוכל לחון את עצמו ולבטל את שני האישומים הפדרליים נגדו – האחד בוושינגטון, שעוסק בהמרדה, והשני בפלורידה, בפרשת המסמכים המסווגים שלקח לאחוזתו וסירב להחזיר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר