מסך קטן, הכרעות גדולות: כך עיצבו העימותים את המרוצים לבית הלבן

העייפות של ניקסון, הבדיחה של רייגן, האיום של אל גור והעקיצה של אובמה • לאורך ההיסטוריה האמריקנית העימות בין המועמדים לנשיאות סיפק דרמות, רגעים בלתי נשכחים ואף הכריע לא פעם את גורל הבחירות

קלינטון וטראמפ בעימות . צילום: רויטרס

כיוונתם את השעון המעורר? הלילה בשעה 04:00 (שעון ישראל) יתחיל העימות הראשון בין הנשיא המכהן ג'ו ביידן לבין המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ, ובארה"ב סופרים את השעות עד למפגש, שעשוי להשפיע על המשך המרוץ לבית הלבן.

העימות בין ביידן לטראמפ יוצר תקדים בכך שלראשונה הוא יתקיים כבר ביוני ולא בספטמבר ואוקטובר, כפי שהיה מאז החל הפורמט ב־1960. תקדים נוסף נרשם כאשר הוחלט ששתי רשתות הטלוויזיה הגדולות בארה"ב, ABC ו־CNN, הן שיארגנו את העימותים. מאז 1988 הארגון וההפקה היו בידי הוועדה לעימותים נשיאותיים והיא שהיתה אחראית לשידורו בכל הרשתות.

מלא בתקדימים, ביידן וטראמפ בעימות ב-2020, צילום: רויטרס

לאורך ההיסטוריה האמריקנית העימות בין המועמדים לנשיאות סיפק דרמות ורגעים בלתי נשכחים וריתק מיליוני אמריקנים למסכים. מסקירה של מכון Pew עולה כי העימות הנצפה מכל היה הקרב הראשון בין טראמפ להילארי קלינטון במערכת הבחירות של 2016: לא פחות מ־84 מיליון אנשים רותקו אז למסכים. אחריו ברשימה נמצא העימות בין טראמפ לביידן ב־2020, עם 73.1 מיליון צופים, מה שיכול להעיד על העניין שיוצרת נוכחותו של טראמפ בעימותים.

מאז 1960 סיפקו העימותים רגעים טלוויזיוניים רבים שנחרטו בהיסטוריה האמריקנית. בספטמבר אותה השנה התייצב סגן הנשיא לשעבר ריצ'רד ניקסון הרפובליקני לעימות עם הכוכב העולה של הדמוקרטים, ג'ון קנדי. המדיום הטלוויזיוני החדש העניק יתרון לקנדי, שהיה מאופר וידע להסתכל ישר למצלמה. מנגד, 70 מיליון אמריקנים ראו את ניקסון מתייצב לעימות חיוור ועייף, לאחר שרק החלים מפציעה. זו היתה הפעם הראשונה שהנראות שיחקה תפקיד כה מרכזי בבחירות, וקנדי אכן זכה בהן.

ניקסון היה חיוור ועייף, קנדי נגד ניקסון, צילום: אי.פי

במערכת הבחירות של 1984 התמודד הנשיא הרפובליקני רונלד רייגן מול המועמד הדמוקרטי וולטר מונדייל. באחד הרגעים הבלתי נשכחים של אותו ערב נשאל רייגן, אז בן 69, לגבי גילו. "אני לא אהפוך את הגיל לסוגיה בקמפיין, אני לא מתכוון לנצל את נעוריו ואת חוסר הניסיון של היריב שלי למטרות פוליטיות", השיב רייגן בציניות וזכה לצחוק מהקהל - ולבסוף גם בכהונה נוספת.

רייגן הפך את החיסרון ליתרון, רייגן נגד מונדייל, צילום: אי.פי

בבחירות 2000 החליט המועמד אל גור לנסות מהלך שנוי במחלוקת, ושעה שיריבו ג'ורג' בוש הבן ענה על שאלה, התקרב אליו באופן מאיים. בתגובה החזיר לו בוש מבט מזלזל והמשיך לענות על השאלה. גם הוא נשאר לכהונה נוספת בבית הלבן.

גור התקרב יותר מדי, בוש וגור בעימות הנשיאותי, 2000, צילום: אי.אף.פי

בעימות ב־2008 הרבה המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין לתקוף את ברק אובמה על כך שהלה נוהג להתרברב בתוכניות שאפתניות בתחום הביטחון הלאומי כמו תקיפת בסיסי אל־קאעידה שבפקיסטן. "ג'ון, אתה צודק לגמרי שהנשיאים צריכים להיות שקולים בדבריהם", השיב אובמה, "אבל לשמוע את זה ממך, אדם שאיים בעבר להשמיד את צפון קוריאה וזימר על הפצצת איראן - אני לא יודע כמה זה אמין".

אובמה לא האמין, אובמה נגד מקיין, צילום: רויטרס

טראמפ, כפי שהאמריקנים הצביעו בשלט יותר מפעם, היה וכנראה עודנו מגנט לצופים. בעימות עם הילארי קלינטון הוא כינה אותה "אישה נבזית", ושמע ממנה שהוא "כלב מחמד של פוטין". כאשר התמודד מול ביידן, הצליח להוציא את הפוליטיקאי הוותיק משלוותו. בשעה שביידן ענה על אחת השאלות, טראמפ קטע את דבריו בלי הפסקה, עד שבשלב מסוים ביידן תהה: "אתה מוכן לסתום את הפה? זה כל כך לא נשיאותי".

לקראת העימות מחר טראמפ הכין את הקרקע. "כדי שביידן יהיה חזק וטוב, הוא יקבל לפני העימות זריקה בעכוז כי הצוות רוצה לחזק אותו", טען בכנס בחירות בפילדלפיה בלי להציג כל הוכחות לדבריו. מנגד, בקמפיין של ביידן אמרו: "הבוחרים יצפו בנשיא ביידן, שנלחם למען העם האמריקני, ובדונלד טראמפ שיעלה על הבמה כעבריין מורשע שנלחם עבור עצמו ולא אכפת לו כמה הוא מזיק לעם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר