פקקי ענק באמצע המדבר: עשרות אלפים יצאו מפסטיבל "ברנינג מן"

לאחר שדרכי העפר במדבר התייבשו באופן חלקי מהשיטפונות שפקדו את מדינת נבדה, מארגני פסטיבל אישרו למבלים התקועים במקום לעזוב • אלפי מכוניות וקרנועים נתקעו שעות בפקקים עצומים על הדרכים הבוציות • מנכ״ל עמותת מידברן ששהה בפטיבל: "בניגוד לפרסומים, לא מדובר במשבר הומניטרי"

ארה"ב: טור רכב ארוך של באי פסטיבל ברנינג מן שמתפנים לאחר השיטפונות // צילום: רויטרס

קרוב ל-60,000 מבקרים החלו את היציאה ההמונית מאתר פסטיבל "ברנינג מן" במדינת נבדה שבמערב ארצות הברית, לאחר שנתקעו בשיטפונות ותנאים של רוח, אבק וקור במשך קרוב לשלושה ימים.

הרשויות במדינה אישרו את השימוש בדרכי העפר במדבר הסלע השחור שבמדינה לאחר כמעט יומיים שלא ירדו ממטרים משמעותיים. עם זאת, מארגני הפסטיבל ביקשו מהמבקרים לדחות עד כמה שניתן את יציאתם משום שחלק מקטעי הדרך, שעוברת במקטעים לא סלולים במדבר, עדיין בוציים ובלתי עבירים.

מחזה אפוקליפטי של אלפי מכוניות וקרנועים תועד על ידי רחפנים בשעה שיוצאי הפסטיבל המתינו בפקקי ענק על דרכי העפר ביציאה ממתחם האוהלים הגדול בו מתקיים הפסטיבל הססגוני מדי שנה. תנאים קיצוניים של גשמים, שיטפונות וקור חריג גרמו השנה לביטול רוב אירועי הפסטיבל ולסגירה של הדרכים אליו וממנו, זאת לאחר שרוב באי האירוע כבר הגיעו לשטח.

לב קרייטמן, מנכ״ל עמותת מידברן, שנמצא כעת באירוע הברנינגמן בנבאדה, עדכן מהשטח: ״לראשונה זה עשור קהילת הברנינגמן חוותה אירוע גשום ולפי הנהלים התנועה הרכובה בעיר נאסרה והשער נסגר לזמן קצוב. חשוב לי להרגיע ולהגיד שהיה לנו שירותי רפואה וחירום בעיר שפעלו כסדרם, הבוץ כבר התייבש וכעת התנועה הותרה. בניגוד לפרסומים, המצב אינו משבר הומניטרי - היה מספיק דלק, מזון ושתייה לימים קדימה. הקהילה קשובה להנחיות והפעילות בעיר המשיכה כל הזמן.

"מרגש אותי לראות את הסולידריות בין כל המשתתפים בעיר שחלקו מדורות, מזון, סייעו בפינוי מים ומחנות עם אינטרנט אלחוטי פתחו אותו לשימוש הקהל הרחב. נכון, מדובר בהתמודדות לא צפויה, אבל הקהילה לצד הפקת האירוע התמודדו בצורה מעוררת השתאות ומאפשרת לכל המשתתפים לעבור את החוויה הזו ביחד״

פסטיבל הברנינג מן מתקיים במדבר הסלע השחור במדינת נבדה מאז שנת 1993 והוא נסוב סביב רעיונות של חופש ביטוי רדיקלי, אמנות, יצירה ושיתופיות. בשנה שעברה השתתפו בפסטיבל יותר מ-80 אלף בני אדם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר