מרוץ נגד השעון: מאמצים לחלץ את חמשת אנשי הצוות בצוללת שנעלמה

בין הנעדרים על סיפונה של ה"טיטאן" נמצאים אב ובנו, מיליארדר בריטי ומפעיל צוללות צרפתי • משמר החופים האמריקני הזהיר כי החיפוש אחר כלי השיט הקטן, איתו הקשר אבד, יהיה קשה בשל המיקום המרוחק של שרידי הטיטאניק

הצוללת הזעירה "טיטאן" שנעלמה באוקיינוס האטלנטי. צילום: איי.פי.

מאמץ חילוץ כנגד השעון יצא היום (שני) בצפון האוקינוס האטלנטי במטרה לאתר ולהציל את חמשת אנשי הצוות שנמצאים על סיפונה של הצוללת הזעירה "טיטאן", שהקשר איתה אבד אתמול סמוך לנקודת שקיעתה של הספינה "טיטאניק", כשאלה היו במסע לחזות בשרידי ספינת הפאר ההיסטורית.

כלי השיט הזעיר מחזיק באספקת חמצן ל-96 שעות בלבד, כך שהמחלצים סבורים כי לאנשים על סיפונה של הצוללת נותרו פחות מיומיים של חמצן.

מבצע חילוץ הצוללת "טיטאן" יוצא לדרך

משמר החופים האמריקני וחיל הים הקנדי שלחו משלחת חיפוש אחר כלי השיט הזעיר, וכמה מטוסים לאיתור צוללות הגיעו לאזור שבו נעלמה בניסיון לאתר את הצוללת. בנוסף, משמר החופים האמריקני פיזר מצופים עם אמצעי האזנה בתקווה לקלוט שדרים או קולות מכלי השיט.

זירת העלמות הצוללת באוקיינוס האטלנטי,

אדמירל משנה ג'ון מאוגר ממשמר החופים האמריקני אמר: "שלחנו מטוסי חיפוש צוללות מדגם סי-130 שמקיימים חיפושים אוויריים, גם של תצפית וגם של סונאר, בזירת האירוע. גם משמר החופים הקנדי שלח מטוסים דומים. אנחנו מתאמים את מאמצי החילוץ וההצלה עמם".

במהלך הלילה נחשפה זהותם של הנוסעים על סיפונה של הצוללת. אחד הנעדרים הוא המיליארדר הבריטי היימיש הרדינג, איש עסקים, הרפתקן וטייס שעשה את הונו בתחום התעופה. נוסע נוסף הוא מפעיל הצוללות הצרפתי ומומחה בינלאומי לאונייה "טיטאניק", פול אנרי נרז'ולה. בנוסף להם נמצא על הסיפון גם סטוקטון ראש, חוקר ומייסד החברה לה שייכת הצוללת "טיטאן".

הצוללת הזעירה "טיטאן",

שני הנוסעים הנוספים הם איש העסקים הפקיסטני שהזדה דאוד ובנו סולימאן. משפחתם של השניים מסרה לרשת החדש ותהבריטית "סקיי": "אנו אסירי תודה להתעניינות והדאגה הכנה שקיבלנו מחברינו ועמיתנו. אנו מבקשים מהציבור להתפלל לשלומם של יקירינו".

המיליארדר הבריטי הנעדר היימיש הרדינג, צילום: איי.פי

כזכור, הצוללת "טיטאן" נעלמה אתמול פחות משעתיים לאחר שיצאה מספינת האם שלה לצלילה לשרידי ה"טיטאניק". את הביקורים באונייה מארגנת חברת OceanGate Expeditions, שגובה 250 אלף דולרים עבור מסע בן שמונה ימים לזירת האסון ובחזרה. ה"טיטאניק", שהתנגשה בקרחון ושקעה בשנת 1912, שוכבת בקרקעית הים בעומק 3.8 ק"מ. מתוך 2,200 נוסעיה, יותר מ-1,500 נספו. שרידי הספינה אותרו ב-1985.

כאמור, מייסד ומנכ"ל החברה סטוקטון ראש גם בין הלכודים. בכתבה ששודרה ברשת CBS האמריקנית שבה אחד הכתבים התלווה לראש באחד המסעות למצולות, המנכ"ל הראה עד כמה המהלך מורכב. בין היתר, אין דרך לעקוב אחרי הצוללת מפני הים באמצעות כלי ניווט רגילים, ולכן הדרך היחידה שבה ניתן לנהל את הצלילה מ"ספינת האם" הוא על-ידי מסרונים מהפלאפון, שמאוכנים על-ידי הספינה ובכך חושפים את הזווית שלה.

כמו כן, יש צורך באטימה מלאה של הקפסולה לפני שהיא מורדת למים, באמצעות 17 בריחים שונים. באופן מפתיע, חלק מהציוד שם נקנה בחנויות שונות לקמפינג, ולמעשה כל האופרציה כלל לא מאושרת על-ידי הרשויות האמריקניות כאטרקציה תיירותית ולכן כל הנוסעים חותמים על כתב ויתור שבו הם מציינים שהם מודעים לכך שמדובר במסע שעלול להסתיים במוות. כדי להגיע למקום שקיעת הטיטניק לוקח מספר ימים, ואין כלל וודאות שניתן להגיע אליה גם אחרי שהקפסולה מורדת - בין היתר בגלל תנאי הגלים ונפילת חלקים מספינת האם. 

כאמור, חוויה כזה עולה כ-250 אלף דולר לכל משתתף - ובמקרה שהמסע נקטע יש אפשרות לבוא שוב ללא עלות בשנה שלאחר מכן. הקפסולה, כשמה כן היא, מכוסה טיטניום משני צדיה. "יש לנו טייטניאקס", כך מתאר ראש את המדענים ושאר הסקרנים שמגיעים לסיורים (בתרגום חופשי - משוגעים על הטיטאניק). "חלק מהם ממשכנים את הבית, והיה לנו אדם שזכה בלוטו לפני שהגיע", הוא הסביר. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר