מאבק מתחת לפני השטח: כבל תת-ימי מול החוף הצפון-מזרחי של טייוואן ניזוק, והרשויות בטייפיי מאשימות את ספינת המטען "שונשין-39", הרשומה בקמרון אך מופעלת על ידי סין, כחשודה העיקרית בתקרית הימית האחרונה.
משמר החופים הטייוואני (CGA) דיווח כי שלח ספינת סיור לאחר קבלת דיווח על נזק לכבל מחברת צ'ונגהווה טלקום בשעה 12:40 ב-3 בינואר. הכבל, הממוקם ליד רובע ייהליו בעיר ניו טאיפיי, ניזוק בארבעה נקודות שונות.
In what might be a #China grey zone warfare tactic against #Taiwan a Cameroonian registered freighter with a Chinese name SHUNXIN39 cut a Chunghwa Telecom undersea cable off Taiwan’s north coast on Saturday. This is the 21st time Chinese ships have cut Taiwanese undersea cables pic.twitter.com/yaAuec4f5v
— Special Taiwan (@TaiwanSpecial) January 6, 2025
למרות השיבוש, צ'ונגהווה טלקום אישרה כי התקשורת המקומית לא נפגעה הודות למערכות גיבוי. בסביבות השעה 16:40, משמר החופים איתר את "שונשין-39" שבעה מיילים ימיים מצפון לייהליו והורה לכלי השיט לחזור למים שמחוץ לנמל קילונג לצורך חקירה.
גורמים רשמיים אספו ראיות אך לא הצליחו לעלות על כלי השיט בשל תנאי מזג אוויר קשים. סין לא הגיבה באופן פומבי להאשמות.
משרד החוץ הסיני לא הגיב באופן מיידי לבקשת תגובה. בעוד ש"שונשין-39" רשומה בקמרון, גורמים טייוואנים חושדים כי היא בבעלות ישות מהונג קונג עם קשרים לסין היבשתית.
הו צ'נג-חווי, מנכ"ל ארגון ההגנה האזרחית הטייוואני "קומה אקדמי", עמותה ללא מטרות רווח, אמר לעיתון "טאיפיי טיימס" כי התקרית היא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר של סין לבחון את גבולות הסובלנות הבינלאומית באמצעות טקטיקות "אזור אפור". "זה אינו אירוע מבודד", אמר הו.
התקרית בטייוואן מזכירה שורה של שיבושים דומים בתשתיות תת-ימיות ברחבי העולם, במיוחד בים הבלטי, שם נגרם נזק לכבלים וצינורות קריטיים. בנובמבר 2024 נותקו שני כבלים אופטיים בים הבלטי, כאשר החקירות התמקדו בספינת המטען הסינית "יי פנג 3". חודש לאחר מכן, בדצמבר, פינלנד פתחה בחקירת חבלה לאחר שכבל החשמל "אסטלינק 2" וארבעה קווי תקשורת ניזוקו.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו