סיפור על קומוניזם וחושך: רשת החשמל בקובה קרסה - התושבים נותרו בעלטה

תחנת הכוח המרכזית במדינה חדלה מלעבוד והממשלה מתקשה למצוא די דלק על מנת להפעיל את יתר תשתית האנרגיה • מערכת החינוך הושבתה, בתי החולים נותרו ללא תאורה ואפילו מערכת הרמזורים כבתה

הפסקת החשמל בהוואנה בירת קובה. צילום: רויטרס

תושבי קובה נותרו בעלטה למשך יותר מיממה לאחר שרשת החשמל במדינה קרסה לגמרי והותירה את הבירה הוואנה בחושך מוחלט, כשבתי חולים, שדות תעופה, נמלים ואפילו מערכת הרמזורים מושבתים לגמרי.

הממשלה בהוואנה הודיעה היום כי הצליחה להחזיר את אספקת החשמל לכמה בתי חולים ושכונות בבירה וכי המאמצים להשיב את זרם החשמל במדינה בת 10 מיליון תושבים. מראות נדירים נרשמו הלילה בבירה הוואנה כשעשרות אזרחים יצאו לרחובות ודפקו על סירים ומחבתות במחאה על ניתוק החשמל, כשהם קוראים קריאות נגד השלטון במדינה הסמכותנית.  

קובה: אזרחים זועמים בגלל קריסת מערכת החשמל במדינה // רויטרס

לסרו גרה, ראש חברת החשמל של המדינה הסוציאליסטית, הודיע כי החברה האחראית על תשתית החשמל עושה מאמצים לייצר מספיק כוח על מנת להשיב את זרם החשמל. "אני לא יכול להבטיח לכם שנצליח לחבר את כל מערכת החשמל היום, אבל אנחנו מעריכים שתהיה התקדמות גדולה במהלך שעות היום", אמר גוארה בראיון לטלוויזיה הממלכתית במדינה.

אזרחים בחשיכה מוחלטת בהוואנה בירת קובה, צילום: איי.אף.פי

קריסת מערכת החשמל במדינה החלה ביום שישי לאחר כשל חמור בתחנת הכוח הגדולה ביותר במדינה. נתק החשמל הותיר את אזרחי המדינה ללא כל מקור אנרגיה והתשתיות במדינה קרסו בזו אחר זו. מאות אלפי עובדים שהוגדרו על ידי השלטון הקומוניסטי כ"לא חיוניים" נשלחו לבתיהם ומערכת החינוך במדינה נסגרה לחלוטין.

חשוב לזכור כי גם לפני הקריסה המוחלטתצ של רשת החשמל, קובה סובלת מהפסקות חשמל מתגלגלות כתוצאה מאי ספיקה של מערכת החשמל ותחנות כוח מזדקנות ותקולות. בחודשים האחרונים הפכו הפסקות החשמל תכופות יותר ויותר ותושבים רבים חדלו מלסמוך על זרם החשמל לצרכי היום יום שלהם.

תחנת הכוח הגדולה בקובה הושבתה לגמרי,

מלבד התשתית הישנה והפגומה, הסיבה להפסקות החשמל היא ירידה גדולה בכמות הדלק המסופקת לקובה על ידי ונצואלה ורוסיה, שסובלו תשתיהן מירידה דרמטית בייצור בשנה האחרונה. ונצואלה קיצצה בחצי את כמות הדלק המסובסד שהיא שולחת לקובה, והשלטונות במדינה נאלצו לקנות נפט גולמי יקר בהרבה בשוק הפתוח.

בקובה האשימו את הסנקציות שהטיל נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, על כלכלתה של המדינה הקומוניסטית, זאת לאחר דיכוי ברוטלי של המחאות נגד השלטון הקומוניסטי במדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר