סעודיה והאיחוד האירופי מקימים ברית בינלאומית לקידום פתרון שתי המדינות

שר החוץ הסעודי ונציג האיחוד האירופי הכריזו על היוזמה בשולי עצרת האו"ם • פגישות ראשונות מתוכננות בריאד ובבריסל • בורל: "אם פתרון שתי המדינות אינו הפתרון, מהו הפתרון החלופי?"

פייסל בן פרחאן אל סעוד, שר החוץ הסעודי. צילום: אי.אפ.פי

סעודיה והאיחוד האירופי הכריזו היום (שישי) על הקמת ברית בינלאומית חדשה שמטרתה לקדם את פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלשתיני. ההכרזה נעשתה בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. ארה"ב וישראל הוזמנו למפגש, אך החליטו להחרים אותו.

עצרת האו"ם, צילום: רויטרס

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד, מסר כי הברית כוללת מספר מדינות ערביות ומוסלמיות לצד מדינות אירופאיות, אם כי שמות המדינות המשתתפות טרם פורסמו. על פי דיווח סוכנות הידיעות הסעודית, היוזמה נועדה לרכז מאמצים בינלאומיים לקידום פתרון הסכסוך.

הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ וביטחון, ז'וזפ בורל, התייחס גם הוא להקמת הברית בנאום שנשא באירוע. בורל הדגיש את הצורך הדחוף בקידום פתרון שתי המדינות, באומרו: "אל יגיד איש 'זה לא הזמן הנכון לפתרון שתי המדינות'. מתי כן יהיה הזמן הנכון? כמה אנשים צריכים למות לפני שיגיע 'הזמן הנכון'?"

הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ וביטחון, ז'וזפ בורל. התייחס לנושא בנאומו באו"ם, צילום: אי.פי.איי

בורל הוסיף כי הפגישה הראשונה של הברית החדשה תתקיים בריאד, בירת סעודיה, ופגישת המשך מתוכננת להתקיים בבריסל, מקום מושבו של האיחוד האירופי, בחודש נובמבר. הוא ציין כי מפגשים נוספים עשויים להתקיים בערים כמו עמאן, אנקרה, קהיר ואוסלו.

הנציג האירופי הדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה הבינלאומי בקידום הפתרון, באומרו: "האחריות הסופית היא של הישראלים והפלשתינים, אבל אנחנו, חבריהם וחבריהם הפוטנציאליים, יש לנו גם את האחריות שלנו".

יוזמה זו מגיעה על רקע המשך המתיחות באזור והקריאות הגוברות בזירה הבינלאומית לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלשתינים. נותר לראות כיצד תתפתח הברית החדשה וכיצד תשפיע על המאמצים לקידום השלום במזרח התיכון.

בתוך כך אמר שר הסעודי ש"לא הופתע" מזה שנתניהו מסרב להפסקת אש. בהמשך הוסיף כי גם האינטרסים של ישראל צריכים לתפוס מקום בהפסקת אש. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר