58 שנים אחרי: הנידון למוות זוכה מרצח ביפן

איוואו הקמטה המתין יותר מחמישה עשורים לזיכויו לאחר שנידון למוות בשנות השישים על רצח של מעסיקו ומשפחתו • על אף שבדיקת DNA הצביעה על חפותו, הוא נאלץ לחכות יותר מעשור להחלטתה לזכותו

איוואו הקמטה לאחר מעצרו בשנת 1961. צילום: רשתות חברתיות

חמישה עשורים לאחר שהורשע ונידון למוות, איוואו הקמטה זוכה היום (חמישי) מרצח משפחה בשנת 1968 לאחר שהעביר יותר מ-50 שנים ברשימת הנידונים למוות.

במהלך משפטו החוזר של הקמטה, שגרם לסערה תקשורתית במדינה, סנגוריו טענו כי מידע חדש שנחשף מוכיח את חפותו בעוד הפרקליטות טענה כי יש די והותר עדויות לאפשר את תלייתו של האיש.

הקמטה, שהיה מתאגרף מקצועי שפרש ועבר לעבוד במפעל לעיבוד פולי סויה בעיר שיזוקה במרכז יפן, הודה בתחילה בביצוע הרצח של הבוס שלו, אשתו ושני ילדיהם והצתת ביתם. זוג מכנסיים מגואלות בדם שנמצאו בזירת הרצח נחשב על ידי התביעה כראייה מוחצת לנוכחותו במקום בעת הרצח.

במהלך משפטו חזר בו הקמטה מההודאה וטען שלחץ של ימים ארוכים מצד החוקרים הוא שגרם לו להודות בביצוע הפשע וכי המשטרה זייפה ראיות נגדו. הוא נידון למוות בהרכב של שלושה שופטים, כששופט אחד התנגד לגזר הדין בטענה כי ייתכן שהאיש חף מפשע. אותו שופט פרש מתפקידו חצי שנה אחר כך במחאה על גזר הדין.

בשנת 2014, בדיקת DNA הוכיחה כי זוג המכנסיים מכוסי הדם ששימש כראיית מפתח להרשעתו לא הכילו דם של הקמטה או אחד מהנרצחים. הקמטה שוחרר ממאסר בין היתר בשל מצבו הנפשי הקשה בהמתנה לתוצאות המשפט החוזר. בשנת 2016 ביטל בית המשפט העליון של טוקיו את המשפט החוזר מסיבה שמעולם לא צויינה אך לאחר ערעור, בית המשפט העליון של יפן הכריז על משפט חוזר.

משפטים חוזרים הם אירוע נדיר מאוד ביפן, היכן ש-99 אחוזים מהמשפטים הפליליים מסתיימים בהרשעה. ההחלטה על זיכויו של הקמטה התקבלה פה אחת והביאה לפרץ שמחה בקרב תומכיו של האיש, בני משפחתו ומתנגדי עונש המוות ביפן.

על אף השמחה בקרב תומכיו, נראה כי להקמטה עצמו תוצאות המשפט עוברות מעל הראש. בגיל 88, הוא נמצא במצב נפשי קשה ומתקשר מעט מאוד עם אנשים סביבו. "הוא חי בעולם משל עצמו, מדי פעם הוא מאושר, כשהוא שקוע בהזיות שלו", מספרת אחותו הידקו, בת 91. "אפילו לא דיברנו על המשפט שלו או התוצאות שלו, הוא לא כל כך מסוגל להכיר במציאות", היא מספרת בעצב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר