"הסלמה דרמטית": למרות איומי המערב - איראן העבירה לרוסיה מאות טילים בליסטיים

דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל": חרף איומי המערב, טהרן העבירה למוסקבה טילים בליסטיים לטווח קצר, שישמשו את פוטין במלחמה באוקראינה • גורם אמריקני אישר כי הטילים "סופקו סוף סוף" • הבית הלבן לא אישר את הדיווח באופן רשמי, אבל מסר כי ארה"ב מוכנה "להטיל השלכות משמעותיות"

הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי (ארכיון). צילום: איי.פי

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי איראן העבירה טילים בליסטיים קצרי טווח לרוסיה, כך על פי גורמים רשמיים אמריקנים ואירופאים. מהלך זה מעניק למוסקבה כלי צבאי רב עוצמה נוסף במלחמתה נגד אוקראינה, ומגיע בעקבות אזהרות מערביות חמורות שלא לספק נשק כזה למוסקבה.

מנהיג איראן, חמינאי, צילום: אי.אף.פי

התפתחות זו מתרחשת בזמן שרוסיה הגבירה את מתקפות הטילים שלה על ערים ותשתיות אוקראיניות, תוך גרימת מותם של עשרות אזרחים בימים האחרונים. גורמים אירופאים מסרו כי וושינגטון עדכנה את בעלות בריתה לגבי המשלוחים האיראניים השבוע, כולל תדרוך לשגרירים בוושינגטון ביום חמישי.

גורם אמריקני אישר כי הטילים "סופקו סוף סוף". במערב הביעו חשש מהתממשות המהלך כבר חודשים ארוכים, וכעת לפי הדיווח הודיעה וושינגטון לבעלות בריתה שהוא אכן קרה.

"אנו מתריעים על העמקת השותפות הביטחונית בין רוסיה לאיראן מאז תחילת הפלישה המלאה של רוסיה לאוקראינה, ומודאגים מדיווחים אלה", אמר שון סאבט, דובר המועצה לביטחון לאומי. "אנחנו ושותפינו הבהרנו הן בפסגת ה-G7 והן בפסגות נאט"ו הקיץ כי יחד אנו מוכנים להטיל השלכות משמעותיות. כל העברה של טילים בליסטיים איראניים לרוסיה תהווה הסלמה דרמטית בתמיכתה של איראן במלחמת התוקפנות של רוסיה נגד אוקראינה".

טילים בליסטיים מוצגים לראווה בטהראן, צילום: אי.פי

איראן הכחישה כי היא מספקת טילים בליסטיים לשימוש במלחמתה של רוסיה באוקראינה. דובר משלחת איראן באו"ם בניו יורק אמר כי איראן נמנעת "מלנקוט בפעולות כאלה בעצמה, אך גם קוראת למדינות אחרות להפסיק לספק נשק לצדדים המעורבים בסכסוך".

הבית הלבן לא אישר אמנם את הדיווח באופן רשמי, אבל מעט אחרי שפורסם מסר כי כל משלוח טילים מאיראן לרוסיה יהווה "הסלמה דרמטית" בסיוע האיראני למוסקבה.

אספקת הטילים עשויה להשליך גם על תקוות הממשל האיראני החדש למתן את המתיחות עם המערב. הנשיא החדש של המדינה, מסעוד פזשכיאן, אמר כי הוא מקווה לשפר את הכלכלה המקומית על ידי השגת הקלות בסנקציות מאירופה ומארצות הברית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר