יפן: בדיקה רפואית בבתי הספר מעוררת זעם ומחאה

ארגוני הורים ותלמידים במדינה השמרנית יוצאים לראשונה בגלוי נגד בתי ספר המחייבים תלמידים להתפשט במהלך סקירה רפואית •"זה דבר נורא להוריד בגדים בפני זרים", סיפרה תלמידה

מסדרון בית ספר בטוקיו ביפן. צילום: איי.אף.פי

שוברים את מחסום הבושה: הורים ותלמידים חטיבות הביניים ביפן יוצאים לראשונה נגד הנוהל של בדיקות רפואיות ללא חלק עליון בבתי הספר, מנהג שקיים במדינה השמרנית מזה עשורים.

בעוד שבמדינה אין מדיניות מאוחדת לגבי נוהל הבדיקות, ההחלטה על אופי הבדיקה הרפואית שנועדה לבחון את ההתפתחות התקינה של הנערים בגילאי 12 עד 13 נותרה בעיקר בידי ועדות החינוך במחוזות השונים של יפן.

חלק גדול מבתי הספר ביפן דורשים מהתלמידים להתפשט כמעט לגמרי עבור הבדיקות. בחלק מבתי הספר גם בדיקות רפואיות שגרתיות על ידי רופא או אחות בתי הספר מבוצעות ללא חלק עליון, לעיתים בתלמידים ותלמידות בגילאי 17 ו-18. חמור מכך, בחלק מבתי הספר מתבצעות הבדיקות בנוכחות תלמידים אחרים ולעיתים על ידי איש או אשת צוות רפואי שאינם מאותו המין של התלמיד.

תלמידי בית ספר ביפן במהלך טקס זיכרון (למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה), צילום: איי.אף.פי

עבור תלמידים רבים ביפן מדובר באירוע טראומתי. סצ'יקו שימבה, אם לילדה בחטיבת ביניים, סיפרה כי בתה הייתה "מזועזעת ומושפלת" כשהבינה שעליה להתפשט עבור הבדיקה הרפואית. "זה מראה על חוסר כבוד מוחלט לפרטיות והגינות", אמרה האם בראיון ל"גרדיאן" הבריטי.

כעת ועדי הורים, ארגונים חזקים המשפיעים על מערכת החינוך ביפן, מנסים לראשונה להתערב ולשכנע את משרד החינוך להכריז על נהלים חדשים. סקר שנעשה בקרב תלמידים בני 12 עד 16 מראה כי 95.5 אחוזים מהם מתנגדים לבדיקה רפואית ללא בגדים.

"לבדיקות הרפואיות יכולות להיות השלכות כבדות משקל על הילדים. חלקם אפילו לוקחים איתם את הטראומה הזו לחייהם הבוגרים", אומרת חברת מועצת העיר נישינומיה, אקיו טנקה. מי שמצדד בשיטה הקיימת של הבדיקות הם לעיתים קרובות בכירים במערך הרפואי, שמתעקשים כי לא ניתן לבדוק את התלמידים היטב כשהם לבושים.

"בחלק מהמקרים, רופאים, שהם כמעט תמיד גברים, מפסיקים את הבדיקה אם נאמר להם שהם צריכים לסטות מההליך המוכר והמקובל", מספר בכיר במערך הרפואי ביפן, שדיבר בעילום שם. "הם מתעקשים שלא ניתן להשלים את הבדיקה אם הילדים לבושים לגמרי והילדים עצמם לא נמצאים בעמדה שהם יכולים לסרב", מסביר המקור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר