אימה במרכז אפריקה: בריחה המונית מהכלא הפכה לכאוס של טבח ואונס

מאות אסירים ניסו לברוח מבית הסוהר מקלה בקינשאסה בירת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו • הנמלטים נפלו למארב משטרתי והחל מצוד שבסופו נותרו 129 מהאסירים מתים • חלק מהכלא, אחד המאוכלסים בצפיפות בעולם, הוצת ונשרף

חיילי הצבא הקונגולזי בבית הכלא בקינשסה לאחר ניסיון הבריחה. צילום: רויטרס

זוועה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו: לפחות 129 בני אדם נהרגו כשבריחה המונית מכלא הממוקם בלב הבירה קינשאסה הפכה את האזור כולו לשדה קרב.

על פי תחקיר שהתפרסם במגזין ה"טיים" האמריקני, מאות אסירים החלו בהימלטות לאחר שהשתלטו על כמה סוהרים בבית הכלא מקלה, הממוקם בדרום הבירה קינשאסה, בשטח בנוי בצפיפות. בתוך הכלא החלו חילופי אש בשעה שהמתקוממים ניסו להשתלט על המקום על מנת להימלט.



כוח גדול של המשטרה והצבא של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו חסם את הכביש העיקרי העובר באזור ופתח באש לעבר האסירים הנמלטים, שהתפזרו לתוך סימטאות ורחובות סמוכים. בינתיים האסירים המתקוממים הציתו חלקים גדולים מבית הכלא, שנחשב לאחד מהידועים לשמצה בעולם כולו.

שר הפנים של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, ז'קמי שבאני סיפר כי לפחות 59 בני אדם פונו מהאזור לקבלת טיפול רפואי  והוסיף כי כמה נשים נאנסו במהלך האירוע, ככל הנראה על ידי האסירים הנמלטים, שמצאו את עצמם בשכונה אזרחית לא מוגנת.

צפיפות מחרידה, בית הכלא מקלה בקינשסה, צילום: ללא

סרטונים שפורסמו ברשתות  החברתיות הציגו מראות קשים מאוד של פינוי עשרות גופות מאזור הכלא, ככל הנראה על ידי האסירים שנשבו בידי הצבא. הגולשים טענו בזעם כי רובם המוחלט של הנמלטים לא היו חמושים וכי כמה מהם הוצאו להורג  לאחר שנתפסו.   

כלא מקלה בקינשאסה נחשב לאח מבתי הכלא הקשים בעולם. הוא תוכנן במקור לכ-1,500 אסירים ומכיל כעת יותר מ-12,000. על פי דוח של ארגון אמנסטי, הצפיפות האדירה במתחם הכלא לא מאפשרת ניהול ושמירה על חיי אדם ועשרות אסירים מתים מדי שנה מרעב ומחלות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר