קטטת הענק בתל אביב: הסכסוך שקורע את אריתריאה

הבוקר התקבלו דיווחים על קטטה בין נתינים זרים מאריתראה הכולל השלכת אבנים, שימוש באלות ודוקרנים ברחוב ההגנה בת"א • נקבע מותם של שני גברים ופונו לבתי חולים 5 פצועים, חלקם במצב קשה • בחודש שעבר הוגש כתב אישום בנסיבות מחמירות נגד ארבעה אזרחי אריתריאה שרצחו מתנגד משטר • בספטמבר, 170 בני אדם נפצעו לאחר ששגרירות המדינה קיימה חגיגות ראוותניות בעוד רבים מאזרחיה סובלים ממשטר דיכוי כבד הכולל אונס, רצח ועינויים • כבר עשור שהמהומות מתרחשות בלב ישראל

עימותים אלימים בדרום תל אביב בין מתנגדי לתומכי המשטר באריתראה (ארכיון). צילום: קוקו

הסכסוך בין תומכי המשטר האריתראי לבין מתנגדיו עלה הבוקר (שבת) שוב לכותרות כשבעקבות קטטה אלימה שפרצה בין גברים אריתריאים ברחוב לוינסקי פינת לבנדה בדרום תל אביב, חובשים ופרמדיקים של מד"א קבעו את מותם של שני גברים. בנוסף, צותי הרפואה העניקו טיפול ראשוני ופינו לבתי החולים איכילוב, וולפסון ושיבא בתל השומר, 5 פצועים כבני 30, בהם: 2 במצב קשה, 2 במצב בינוני ו-1 במצב קל, עם חבלות בגופם.

זירת קטטה בה נהרגו שני אריתראים בדרום תל אביב // תיעוד מבצעי מד"א

רק בתחילת החודש הוגש כתב אישום בגין רצח בנסיבות מחמירות נגד ארבעה אזרחי אריתריאה. הארבעה מואשמים שרצחו את מלקה גרסי טספה, אזרח אריתריאה גם הוא, במהלך עימות בין מתנגדי ותומכי משטר של אריתריאה. לאחר הגשת האישומים הפרקליטות ביקשה לעצור את ארבעת הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם.

בחודש מאי האחרון, גבר כבן 30 נרצח במהלך קטטה המונית בין הצדדים בתל אביב, על רקע יום העצמאות של המדינה. על פי הדיווחים, הקטטה ההמונית ברחוב ההגנה שבדרום העיר כללה שימוש בדוקרנים, אלות ואבנים, ויותר מ-20 נתינים זרים מהמדינה נעצרו. 

מהומות בין מתנגדי המשטר האריתראי ותומכיו בתל אביב בחודש ספטמבר האחרון, צילום: אורן בן חקון

בספטמבר האחרון מהומות חריגות במהלכן נפצעו 170 בני אדם התרחשו בתל אביב כאשר שגרירות המדינה קיימה חגיגות ראוותניות כחלק מפסטיבל, בעוד תושבי המדינה סובלים מדיכוי כבד תחת משטר הדיקטטורה של אסיאס אפוורקי.

על פי הערכות, חיים בישראל כ-18 אלף אריתראים: חלקם נרדפי המשטר של ארצם, שמגייס בכפייה לצבא לתקופה בלתי מוגבלת, ומשתמש בפרקטיקות של כליאה, עינויים ואונס. תושבים שנמלטו מהמדינה העידו כי כל סימן קטן ביותר של התנגדות למשטר גורר כליאה, אלימות ואף מוות. המדינה נמצאת במקום השלישי מהסוף במדד חופש העיתונות העולמי, ומתחתיה רק צפון קוריאה והרפובליקה המרכז-אפריקנית. 

מתנגדי משטר מאריתראה בהפגנה בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ

בשנת 2020 פורסמה סדרת תחקירים בגרמניה על מנגנוני השליטה של אסמרה בקרב קהילות התפוצה האריתראית ברחבי העולם. מהתחקירים עולה כי נציגים של המשטר מצליחים לגבות מיסים ודמי חסות ולאיים על אריתראים גולים בגורל משפחותיהם שנשארו במדינה. הניסיונות לשלוט באזרחי המדינה בתפוצות, בעיקר במדינות סקנדינביה ובקנדה, הדליקו מאבק שהולך ומקצין עם מתנגדי המשטר, שחשים שהם נלחמים על חייהם גם בנכר.

ונדליזם במחאת האריתראים (ארכיון), צילום: קוקו

בעשור האחרון מהומות שכאלה התרחשו גם בישראל. ב־2018, ביום העצמאות האריתראי, פרצה קטטה ליד התחנה המרכזית הישנה בתל אביב, בין נתינים זרים מאריתראה. במהלך העימות וכתוצאה מיידוי אבנים, נופץ חלון אוטובוס שהיה במקום ונפצעו ארבעה בני אדם. בשנת 2013 פרצה תגרה אלימה בין מאות עובדים זרים בכנרת, שם נערך כנס בהשתתפות השגריר בישראל. 

השתתף בהכנת הידיעה: אבי כהן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר