תאילנד: ראש הממשלה לשעבר שוחרר מהכלא לאחר שקיבל חנינה מהמלך

תאקסין צ'ינוואט, מיליארדר שהפך לאחד הפוליטיקאים הפופולריים ביותר במדינה הדרום מזרח אסייתית נכלא לאחר שהורשע בשחיתות

ראש ממשלת תאילנד לשעבר, תקסין צ'ינוואט. צילום: איי.אף.פי

ראש ממשלת תאילנד לשעבר, תאקסין צ'ינוואט, שוחרר הבוקר (ראשון) ממאסר וחזר לאחוזתו בבנגקוק לאחר יותר מחצי שנה של מאסר אותו ריצה בבית חולים משטרתי.

המיליארדר ואחד המנהיגים הפופולריים ביותר בהיסטוריה המודרנית של תאילנד שוחרר בחנינה מיוחדת מהמלך עוד בטרם סיום שנת המאסר שהוקצתה לו, וזאת מבלי שבילה יום אחד בבית כלא אמיתי, זאת בשל גילו ומצבו הרפואי.

ראש ממשלת תאילנד לשעבר תאקסין צ'ינוואט משוחרר ממאסר // רויטרס

צ'ינוואט נכלא אחר שחזר לתאילנד בשנה שעברה לאחר שעזב את המדינה בשנת 2008, שנתיים לאחר שהודח מהשלטון בהפיכה צבאית. על אף מאסרו, צ'ינוואט נחשב מקורב לחוגי השלטון במדינה ומפלגת "פו תאי" בה חברים רבים מבני משפחתו.

ראש ממשלת תאילנד סרטה תוויסין אמר לכלי התקשורת כי עדיין לא קבע פגישה עם צ'ינוואט, אך הודיע כי "ישמח להתייעץ" עם ראש הממשלה לשעבר בנושאים פוליטיים. תוויסין ידוע כמי שנועץ פעמים רבות בצ'ינוואט, עוד בתקופה בה הוגלה מארצו ונאשם בשחיתות.

אנשי תקשורת בכניסה לאחוזתו של צ'ינוואט בבנגקוק, צילום: איי.פי

עם זאת, באופוזיציה התאית נשמעה ביקורת קשה על שחרורו של ראש הממשלה לשעבר והיחס לו זכה מהרשויות. "תאילנד זקוקה למערכת דמוקרטית בה שלטון החוק ומערכת הצדק תקפים לכולם, בלי מוסר כפול עבר אנשים בעלי פריבילגיות", נמסר ממפגלת "תנועה קדימה", שזכתה בבחירות האחרונות לרוב בפרלמנט אך נחסמה מהרכבת ממשלה על ידי הצבא והסנאט.

תומכי תאקסין צ'ינוואט מפגינים בשנת 2009, צילום: אייאף.פי

הפוליטיקה התאילנדית נשלטת על ידי מאבק כוחות בין אליטה פוליטית העומדת לבחירות דמוקרטיות ובין הצבא ובית המלוכה, המחזיקים בכוח רב ומתמרנים את המערכת לפי רצונם. תאילנד מתמודדת עם אתגרים רבים, בהם פערים כלכליים עצומים בין העשירים לעניים, תלות גדולה על תחומים כמו תיירות ושירותים והתקוממות חמושה של מוסלמים בדרום.  

צ'ינוואט, מיליארדר שעשה את הונו בתחום התקשורת, שימש כראש הממשלה בין השנים 2001 ו-2006 וזכה לפופולריות חסרת תקדים עבור פוליטקאי במדינה. אך המדיניות שהנהיג בנוגע למרד האסלמיסטי בדרום המדינה גרמה לביקורת בקרב חוגי הצבא, שהביאה להפלתו. בשנת 2009 פרצה מחאה נרחבת במדינה בדרישה לשחררו. תומכיו זכו לכינוי "החולצות האדומות" והמחאה הפוליטית סללה את כניסתה של אחותו של צ'ינוואט לשלטון בשנת 2014. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר