מגדל עגבניות בכלא ומקבל שניצלים משכנו הקניבל: יוזף פריצל עלול להשתחרר בקרוב

הפושע (88) נידון ב-2009 למאסר עולם לאחר שכלא במשך 24 שנים את בתו, אנס אותה אלפי פעמים והרה עמה שבעה ילדים-נכדים • פסיכיאטרית משפטית עקבה אחרי חייו במאסר בשנה האחרונה, וקבעה בחוות דעת: הוא סובל מדנמציה ואינו מהווה עוד סכנה לציבור • המסמכים לשחרורו כבר הוגשו

פריצל במהלך משפטו, ב-2009. צילום: GettyImages

יוזף פריצל, זוכרים? הפושע האוסטרי, שבמשך 24 שנים כלא את בתו אליזבת במרתף, אנס אותה והרה עמה שבעה ילדים, עלול להשתחרר כבר השנה מבית הסוהר. הסיבה: חוות דעת פסיכיאטרית קבעה כי פריצל בן ה-88 כבר אינו מהווה סכנה לציבור.

צלם עיתונות ליד בית משפחת פריצל באמשטטן. הזוועה התרחשה במרתף, צילום: אי.אף.פי

היידי קסטנר, אחת המומחיות המובילות באוסטריה לפסיכיאטריה משפטית, עקבה במשך שנה אחרי פריצל וחיברה דוח מפורט על מצבו. לפי ד"ר קסטנר, פריצל סובל מדמנציה וזקוק להליכון, ואינו מסוגל למעשים פליליים. פרקליטתו של פריצל, עורכת הדין אסטריד ואגנר, אמרה ל"קרונן צייטונג": "כבר הגשתי מסמכים לשחרורו על תנאי. אם הבקשה, כפי שאני מאמינה, תאושר, ננסה למצוא לו מקום בבית אבות".

אחת הפינות בדירת המסתור שבנה פריצל עבור כליאת בתו, צילום: אי.אף.פי

הפרשה המזעזעת נחשפה באפריל 2008. התברר כי מאז הפכה לבת 18, נאנסה אליזבת בידי אביה לפחות 3,000 פעמים וכאמור הרתה לו שבע פעמים. אחד הילדים מת זמן קצר לאחר לידתו. אליזבת עברה את כל הלידות בדירה הקטנה שאביה המפלצת בנה במרתף ביתם בעיירה אמשטטן שבמרכז אוסטריה. שלושה ילדים גדלו עם אליזבת במרתף, שלושת האחרים "אומצו" על ידי סבא-אביהם וסבתם, רוזמרי, אשתו של יוזף. לשכנים שהעלו שאלות, אמר פריצל כי אליזבת ברחה מהבית והצטרפה לכת, ואילו את התינוקות הניחה על סף ביתם וביקשה לדאוג להם.

מעבר בתוך דירת המסתור. שלושה ילדים גדלו בה, שלושה אחרים הועלו לסבא וסבתא, צילום: אי.אף.פי

ב-2008 סיפור הכיסוי הזה נסדק. אליזבת התחננה בפני אביה הצורר שייקח את בתם בת ה-19 לבית חולים עקב מצב מסכן חיים. פריצל נעתר לבקשתה וגם הפעם סיפר שמדובר בילדה שאליזבת בתו השאירה לו ולרוזמרי לטפל בה. המשטרה פחתה בחקירה בחשד להזנחה וביקשה מאם הצעירה ליצור קשר עם הרשויות. אליזבת שכנעה את אביה לאפשר לה ולשני בניהם-נכדיו שנותרו עמה במרתף לנסוע למשטרה. בתחנה, לאחר שהובטח לה שלא תעומת עם אביה, חשפה את הכל – כיצד סוממה בגיל 18 על ידי אביה והוכנסה לחדר מסתור שממנו לא הותר לה לצאת, ועד לרגע שבו קיבלה הזדמנות להינצל.  

אחת הפינות במרתף. אליזבת ניצלה רק בחלוף 24 שנה, צילום: אי.אף.פי

לאחר חשיפת הפרשה, פריצל נעצר, הואשם והורשע בגרימת מוות ברשלנות (של הילד שמת), שיעבוד, גילוי עריות, אינוס, כפייה וכליאה, ונידון למאסר עולם. החיים לא האירו לו פנים בכלא: אסירים אחרים בכלא "גרסטן" לפושעים עם רקע פסיכיאטרי שברו לו את השיניים, מה שאילץ אותו לשנות את שמו למאיירהוף.

"הוא מסתגר בתוך תא היחיד שלו, צופה בטלוויזיה , מגדל עגבניות וכותב על חייו כחשמלאי", סיפרה ל"בילד" עורכת הדין ואגנר. "הוא משתזף מבעד לסורגים, דואג לכושר ורוצה לחיות עד גיל 100". לדבריה, השכן שלו בתא הסמוך הוא קניבל, "שמכין לו שניצל וינאי ובלינצ'ס". "פריצל חי בעולם של הזיות וחולם שבתו תתחתן בקרוב עם (טניסאי העבר) בוריס בקר".

אליזבת פריצל לפני שהחל העינוי הנורא של חייה, צילום: ארכיון

פריצל כבר ניסה להשתחרר לפני כשנתיים וחצי, אולם ביוני 2022 דחו שופטי בית המשפט העליון באוסטריה את עתירתו לעבור לכלא רגיל.

ומה לגבי אליזבת? הקורבן של פרשת האונס המחרידה הצליחה לשרוד ואפילו לפתח חיי משפחה מסוימים. שלושת הילדים שגדלו עמה הכירו את שלושת אחיהם שגודלו בידי סבתא וסבא-אבא. כדי להגן על פרטיותה, שמה הוחלף והיא גרה עמם בבית בכפר. הילדים – בני 17 עד 31 היום – ישנים בחדרים שדלתותיהם פתוחות תמיד – חלק מהתרפיה שלהם. זמן קצר לאחר שחרורה מהכלא, היא התאהבה בתומס ואגנר, ששימש לה מאבטח. הוא צעיר ממנה ב-23 שנה ומתגורר עם אליזבת והילדים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר