"אבסורד גמור": בכירים מדיניים ברחבי העולם מגיבים למשפט בהאג

בתגובה לפתיחת הדיונים אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי "העתירה מסיחה את דעת העולם ממאמצים חשובים" • שר החוץ של הונגריה, פטר סייארטו: "הצלחתם של המבצעים הנוכחיים נגד טרור היא האינטרס של העולם כולו" • מנגד, נשיא קולומביה גוסטבו פטרו ונשיא ברזיל לואיס אינסיו "לולה" דה סילבה גינו את ישראל

הדיון בהאג. דרום אפריקה תובעת את ישראל על הפרת אמנת האו"ם למניעת רצח עם. צילום: אי.פי.אי

מה אומרים בכירים מדיניים ברחבי העולם על המשפט נגד ישראל בהאג בהאשמת "רצח עם"? בתגובה לפתיחת הדיונים היום (חמישי) בבית הדין הבינלאומי לצדק, אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן: "ארה"ב מאמינה כי העתירה של דרום אפריקה מסיחה את דעת העולם ממאמצים חשובים להשגת שלום וביטחון".

השופטים נכנסים לבית הדין בהאג \\ נטעאל בנדל

גם שרת החוץ הגרמנייה מתחה ביקורת על העתירה: "התנאים להאשמה ברצח עם מחייבים כוונה לחסל חלקית או באופן קבוצה על בסיס לאום, אתנית, גזע או דת", אמרה אנאלנה ברבוק, מצטטת את הסעיף השני לאמנת האו"ם למניעת רצח עם. "איני מוצאת אף כוונה כזו אצל ישראל בהגנתה העצמית נגד ארגון הטרור חמאס. נעקוב מקרוב אחר ההליך".

מוקדם יותר השבוע מתחו ביקורת על העתירה הדרום-אפריקנית גם נציגי גואטמלה, הונגריה ובריטניה. "אני לא חושב שהעתירה עוזרת, אני לא מסכים איתה, ואיני חושב שהיא צודקת", אמר שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון במהלך הופעתו בבית הלורדים אתמול.

צוות התביעה הדרום אפריקני, צילום: נטעאל בנדל

שר החוץ של הונגריה, פטר סייארטו, כתב שלשום בעמוד הפייסבוק שלו: "להאשים ברצח עם מדינה שסובלת ממתקפות טרור - הרי זה אבסורד גמור. עמדת הונגריה הייתה ונותרה: אנחנו מגבים את זכות ישראל להגנה עצמית. אנו מאמינים כי הצלחתם של המבצעים הנוכחיים נגד טרור היא האינטרס של העולם כולו כדי שמתקפות ברוטליות כאלה לא יישנו באף מקום בעולם".

מנגד, מנהיגים ובכירים מטורקיה, בנגלדש, מלזיה, ירדן, האיים המלדיביים, פקיסטן, נמיביה, ונצואלה וניקרגואה תמכו בעתירה הדרום-אפריקנית. נשיא קולומביה גוסטבו פטרו ונשיא ברזיל לואיס אינסיו "לולה" דה סילבה הצטרפו. "ברור מאוד שהאמצעים והפעולות שנוקטת ישראל עולים כדי רצח עם", כתב פטרו.

משרד החוץ הלבנוני מסר: "אנו מקווים להכרעה מהירה שתשקף כבוד לזכויות אדם, ובמיוחד כבוד כלפי החוק ההומניטרי הבינלאומי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר