בשל האיום החות'י, ענקית הספנות הסינית קוסקו הודיעה היום (ראשון) כי תפסיק את השיט לישראל וממנה, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.
ברשות הנמלים והספנות בישראל טענו כי הם בודקים את הדיווחים. בחברה הסינית סירבו להשיב לבקשת סוכנות הידיעות רויטרס לפרטים נוספים. קוסקו נחשבת לחברת ההובלה במכולות הרביעית בגודלה בעולם ונפח השוק שלה עומד על 12% מכלל התעבורה העולמית של סחורות במכולות.
תימן: החות'ים סופדים למחבלים שנהרגו בתקיפה בים האדום
גורם בענף אמר ל"ישראל היום": "מדובר בחברה גדולה וחזקה מאוד. בארץ יש לה נציגות של כרמל ספנות, אבל לא מדובר בהחלטה של החברה הישראלית אלא של החברה הסינית. הם הודיעו שאין הזמנות לשילוח לישראל ושלא יקבלו מטענים לישראל. זה מאוד משמעותי כי מדובר באחד השחקנים החזקים בתחום זה. יש מספר שחקנים, אשר אחראים על הייבוא וזה משמעותי. מבחינת הייצוא זה פחות משמעותי. יש כ-9 חברות גלובליות בעולם ששולטות על 75% מהייבוא וקוסקו היא אחת מהן.זה יכול להשפיע על מגוון מוצרים כדוגמת חומרי בנייה, חומרי גלם, מוצרים לבנים, מוצרי טקסטיל וצעצועים וזה יכול להשפיע על אוכל קצת".
אלעד ברשאן, עמיל מכס ומומחה ומייסד-שותף SlickChain , פלטפורמה לשילוח בינלאומי של רכבים אומר כי החלטה זו היא משמעותית. לדבריו "הורדת היצע של מקום בתובלה הימית לפה, תביא ללחץ של ביקושים על פחות היצע ולעליית מחירים. כל זאת, ברקע ראש השנה הסיני, שזו תקופה לחוצה כל שנה.
אין דבר שם שזז בלי הממשלה הסינית. מעבר לזה, שהם הגבילו יצוא של כל מיני סחורות לפה. מה שיכול לרמז על חוסר שביעות רצון של הסינים מהמלחמה ונקיטת צעדים בפועל, אמנם בעקיפין".
"פגיעה נקודתית בזמני המשלוחים"
לדברי חן הרצוג, מנכ"ל הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO "החלטה זו צפויה להביא לפגיעה נקודתית בזמני משלוחים והתייקרות עלויות הובלה. קוסקו אחראית לכ-12% מהיקף עולמי של תנועת מכולות. יש כיום עודף כושר הובלה בשוק העולמי, ולכן כל עוד חברות נוספות לא מפסיקות להגיע לישראל לא צפויה פגיעה משמעותית".
בחברות שונות בישראל המייבאות מוצרים מסין, יש חשש שהחלטה זו תגרום לעליות מחירים נוספות בתחום השילוח. לדברי אריאל תובל, מנכ"ל ובעלים של עצמלה " מחירי ההובלה יקרים כעת פי שלושה. אם בחברת קוסקו יוצאים מתחום ההובלה לישראל, זה אומר שתהיה פחות תחרות וזה יכול להוביל לכך שמגמת עליית מחירי ההובלה תימשך. מבחינת עיכובים, עיכובים כבר יש. זה לא יגרום לעוד עיכובים. גם ככה זמן ההפלגה קפץ מחודש לחודשיים".
לשאלה אם זה יכול להשפיע על עליות מחירים ענה תובל "נכון להיום לא העלינו מחירים, למרות שמחירי ההובלה עלו פי שלושה. אנחנו נבחן את זה שוב בתחילת פברואר.
רוב הייבוא שלנו הוא מהאזור של סין. הקפיצה בעלויות קורית כבר חודש, עוד טרם ההודעה שלהם. אז השאלה היא כמה זה ימשיך ואם זה הולך להחריף עוד".
ירון בן אלי, מנכ"ל וואלה שופס ומנכ"ל יושופס בעבר מציין כי החלטה זו תשפיע על כל המוצרים עתירי הנפח. לדבריו "הם משלחים רכבים וזה יכול להשפיע על האספקות של רכבים חשמליים. יש להם נתיב של רכבים. יכול להית שחברה אחרת תיקח את זה ואז מחירי השילוח יעלו כי יווצר צוואר בקבוק ויהיו פחות חברות. קוסקו היא בין החברות הגדולות בעולמות הספנות, אז זה ישפיע על הרבה מוצרי צריכה. במצב שבו יש מוצרים מיובאים מסין דרך הים וזה נסגר, מה שיש בישראל במלאי ואין לגביו אספקות עתידיות, כפי הנראה המחירים שלהם יעלו וזמני האספקה יהיו ארוכים יותר. כנראה יהיו גם חוסרים של מוצרים כאלה ואחרים.
יש ייבוא של חלקי חילוף ורכיבים של מכונות והאספקה השוטפת שלהם מגיעה דרך הים. תהיה בעיה כי יווצר צוואר בקבוק ואם יהיו עיכובים בחלקי מכונות, זה יכול לפגוע בייצור המקומי.
אני חושב שבעולם הרכב זה יכול להשפיע באחוזים בודדים, זה ישפיע בזמני האספקה. בתחומים אחרים כמו חומרי גלם ובהעדר יצטרכו למצוא ערוצים אחרים ואז זה יכול להגיע לעליות מחירים של 3-5% . הבעיה שאני צופה היא לאפקט דומינו. אם חברה בסדר גודל כזה עושה את ההחלטה, שאף אחת לא רצתה בינתיים לעשות אותה, זו יכולה להיות בעיה ולגרום גם לחברות אחרות לחשוב על כך".