טייסים ואנשי צוות של חיל האוויר העיראקי. צילום: איי.אף.פי

קונספירציה עיראקית? בבגדד חושדים שישראל סיכלה להם עסקאות נשק

גורמים בעיראק אמרו כי בשנה האחרונה הממשלה ניסתה לקדם חוזים לרכישת מערכות הגנה אווירית ומכ"מים • "בהתחלה זה התקבל בברכה, אבל אז נתקלנו בסחבת, יש לנו מידע על לחץ ציוני במדינות"

[object Object]

שלושה מקורות עיראקיים בבגדד, אחד מהם פקיד במשרד ההגנה, טענו הבוקר (שני) בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי בשבועות האחרונים ישראל ניהלה מסכת לחצים והתערבויות במדינות אסיה ואירופה כדי לחסום השלמת עסקאות נשק וחוזים עם עיראק.

לפי הפרסום, עסקאות אלה כללו מערכות טילי קרקע-אוויר, מערכות התרעה מוקדמת ואמצעי לחימה שונים, כאשר החוזה המשמעותי היה מול הצרפתים.

בעיתון הפרו-קטארי דווח כי משרד ההגנה העיראקי הוציא המלצה חדשה לממשלה בעניין פיתוח יכולות הניטור וההגנה האווירית של המדינה. הרקע: יותר ויותר אינדיקציות לכך שעיראק תיכנס ל"מפת התוקפנות הישראלית". נציין, בהקשר זה, שהמיליציות הפרו-איראניות בעיראק משגרות כטב"מים וטילים לעבר ישראל מזה חודשים. ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" דווח כי שבועות ספורים אחרי פרוץ המלחמה באוקטובר 23' הרמטכ"ל העיראקי פרסם מסמך הנחיות במטרה להיערכות בשל "האירועים האזוריים".

על פי המקורות, בשנה האחרונה עיראק הקצתה תקציב של יותר מ-2.4 מיליארד דולר לרכישת נשק ומערכות הגנה אווירית תוך הענקת סמכות למשרד ההגנה לקיים מגעים עם מדינות שונות לעסקאות ביטחוניות. למרות זאת, כחודשיים לפני סוף השנה, המדינה לא השיגה עסקאות משמעותיות בתחומי ההגנה והחימוש האווירי.

אנשי "גדודי חיזבאללה" בעיראק, צילום: איי.אף.פי

בכיר במשרד ההגנה ושני גורמים בפרלמנט של עיראק אמרו לעיתון כי יש למדינה מידע שלפיו "ישראל מפעילה את השפעתה בקרב חוגי מקבלי ההחלטות בכמה מדינות שבהן עיראק פעלה כדי לחתום עסקאות נשק". עסקאות אלה כללו לפי הבכירים מערכות הגנה אווירית, מערכות הגנה אווירית, טילי קרקע אוויר, מערכות מכ"מ והתרעה מוקדמת ועוד.

לפי אחד הגורמים העיראקים, בשל הסנקציות על רוסיה, בגדד פנתה לשש מדינות באסיה ובאירופה. "למרות קבלת הפנים החמה והאישור העקרוני - ההליכים הביצועיים להסכם ולחתימה נתקלו בסחבת ולבסוף בהתנצלות על אי היכולת לצייד את עיראק לפי צרכיה בתקופה הנוכחית", אמר הגורם. בהמשך לכך הוא טען כי עיראק "השיגה מידע על לחץ ציוני ברמות שונות במדינות".

בתוך כך, ממשלת עיראק הודיעה הבוקר כי הגישה מכתב מחאה למזכ"ל האו"ם בעקבות החדירה הישראלית למרחב האווירי שלה והפרת הריבונות שלה, במסגרת התקיפה האחרונה באיראן. כמו כן דווח כי ראש ממשלת עיראק הנחה את שר החוץ שלו ליצור קשר עם ארה"ב בנוגע להפרה כביכול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו