גורמים איראנים: "ישראל שלחה לנו מסר ברור, עלינו להפסיק את המתיחות"

שלושה גורמים בכירים בשלטון האיראני אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי איראן חשופה כעת לאחר השמדת מערכות ההגנה האוויריות • "ההתקפה עוררה דאגה עמוקה בטהרן" • כך נראים הבסיסים שהותקפו בצילום לווין

נזקי התקיפה הישראלית בפרצ׳ין. צילום: רויטרס

בתמונות לווין שפרסמה סוכנות הידיעות רויטרס הבוקר (ראשון), נראים נזקי התקיפה הישראלית באיראן. בין היתר נראים הנזקים בבסיס פרצ'ין ובחוג'ר. מדובר על בסיסים שעל פי דיווחים שימשו לניסוים עבור פיתוח נשק גרעיני. 

ארבע שנים לפני חתימת הסכם הגרעין, הסוכנות הבילנאומית לאנרגיה אטומית פרסמה דוח על בסיס פרצ'ין. מהדוח עולה כי המתקן נועד לביצוע ניסוים הידרודינמים – כאלה המעידים על אפשרות של פיתוח נשק גרעיני. עוד עלה כי מדובר בבסיס המהווה את אחד המוקדים העיקריים לקידום תוכנית הגרעין, וכי במקום נערכו נסיונות להעלת חומרי נפץ שהם חלק ממנגנון פצצה גרעינית.

נזקי התקיפה הישראלית בחוג׳ר, צילום: רויטרס

בתוך כך שלושה גורמים בכירים במשטר האיראני מסרו הלילה ל"ניו יורק טיימס" כי המתקפה הישראלית, שהובילה להשמדת מערכות הגנה אוויריות ברחבי המדינה, "עוררה דאגה עמוקה" בטהרן. על פי הדיווחים, בתקיפה נהרסו מערכות הגנה אוויריות שהוקמו כדי להגן על בתי זיקוק לנפט ופטרוכימיה וכן מערכות שמאבטחות שדה גז מרכזי בדרום איראן. כעת, כל מוקדי האנרגיה והכלכלה הללו חשופים לחלוטין בפני מתקפות עתידיות. 

חמיד חוסייני, מומחה לתעשיית הנפט והגז באיראן אמר כי "ישראל שלחה לנו מסר ברור. עלולות להיות לכך השלכות כלכליות חמורות מאד על איראן וכעת, כשאנו מבינים את הסיכון, עלינו לפעול בחכמה ולהפסיק את המתיחות". 

צוות חיל האוויר לפני תקיפה באיראן, צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח הלילה עם שר הביטחון יואב גלנט על המתקפה הישראלית באיראן. בסיום השיחה כתב אוסטין בחשבון ה-X שלנו כי "אסור לאיראן לטעות עם תגובה לתקיפות של ישראל" ושהתקיפה הישראלית אמורה להיות זו שגם תסיים את חילופי המהלומות בין הצדדים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר