בטהרן מנסים להיחלץ מהמשך העימות עם ישראל: התמונה רחוקה מזאת שהאיראנים ניסו לצייר

איראן התאמצה בשבת לשדר אווירה של "עניינים כרגיל" במטרה לגמד ואפילו להגחיך את עוצמת התקיפה של חיל האוויר הישראלי • עד מהרה התקשורת הממסדית התחילה להסתבך כאשר לצד תיעודי הרחובות השלווים, פורסמו גם סרטונים של פיצוצים עזים • הפער בין ההצגה האיראנית לתוצאות המתקפה מלמד על הרצון בטהרן למצות את סבב המהלומות הנוכחי

איראן בליל התקיפה. צילום: רויטרס

איראן התאמצה בשבת לשדר אווירה של "עניינים כרגיל". הכבישים השוממים, שמי הלילה הריקים של הבירה טהרן, תחנות הדלק שפעלו בעצלתיים - כולם הוצגו בחלון הראווה של ערוצי התעמולה במדינה.

המטרה היתה כמובן לגמד ואפילו להגחיך את עוצמת התקיפה של חיל האוויר הישראלי בשטחה. גורמים רשמיים התרברבו שישראל לא הצליחה לפגוע באמת ברפובליקה האסלאמית. כך, אולי, איראן תוכל להרשות לעצמה להיחלץ מעימות ישיר עם ישראל בעת הנוכחית.

עם זאת, עד מהרה התקשורת הממסדית התחילה להסתבך. לצד תיעודי הרחובות השלווים, פורסמו גם סרטונים של פיצוצי הטילים המיירטים של מערכות ההגנה האווירית. לא בדיוק סופ"ש רגוע בטהרן.

תיעוד פגיעה בטהרן, הלילה

מ"יירוט מוצלח של המתקפה", כלי התקשורת עברו לדווח על "כמה טילים שפגעו במתקנים צבאיים". בהמשך, כבר התפרסמו הודעות על ארבעה חיילים איראנים שנהרגו. אחד מהם קצין במערך ההגנה האווירית.

לפי פרסומים זרים, ישראל תקפה מערכות הגנה אווירית בסוריה, בעיראק ובאיראן, כמו גם בסיסים צבאיים ששימשו לייצור טילים בליסטיים ומבנים באתר הסודי בפרצ'ין. אותו מתחם, לפי הפרסומים, קשור לפרויקט הגרעין, לניסויים בנשק כימי ולפיתוח נשק מתקדם, לרבות רקטות ומטעני נפץ. עוד דווח על שיגור טילים בליסטיים ממטוסי קרב ותקיפות של כטב"מים.

בקיצור, ישראל אמנם לא תקפה מתקני נפט ולא השמידה את פרויקט הגרעין, אבל התמונה רחוקה מאוד מזאת שהאיראנים ניסו לצייר בערוצי התעמולה. המאמץ הזה לא כלל רק דיווחים מעוותים, אלא גם איום מטעם השלטונות לאזרחים איראנים, לבל יפרסמו תיעודים מזירות המתקפה, אחרת הם יסתכנו במאסר.

המאמץ לא הסתייע. בתקשורת הערבית התפרסמו צילומים מההרס בזירות השונות, וחלק מהתושבים, מתנגדי משטר, אף הקליטו את עצמם מודים לישראל על הפעולה, ועל כך שלא פגעו במרכזי אוכלוסייה אזרחית.

תיעוד מיציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן

לתת הזמנות למו"מ

הפער בין ההצגה האיראנית לתוצאות המתקפה מלמד על הרצון בטהרן למצות את סבב המהלומות הנוכחי. ליתר דיוק, להיערך טוב יותר לעימות הבא עם ישראל.

אחרי שהתברר שחיזבאללה לא יכול לתפקד בתור מבצר האיומים הקדמי שלו ומסתפק במלחמת התשה, ייתכן שהאייתוללה עלי חמינאי בוחר לתת הזדמנות לסבב המו"מ שייפתח היום בקטאר. הפסקת אש בעזה תגרור הפוגה גם בצפון, שתאפשר לאיראנים להתחיל בארגון מחדש של חיזבאללה ושל יתר השלוחות שלהם במזרח התיכון.

מנגד, כישלון במגעים לעסקת חטופים יחזיר לשולחן את אופציית התגובה למתקפה הישראלית. לא בכדי הודגש בתגובת משרד החוץ האיראני שהיא שומרת לעצמה את "זכות התגובה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר