המתווכת שהתריעה בפני איראן והמטוסים שפעלו מחוץ לשמי הרפובליקה האסלאמית: פרטים חדשים על "ימי תשובה"

גורמים מסרו לרשת ABC כי חלק "משמעותי" מהתקיפה בוצע ממטוסים שהיו מחוץ למרחב האווירי של איראן וחלק ממטרותיה הן השמדת רכיב קריטי בייצור טילים ארוכי טווח באיראן • עוד דווח כי מתווך עיראקי העביר מסר מארה"ב לאיראן לפני המתקפה הישראלית נגד האתרים הצבאיים במדינה בלילה שבין שישי לשבת • פורסם תיעוד של שרידי מסתורי טיל אשר אותרו בעיראק באזור העיר סמאראא שמצפון לבגדד

מטוסי חיל האוויר בכנה לקראת התקיפה באיראן. צילום: דובר צה"ל

פגיעות באתרים שונים וחיילים איראנים שנהרגו, אבל מה עוד ידוע על התקיפה הישראלית באיראן? על פי דיווחים, יותר ממאה מטוסי קרב וכטב"מים פגעו ב-20 אתרים באיראן, סוריה ועיראק, בתוך כך נהרגו שני חיילים איראנים. חלק "משמעותי" מהתקיפה בוצע ממטוסים שהיו מחוץ למרחב האווירי של איראן, ומטרת חלק מהתקיפה הינה השמדת רכיב קריטי בהליך הייצור של טילים ארוכי טווח באיראן. כך מסרו שני גורמים ישראליים רשמיים לרשת ABC News.

עוד דווח כי מתווך עיראקי העביר מסר מארה"ב לאיראן לפני המתקפה הישראלית נגד האתרים הצבאיים במדינה בלילה שבין שישי לשבת. 

תיעוד מיציאת מטוסי חיל האוויר לתקיפה באיראן

המקורות מסרו כי ההודעה הועברה מבכירים בשגרירות ארה"ב בבגדד לטהרן דרך מתווך עיראקי, וכללה מידע על הקווים האדומים שלא ייחצו בתגובה הישראלית.

עוד פורסם כי "טהרן הבינה מההודעה שוושינגטון ניהלה מאמץ יוצא דופן כדי להגביל את התגובה הישראלית - עד לדרגה שלא תוביל להתפרצות עימות גדול יותר באזור". על כן, לפי הדיווח, לא יתאפשר לאיראנים להפר שוב את הכללים. עוד צוין כי בהודעה של ארה"ב הודגש בפני האיראנים לא לחזור לשחק במשחק התגובות.

מנגד, במסר של ארה"ב לא נכלל מידע על הטיסות של מטוסי הקרב של צה"ל, שיצאו לדרך זמן קצר לאחר הגעתו לאיראנים. המקורות מסרו כי "וושינגטון סבורה שמידת התגובה הישראלית תהווה הזדמנות לאיראן להימנע מסיכונים שלא ניתן לשלוט בהם". עם זאת, באיראן הצהירו ביום שבת כי הם שומרים לעצמם את הזכות להגיב.

תיעוד פגיעה בטהרן, הלילה

בהודעה שפרסם צה"ל נמסר כי הוא "השלים תקיפות מדויקות וממוקדות נגד יעדים צבאיים במספר אזורים באיראן", והוסיף כי "המשימה הושלמה" וכי המטוסים הישראליים "חזרו בשלום לבסיסיהם."

התקיפות בוצעו "בתגובה להתקפות איראן נגד מדינת ישראל ואזרחיה בחודשים האחרונים," על פי צה"ל. לא דווח על נפגעים ישראלים או נזק למטוסי קרב ישראליים, כך מסר גורם ישראלי המעורה בפרטים לרשת ABC News.

בנוסף, דווח כי שרידי טיל אותרו בעיראק באזור העיר סמאראא שמצפון לבגדד. דיווח זה מגיע מהסוכנות "סאברין", המזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות בעיראק. הסוכנות פרסמה תיעוד של חלק הטיל שאותר, אך לא דיווחה למי הוא שייך או מי שיגר אותם. במהלך הלילה דווח על תקיפות בעיראק שכוונו למערכות הגנה אווירית, בנוסף כאמור לתקיפות של תחנת מכ"ם גדולה בדרום סוריה, סמוך לגבול עם ירדן.

שרידי טיל שאותרו באזור העיר סאמראא שמצפון לבגדד

בטהרן הודיעו על מותם של שני חיילים בצבא איראן, שהשתייכו למערך ההגנה האווירי. החיילים הם מוחמד מהדי שאהרחי וחמזה ג'האנדיד, שהיה בעל דרגה מקבילה לסרן.

יוסי קופרסווסר, תת אלוף במיל', ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר אמר: "התקיפה הישראלית הנרחבת, אך הממוקדת, באיראן פגעה ביכולות האיראניות בתחום ההגנה האווירית ובמערך ייצור הטילים, המחישה עד כמה איראן פגיעה לתקיפה ישראלית ואמריקנית והפכה את איראן לפגיעה עוד יותר".

"זהו צעד חשוב נוסף במערכה להסרת האיום של איראן והאסלאם הקיצוני על ישראל, על יציבות האזור ועל ביטחון המערב כולו. מתוך היענות לרגישויות האמריקניות ישראל הסתפקה בתקיפה של מטרות צבאיות ולא פגעה בתוכנית הגרעין האיראנית, אבל המסר המרתיע הוא ברור, הן באשר להשלכות האפשריות של תגובה איראנית והן לגבי הסכנה לאיראן  אם תנסה לפרוץ לעבר נשק גרעיני".

תא"ל במיל' יוסי קופרווסר."עשוי לשפר את הסיכויים לקדם מציאות ביטחונית מקובלת על ישראל בעזה", צילום: יהושע יוסף

התקיפה מחלישה גם את בני חסותה של איראן ועשויה לשפר את הסיכויים לקדם מציאות ביטחונית מקובלת על ישראל בעזה, כולל בהקשר לחטופים, ובלבנון. המשך המערכה תלוי בהחלטה איראנית ובתוצאות הבחירות בארה"ב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר