"הפרה של הריבונות האיראנית": בעולם הערבי מגיבים לתקיפה הישראלית

מדינות המפרץ הערבי, פרסמו הבוקר הודעות גינוי למתקפה הישראלית באיראן, והדגישו את הצורך "לפתור את המחלוקות דרך הערוצים הדיפלומטיים" • באיראן הכריזו כי ישראל "רק עושה רעש וחלשה מדי כדי לגרום לאיראן נזק אמיתי"

תיעוד נוסף מדרום-מערב טהרן. צילום: רשתות ערביות

בעולם הערבי הגיבו הבוקר (שבת) לתקיפה הישראלית על כ-20 מטרות ברחבי איראן, שבוצעה בתגובה למתקפת הטילים בתחילת אוקטובר.

ה‏ערוץ אל-ערבי הקטארי פרסם תיעוד שבו נראה לטענתו הנזק שנגרם בדרום טהרן // רשתות ערביות

מדינות המפרץ הערבי, ביניהן סעודיה, איחוד האמירויות ועומאן פרסמו הבוקר הודעות גינוי למתקפה הישראלית באיראן, והדגישו את הצורך "לפתור את המחלוקות דרך הערוצים הדיפלומטיים". קטאר מצטרפת למדינות המפרץ ומפרסמת גינוי למתקפה הישראלית באיראן, תוך קריאה לאיפוק ופתרון מחלוקות בדיאלוג.

משרד החוץ הסורי פרסם גם הודעת גינוי למתקפה הישראלית באיראן, לפיה הוא "תומך בזכותה הלגיטימית להגן על עצמה ועל שטחה, ועל חיי אזרחיה". גם בציר הפרו-איראני- חמאס והחות'ים בתימן פרסמו הודעות גינוי נגד המתקפה באיראן.

משרד החוץ המצרי מגנה את התקיפה הישראלית באיראן, צילום: ללא קרדיט

בתוך כך, מקור בצבא ירדן אמר לערוץ "אל-ממלכּה": "לא הותר לאף מטוס צבאי לעבור במרחב האווירי הירדני מטעם אף צד. אנחנו עוקבים מקרוב אחר ההסלמה הצבאית בשעות האחרונות. מדגישים שחיל האווירי הירדני ערוך להגן על המולדת". משרד החוץ הירדני פרסם בנוסף הודעת גינוי נגד ישראל: "פגיעה בריבונות של איראן והסלמה מסוכנת הדוחפת למתיחות נוספת באזור".

גם משרד החוץ המצרי יישר קו עם מדינות ערב ומפרסם הודעת גינוי נגד ישראל: "מצרים עוקבת בדאגה רבה אחר ההסלמה המסוכנת במזרח התיכון, שהאירוע האחרון בה הוא התקיפה הישראלית על איראן הבוקר. מצרים מגנה את כל הצעדים שמאיימים על ביטחון ויציבות האזור".

"ישראל עושה רעש" 

לעומת רצף הגינויים ברחבי העולם הערבי, נראה שהבכירים האיראנים שומרים על שתיקה מסויימת. סגן הנשיא הראשון של המדינה, מוחמד רזא עארף כתב בחשבונותיו ברשתות החברתיות כי "כוחה של איראן משפיל את אויבי המולדת". הדברים מגיעים לאור הדיווח ב"וושינגטון פוסט" לפיו התקיפה תוכננה כך שבאיראן יוכלו להכחיש את היקפי הנזק שנגרמו. 

מבט כללי על טהרן לאחר כמה פיצוצים שנשמעו במקום, אמש, צילום: רויטרס

הוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט האיראני הכריזה כי ישראל "רק עושה רעש וחלשה מדיי כדי לגרום לאיראן נזק אמיתי".

משרד החוץ האיראני הודיע כי הוא רואה במתקפה הישראלית על מרכזים צבאיים באיראן "הפרה ברורה של החוק הבינלאומי ואמנות האו"ם, ומגנה זאת בצורה החריפה ביותר. לאיראן יש את הזכות להגן על עצמה. המשך הכיבוש והפשעים של המשטר הציוני באזור הם הסיבה העיקרית למתיחות ולחוסר הביטחון באזור".

הבוקר הודיעה גם רשות התעופה האיראנית על חידוש הטיסות. ברשת "סקיי ניוז" בערבית דיווחו כי טהרן העבירה מסרים לישראל דרך מתווכים זרים כי היא לא תגיב על התקיפה.

בתוך כך, ה‏ערוץ אל-ערבי הקטארי פרסם סרטון שבו נראה לטענתו הנזק שנגרם באזור בשמס אבאד שבדרום טהרן. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר