עם קשרים טובים באיראן ומעורבות בפיגועי טרור: הכירו את הבכירים שינהלו את חמאס

ח'אלד משעל, איסמעיל דרוויש, זאהר ג'בארין, ח'ליל אל-חיה, וגם דווח על רווחי מושתהא - על אף שישראל הודיעה שחוסל • משעל חי בקטאר והפך למיליארדר • דרוויש הקים רשת פיננסית שמסייעת לחמאס • ג'בארין ישב בכלא במשך 18 שנה בגין מעורבות בפיגועי טרור נגד ישראלים

המנהיגים החדשים של חמאס - היום שאחרי סינוואר. צילום: ללא

מקורות בחמאס דיווחו היום (שני) על העברת הנהגת ארגון הטרור למועצה של בכירים באופן זמני. אבל מי הם בעצם החברים שמרכיבים אותה?

החבר המוכר ביותר הוא ח'אלד משעל, ראש הפזורה בחו"ל. מתוקף תפקידו הוא אחראי על התיאום בין הסניפים של חמאס במדינות השונות. משעל שימש שנים רבות בתור ראש הלשכה המדינית. הוא פרש לפני כמה שנים וחזר לכהן בתפקיד ראש הפזורה בארגון הטרור. במסגרת זאת ניסה לדחוף למהומות בגבול ירדן ולערער את יחסי ישראל עם מרוקו.

משעל חי בקטאר והפך למיליארדר. בעבר ניצל מהתנקשות בעקבות התערבות מלך ירדן. בשלהי שנות ה-90 הוחלט לחסל את אותו בירדן בעקבות פיגוע רצחני בשוק מחנה יהודה. שני אנשי מוסד מיחידת כידון התיזו לעברו רעל באמצע הרחוב ברבת עמון, אך נעצרו על ידי הרשויות. האירוע חולל משבר ביחסים עם ירדן, והוביל לכך שישראל הסכימה למסור נוגדן לרעל ואף לשחרר את השייח' אחמד יאסין בתמורה לשחרור שני אנשי המוסד.

בכיר חמאס חאלד משעל בקטאר, צילום: אי.אף.פי

החבר הפחות מוכר במועצה הוא מוחמד איסמעיל דרוויש. מדובר בבכיר בחמאס שהיה עד עכשיו "איש צללים" ולא נחשף לעיני המצלמות. בחודשים האחרונים הוא התמודד על תפקיד ראש הלשכה המדינית. דרוויש גדל בלבנון והקים רשת פיננסית שמסייעת לחמאס. הוא גם מנהל קשרים טובים עם האיראנים בניגוד למשעל. במהלך הקיץ קיים פגישות עם מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, נשיא איראן מסעוד פזשכיאן ושר החוץ של טורקיה.

מוחמד איסמעיל דרוויש, צילום: רשתות ערביות

גם ראש חמאס ביו"ש חבר במועצה החדשה. זאהר ג'בארין (55) התברג בצמרת ארגון הטרור אחרי שהשתחרר ממאסר עולם במסגרת עסקת שליט בשנת 2011. לפני כן הוא ישב בכלא במשך 18 שנה בגין מעורבות בפיגועי טרור נגד ישראלים. ג'בארין היה מי שגייס בתחילת שנות ה-90 את הארכי טרוריסט יחיא עיאש, והיה אחד ממייסדי השלוחה של חמאס ביו"ש.

בכיר חמאס, זאהר ג'בראין, צילום: ללא קרדיט

עם שחרורו מהכלא, ג'בארין גורש לסוריה, ובהמשך עבר לטורקיה. שם עבד תחת סלאח אל-עארורי, ובהמשך הפך לסגנו. ג'בארין נחשב לאיש הכספים של חמאס, שנמצא בקשר עם איראן. הוא השתתף בהכוונת פיגועי טרור ביו"ש ממקום מושבו בחו"ל. אחרי חיסולו של אל-עארורי בינואר האחרון, הוא מונה להחליף אותו. כיום הוא מעורב גם במגעים לעסקת חטופים.

החבר הרביעי הוא סגנו של סינוואר, ח'ליל אל-חיה, שממלא את מקום ראש הלשכה המדינית בעזה. בכיר ארגון הטרור עזב את עזה לפני מתקפת 7 באוקטובר. מאז שהה במצרים, בלבנון בקטאר. הוא נולד ב־1960 בעזה והצטרף לחמאס במהלך האינתיפאדה הראשונה. נעצר בתחילת שנות ה־90 וישב במאסר במשך שלוש שנים.

בכיר חמאס ח'ליל אל-חיה, צילום: רשתות ערביות

בהמשך אל-חיה השלים דוקטורט בלימודי האסלאם דרך אוניברסיטה בסודאן - אחת ממדינות ציר הברחות הנשק לחמאס. בהמשך הוא הפך לחבר בפרלמנט הפלשתיני אחרי שרץ ברשימה של חמאס. אחרי כמה שנים הפרלמנט פוזר בהוראת יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן בשל הרוב של חמאס.

בעזה עצמה אל-חיה ניצל מכמה ניסיונות חיסול. במקביל, השתתף במשלחות רבות של חמאס לחו"ל והפך לחבר בלשכה המדינית בעזה. ב־2021 מונה לסגנו של סינוואר. מאז תחילת המלחמה נגד חמאס בעזה, אל-חיה אחראי על המגעים לעסקת החטופים.

לגבי החבר החמישי במועצה ניצב סימן שאלה. לפי הערוץ "א-שרק", מדובר ברווחי מושתהא, בכיר חמאס בעזה. אלא שישראל הודיעה באופן רשמי לאחרונה כי הוא חוסל בתקיפה שלה.

רווחי מושתהא, חוסל, צילום: ללא קרדיט
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר