כל מה שצריך לדעת על יוניפי"ל: כוח שמירה על השלום או משת"פ של חיזבאללה?

במשך השנים נמתחה בישראל ביקורת חריפה נגד יוניפי"ל, ועלו הטענות שהוא אינו מבצע את תפקידו ובחלק מהמקרים אף סייע לאש"ף ולחיזבאללה • הארגון מורכב מחיילים חסרי ניסיון ומשוללי סמכות, כך שמראש יכולותיו מוגבלות מאוד

חיילי יוניפי"ל בגבול לבנון. צילום: אי.פי

יוניפי"ל (UNIFIL) הוא כוח צבאי לשמירת שלום מטעם האו"ם שמוצב בדרום לבנון מאז 1978 בין נהר הליטני לגבול עם ישראל. הכוח מורכב מכ-10,000 חיילים שמגיעים מ-50 מדינות. המדינות ששולחות כמות משמעותית של חיילים ומפקחים הן: אינדונזיה, איטליה, הודו וסין. מנדט יוניפי"ל הוא זמני ומחודש בכל חצי שנה. מפקד יוניפי"ל הנוכחי הוא הגנרל הספרדי, ארולדו לזארו.

במשך השנים נמתחה בישראל ביקורת חריפה נגד יוניפי"ל, ועלו הטענות שהוא אנו מבצע את תפקידו ובחלק מהמקרים אף סייע לאש"ף ולחיזבאללה. יוניפי"ל מורכב מחיילים חסרי ניסיון ומשוללי סמכות, כך שמראש יכולותיו מוגבלות מאוד.

כוחות יוניפי"ל בלבנון (ארכיון), צילום: רויטרס

 הארגון החל לפעול לפני כ-46 שנה. לאחר פלישת צה"ל ללבנון במסגרת מבצע ליטני קיבל האו"ם את החלטות 425 ו־426 שקראו לנסיגת ישראל מאדמת לבנון, והורו על הקמת גוף שישמור על השלום לאורך הקו הכחול שסימן את הגבול בין המדינות.

עומר מירון / לע"מ

עד נסיגת צה"ל מרצועת הביטחון בשנת 2000 היו פרוסים כארבעה גדודי חיל רגלים מהקו הכחול ועד לנהר הליטני, אולם עם הנסיגה, צומצם כוחם ונותרו בכוח רק כ-2,000 חיילים, מהם שני גדודי חי"ר (הודי וגנאי),  וגדודי הנדסה ותחזוקה, כוח טיס איטלקי ואנשי מפקדה שישבו בנקורה. פעילותו של יוניפי"ל עד אז הסתכמה בסיורים רגליים, תצפיות וסיור אווירי יומי.

לאחר מלחמת לבנון השנייה, שונה המנדט של יוניפי"ל, והוא נהפך לכוח בעל סמכות אכיפה מסוימות. על פי החלטה 1701 במועצת הביטחון של האו"ם, הותר לחיילי יוניפי"ל לעצור פעילי חיזבאללה חמושים כאשר הם מאיימים על אנשי הכוח או מבצעים פעילות טרוריסטית דרומית לליטני, ומצד שני גם הונחו לפעול כנגד צה"ל במקרה שזה מפריע ביישום המנדט שהכוח קיבל ממועצת הביטחון של האו"ם.

רשתות ערביות

במשך השנים התרחשו כמה תקריות חריגות במעורבות חיילי יוניפי"ל. במהלך מלחמת לבנון השנייה פגע בשוגג חיל האוויר הישראלי בעמדה של משקיפי הכוח, והרג ארבעה מהם. מזכ"ל האו"ם קופי אנאן טען כי הפגיעה הייתה מכוונת, אף שישראל התנצלה על התקרית ודחתה מכל וכל את דבריו.

ביוני 2007, התרחש פיגוע נגד כוח של היחידה הספרדית של יוניפי"ל. הפיגוע בוצע באמצעות מכונית תופת שחנתה ליד הכביש, נגד סיור של הכוח הספרדי, בציר שבין מרג' עיון לאל-ח'יאם. שישה מחיילי הכוח נהרגו. את האחריות נטל ארגון הטרור אל-קאעדה בבלאד אלשאם מסוריה. בישראל ובמערב חשדו, עם זאת, כי חיזבאללה היה מעורב בפיגוע נגד הגדוד הספרדי שנתפס כמטריד ביותר את ארגון הטרור מדרום לליטאני.

כוחות יוניפי"ל בסיור בשטח לבנון. ארכיון, צילום: אי.פי

לאחרונה התרחש עימות בין ישראל ליוניפי"ל בעניין נסיגת המשקיפים מהמוצבים הסמוכים לכפרים שבהם פועל צה"ל בדרום לבנון. לפי דיווחים זרים,. שלושה אנשי יוניפי"ל נפצעו מאש צה"ל, מה שהביא לטענות קשות של הארגון נגד ישראל. בדרג המדיני והצבאי בישראל הפצירו במפקדי כוחות יוניפי"ל להתפנות מהעמדות כדי שלא ייפגעו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר