על הכוונת של צה"ל: כך הפך מוסד הצדקה השיעי לענק הבנקאות שמשרת את חיזבאללה

"אל-כרד אל-חסן" הוא כיום מוסד פיננסי מרכזי עם סניפים בדאחייה הדרומית של ביירות ובחלקים אחרים בלבנון, שנשלטים על ידי חיזבאללה • משרד האוצר האמריקני הטיל עליו סנקציות נרחבות

סניף "אל-כרד אל-חסן", המוסד הבנקאי של חיזבאללה. צילום: רשתות חברתיות

המכונה הכלכלית של חיזבאללה הפכה לאחרונה לאחד מהיעדים של צה"ל במלחמה בלבנון, אבל במה בעצם מדובר?

"אל-כרד אל-חסן" הוקם ב-1982 כמוסד צדקה המעניק הלוואות ללא ריבית ללבנונים נזקקים, בעיקר שיעים, כך לפי מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

צה״ל יתקוף הלילה עשרות מטרות בביירות - המטרה: רשת הכסף של חיזבאללה | דובר צה"ל

במרכז הסבירו כי "אל-כרד אל-חסן" הפך מאז למוסד פיננסי מרכזי עם סניפים בדאחייה הדרומית של ביירות ובחלקים אחרים בלבנון, שנשלטים על ידי חיזבאללה.

בשנת 2007 משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על המוסד של חיזבאללה. ארבע שנים לאחר מכן, הודיע המשרד על סנקציות נוספות נגד עובדי "אל-כרד אל-חסן", שצברו אז כחצי מיליארד דולר. על פי דיווח לבנוני, גוף זה נפגע באופן קשה מהתקיפות של צה"ל בדאחייה של ביירות בסוף ספטמבר.

לאחרונה דיווח אתר החדשות Voice of America כי ישראל מצליחה לשבש את שלושת מקורות ההכנסה הנזילים של ארגון הטרור בלבנון. לפי הפרסום, התקיפות של צה"ל פגעו בסניפים של "אל-כרד אל-חסן" בדאחייה הדרומית של ביירות. מדובר בגוף פיננסי של חיזבאללה שנמצא תחת סנקציות אמריקניות.

הרס בדאחייה של ביירות, צילום: רויטרס

אפיק כלכלי אחר של חיזבאללה הן משפחות של סוחרים לבנונים. לאחרונה דווח בלבנון כי ראש העירייה לשעבר של חנאווי באזור צור, עלי תאג' א-דין, נהרג בתקיפה אווירית של צה"ל על ביתו. אלא שלא מדובר רק בחבר מועצה עירונית. משפחתו מהווה את אחד הברגים המרכזיים במכונות המזומנים של חיזבאללה.

בשנת 2010 משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על אדם בעל אותו שם בדיוק בעיירה חנאווי, בשל גיוס תרומות לתמיכה בחיזבאללה. מבדיקה עלה שמדובר בבן משפחתו של עלי, ראש המועצה שחוסל. באתר משרד האוצר האמריקני מציינים כי קרוב המשפחה, עלי תאג' א-דין, היה מפקד לשעבר בחיזבאללה בעיירה חנאווי, שבאזור צור. עיירה שכוללת אלפי תושבים בלבד.

הוא סיפק מזומנים לחיזבאללה בסכום שהגיע למיליון דולר באותה עת. כמו כן, נכתב כי הוא היה גורם משמעותי בחברת בנייה שהופעלה על ידי חיזבאללה, שגם יורטה על ידי הסנקציות האמריקניות.

העסקים הבינלאומיים של משפחת תאג' א-דין הגיעו למדינות באפריקה כמו גמביה, סיירה לאון, אנגולה והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. העסקים התמקדו בסחר ביהלומים, בנדל"ן ובענפים נוספים. בן המשפחה המפורסם ביותר הוא קאסם תאג' א-דין, שהוגדר על ידי ארה"ב בתור טרוריסט בינלאומי והוסגר לידיה ב-2017 מהשלטונות במרוקו. ב-2020 הוא שוחרר מהכלא בארה"ב וחזר ללבנון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר