נשות המרצחים: האלמנות המסתוריות של ראשי ארגוני הטרור שחוסלו

נשותיהם של מנהיגי ארגוני הטרור מובילות חיים מורכבים ומלאי סתירות • מצד אחד, הן נהנות מעושר ומותרות, ומצד שני הן חיות בצל מתמיד של סכנה ואובדן • מסמר סינוואר ועד אשת נסראללה - סיפורן של הנשים שחיות לצד מחוללי הטרור

אשתו של סינוור והבירקין . צילום: דובר צה"ל

האלמנות השחורות: לאחר החיסולים האחרונים של ראשי ארגוני הטרור הבולטים, אשר ניצבו במשך שנים רבות בחזית מול ישראל, אמש (שבת) נוצר שיח מעניין דווקא סביב תיק שאותו נשאה אשתו של רב המרצחים יחיא סינוואר.

סינוואר בורח יחד עם משפחתו אל מנהרה תת-קרקעית טרם הטבח ב-7 לאוקטובר // דובר צה"ל

הסקרנות הרבה שנוצרה סביב מה שנראה כמו תיק בירקין, השייך לבית האופנה היוקרתי "הרמס", העלתה סוגיה מרתקת לא פחות: מי הן אותן נשים שהחליטו לתת יד לראשי הטרור ולנהל חיים משותפים עם מנהיגי הארגונים הרצחניים?

אשת ראש החמאס בעזה

ב-2011, שנת שחרורו של סינוואר מהכלא הישראלי, הוא נשא לאישה את סמר סלחא (סמר מחמד אבו זמר) מהעיר עזה. במשך השנים נישואיו של סינוואר התעכבו בשל פעילותו הצבאית ומעצרו הממושך, אך דווקא מהשנה שבה נישא – הוא החל לטפס בצמרת ההנהגה של ארגון הטרור.

סינוואר וסמר נישאו בחודש נובמבר לפני כ-13 שנה. על אף שמנהיג חמאס שמר על פרטיות בני משפחתו, ניתן להבין ממקורות ערביים כי סמר נולדה בשנות ה-70 והייתה צעירה ב-18 שנה מבעלה. בנוסף, נודע כי סמר היא בעלת תואר שני ביסודות הדת מטעם האוניברסיטה האסלאמית בעזה, ושורשי משפחתה מוכרים במאבק במה שרבים מכנים כ"כיבוש הישראלי".

סינוואר, צילום: אי.אף.פי

בראיון לטלוויזיה הערבית, סינוואר נשמע מספר בעבר כיצד הכיר את אשתו: "בזמן שציינתי את החאג' (עלייה לרגל למכה), ארבע אחיותיי הצליחו למצוא לי כלה", הוא אמר. בעוד שבישראל נטען מתחילת המלחמה כי סינוואר נמצא במנהרה לצד ילדיו, בכלי תקשורת ערביים דווח כי למנהיג הטרור יש בן משותף אחד עם אשתו סמר. יחד עם זאת, על פי מקורות ערביים אחרים, סמר ילדה לסינוואר שני בנים ובת – איברהים (בנם הבכור), עבדאללה ורדה בתם.

אחיה של סמר סיפר לתקשורת הערבית, לאחר מותו של רב המרצחים, כי סינוואר אהב את סמר והעריך אותה – למרות שלא הגיע לביתם לעתים תכופות: "אחותי מעולם לא התלוננה עליו או סיפרה על התעללות כלשהי, היא תמיד דיברה על תכונותיו הטובות", אמר האח, על אף עברו האלים והרצחני של מנהיג הארגון.

בתקשורת הערבית אף נהגו לתאר את סמר כאישה סבלנית, מלאת תקווה ואמונה מוחלטת בבעלה – כאשר זאת חיכתה לו ימים ולילות עד שהיה חוזר ממעצרים. סינוואר ואשתו תוארו לאורך חייהם המשותפים כאנשים שחיו בצניעות ובסתר. אלא שהעדויות האחרונות מבריחתם, יום לפני מתקפת 7 באוקטובר (כשסמר נושאת תיק יוקרה בעודה נמלטת עם ילדיה) – העלו לא מעט תהיות בהקשר לכך.

חסן נסראללה, צילום: רשתות ערביות

"בעוד שלתושבי עזה אין כסף לאוכל, אנחנו רואים דוגמאות רבות לאהבה המיוחדת של סינוואר ואשתו לכסף", צייץ דובר צה"ל בערבית, ופרסם צילום מסך שבו נראית סמר אוחזת בתיק המדובר – לכאורה מבית "הרמס".

אשת ראש החיזבאללה

נסראללה נישא לפטימה יאסין ב-1978, בעודו בן 18, ויחדיו הם גידלו חמישה ילדים: האדי, זינב, מוחמד ג'וואד, מוחמד מהדי ומוחמד עלי. בנם הבכור, האדי, נהרג בעימותים עם צה"ל בדרום לבנון ב-1997. בתם זינב נהרגה לצד נסראללה בתקיפה בביירות.

נסראללה גר לצד אשתו ושלושה מילדיו ברובע הדאחייה שבביירות, הנשלט בידי חיזבאללה, תחת אבטחה כבדה. בשנת 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, נהרס ביתם בתקיפת חיל האוויר כשאלה שהו מחוץ לביתם. על אף שביתם נהרס, לפני כשנתיים דווח בעיתון "אל-איתיחאד" המתפרסם באיחוד האמירויות, כי נסראללה צבר הון אישי של כ-250 מיליון דולרים. זאת, בעיקר הודות לפעולות הברחת סמים בלתי חוקיות שבהן עסק ארגונו.

הנייה עם אשתו בבית החולים לאחר שבישר לה על חיסול בניה ונכדיה, צילום: רשתות ערביות

היקף ההון של נסראללה ומשפחתו התגלה במסגרת חקירת מינהל אכיפת הסמים האמריקני נגד חיזבאללה – ארגון טרור הפועל במקביל כקרטל סמים. זאת, על פי מידע המסתמך על מקורות בכירים בממשלת לבנון.

בעקבות סנקציות כלכליות שהטילה ארה"ב על איראן, והפחתה מסיבית של תקציב טהראן לארגון חיזבאללה, דווח ב"אל-איתיחאד" כי נסראללה הורה להרחיב את תחום הסמים של הארגון. הפעילות הביאה לרווחים כספיים נרחבים לחיזבאללה וגם לנסראללה עצמו ולמשפחתו.

אשת ראש הלשכה המדינית של חמאס

אמל, אשתו של איסמעיל הנייה, הייתה מאושפזת בבית חולים בקטאר כאשר התבשרה באפריל האחרון על מות ילדיה בהתקפה ישראלית. אלא שזמן קצר לאחר מכן, היא נראתה מצולמת בעודה מחויכת לצד בעלה הנייה, כשסימן של "וי" מתנוסס בין אצבעותיהם.
להנייה ולאשתו חמש בנות המתגוררות ברצועת עזה ושמונה בנים, שלושה מתוכם חוסלו בתקיפה שאירעה באפריל האחרון.

מוחמד דף בצעירותו, צילום: רשתות ערביות

שני הגדולים מבין ילדיהם, מעאז ועבדל סלאם, תועדו בעבר מבלים בבתי מלון יוקרתיים בטורקיה ובקטאר. נכון לשנת 2023, הונו של הניה ומשפחתו הוערך בכ־5 מיליון דולרים.

אשת ראש הזרוע הצבאית של חמאס

בשנת 2014 מוחמד דף, שניצל מניסיונות חיסול מספר פעמים בעבר, היה היעד לתקיפת בית בשכונת שייח רדואן בעזה – במסגרתה נהרגו אשתו (ווידאד דף בת ה-28) ובנו. התקיפה בוצעה במהלך מבצע "צוק איתן", ובמסגרתה הופצצה דירתם בחאן יונס. אשתו ובנו כאמור נהרגו, אך דף כלל לא שהה בדירה.

אלפי בני אדם השתתפו בהלוויה של ווידאד, שנערכה במחנה הפליטים ג'בליה בצפון העיר עזה. כעשור מאוחר יותר, ב-13 ביולי, חוסל בעלה – בניסיון החיסול השמיני של מפקד גדודי עז א־דין אל־קאסם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר