חיסול סינוואר: ההזדמנות לקידום עסקה ויורשו האפשרי בהנהגת חמאס

לאורך המלחמה מאמצי התיווך נתקלו בקשיים לאור הקשר הרופף מול הנהגת חמאס בעזה, כעת הכדור עובר בחזרה ללשכת ארגון הטרור בדוחא • ישראל היא זו שתידרש להכריע לגבי המחירים של עסקת חטופים, כלל לא בטוח שחמאס יזנח את כל דרישותיו לסיום המלחמה • מוחמד דרוויש, יו"ר מועצת השורא בחמאס, הוצב במעמדים מרכזיים כמה וכמה פעמים כדי להדגיש את מעמדו בתור המנהיג הבא

סינוואר חוסל. צילום: ללא קרדיט

חיסולו של יחיא סינוואר ואיתור גופתו אינם רק ניצחון סמלי. עם מותו ניצבת בפני ישראל הזדמנות להתניע מחדש את המגעים לעסקת חטופים.

לאורך המלחמה מאמצי התיווך נתקלו בקשיים לאור הקשר הרופף מול הנהגת חמאס בעזה. לעתים חלפו ימים ארוכים עד שהיתה מתקבלת תשובה מסינוואר. לפעמים הקשר איתו נותק לגמרי. כעת הכדור עובר בחזרה ללשכת ארגון הטרור בדוחא, שמחזיקה בערוץ ישיר מול המתווכים הקטארים והמצרים. מהבחינה הטכנית, יהיה ניתן לנהל משא ומתן ביעילות רבה יותר.

סינוואר היה הסמן הקיצוני מבחינת הדרישות לסיום המלחמה ולנסיגת כוחות צה"ל. לפי הערכה של ה-CIA, הדברים הגיעו לידי התנגשות בינו לבין כמה ממפקדי חמאס, שדרשו ממנו להגיע להפסקת אש. מטבע הדברים, גם גופתו מהווה קלף מיקוח שאין לזלזל בו.

ועדיין, צריך להדגיש כי ישראל היא זו שתידרש להכריע לגבי המחירים של עסקת חטופים. כלל לא בטוח שחמאס יזנח את כל דרישותיו לסיום המלחמה, לנסיגה מלאה מעזה ולשחרור מחבלים. בסוף, ההחלטה תלויה בממשלת נתניהו. שם, כידוע, יש שרים שמתנגדים כמעט לכל עסקה, אפילו לזאת שהתרחשה בנובמבר.

 
אלפים קוראים לעסקה ברחבי הארץ. בגין בתל אביב., צילום: גדעון מרקוביץ

במישור השלטוני בעזה, חמאס איבד את מרבית אנשי הלשכה הפוליטית שלו. בין שמונה לתשעה מחבריה חוסלו. לפחות שישה מהם עזבו לחו"ל. מתוך 18 חברי הנהגה, נותרו כשלושה חברים. גם ראשי הזרוע הצבאית חוסלו ברובם. בין הבודדים ששרדו נמנים מוחמד סינוואר, מפקד דרום הרצועה, ועז א-דין אל-חדאד, מפקד צפון הרצועה. הם השניים שיקבלו עתה את המושכות בעזה ויאלצו לחשב מסלול מחדש.

נכון לעכשיו, ארגון הטרור עדיין מחזיק באלפי מחבלים. לפי ההערכות, המסגרת הצבאית של חמאס אמנם פורקה, אבל הוא עדיין מנסה להוציא לפועל פיגועים במתווה גרילה נגד כוחותינו. פעולות טרור אלה לא דורשות יותר מחוליה של כמה מחבלים. אמנם, יש בחיסול מכה מורלית קשה, אבל יש כבר קולות שמאדירים את נסיבות מותו של סינוואר בחילופי אש, במקום במנהרה תת־קרקעית. אף על פי שבמרבית המערכה הוא אכן הסתתר מתחת לאדמה.

פינוי גופתו של סינוואר, צילום: ללא קרדיט

העזתים עצמם עדיין נתונים תחת שלטון טרור, בהיעדר חלופה שלטונית. רק לאחרונה פורסמו תיעודים של משפטי רחוב, שבהם הוצאו להורג פלשתינים. מסורת סינוואר. מחאה נשמעה בעיקר ברשתות החברתיות. שם עזתים מצהירים שחמאס לא מייצג אותם. נוסף על כך, סקרים מעידים על צניחה באחוזי התמיכה בארגון. כעת, עצם מותו של סינוואר, עשוי לשבור את מחסום הפחד של האוכלוסייה ולהוביל להתקוממות.

מבחינת הנהגת חמאס, בארגון חשפו מאז חיסולו של איסמעיל הנייה את פניו של מוחמד דרוויש. מדובר ביו"ר מועצת השורא, שצמח בלבנון והקים רשת פיננסית בינלאומית. הוא הופיע לראשונה בישיבה עם מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה באוגוסט. בהמשך, הוא נפגש עם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן. בשני המקרים, דרוויש הוצב במרכז, כשלצידו בכירים אחרים, כמו כדי להדגיש את מעמדו בתור המנהיג הבא. נראה שזמנו הגיע מוקדם מהרגיל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר