דיווח בסוריה: המורדים נערכים למתקפה גדולה על משטר אסד

כשמחבלי חיזבאללה עסוקים בלחימה בצה"ל וחיל האוויר מפציץ מחסני נשק במדינה, ארגון תחריר א-שאם מזהה הזדמנות להכות השלטון בדמשק • צבא סוריה הזיז שתי חטיבות למערב מחוז חלב והצבא הטורקי הגביר את נוכחותו באזור

אנשי "היאת תחריר א-שאם" בצפון סוריה. צילום: ללא

כלי תקשורת בסוריה מדווחים בימים האחרונים על מתיחות גוברת במחוז אדליב שבצפון המדינה, זאת בצל הכנות של המורדים הסורים לפתיחה במתקפה גדולה על כוחות משטר אסד, מתקפה שאם תתרחש תהיה הראשונה מסוגה מזה לפחות שנתיים.

העיתון הערבי הרואה אור בלונדון "א-שאר אל אווסט" דיווח אתמול על סדרה של חיכוכים בין כוחות המשטר למורדים בצפון המדינה, עימותים שכללו הפגזות של בסיסי המשטר וירי של צבא אסד לעבר מוצבים של הצבא הטורקי, שתומך בכוחות המורדים באדליב. סוכנות הידיעות הרשמי תבטורקיה "אנדולו" דיווחה כי הצבא הטורקי העביר 190 כלים משוריינים לאזורי העימות על מנת לבלום נסיונות של צבא אסד לתקוף.

סוריה: המורדים מתאמנים לקראת מתקפה על כוחות משטר אסד



בתקשורת המזוהה עם משטר אסד דווח כי המשטר העביר למערב מחוז חלב, סמוך לאזור החיכוכים בצפון, כוחות גדולים הכוללים שתי חטיבות ממוכנות. ארגון משקיפים למען זכויות אדם בסוריה, ארגון גולה הפועל מלונדון, דיווח כי צבא אסד העביר לאזור כוחות של הדיוויזיה הרביעית של צבא סוריה יחד עם כוח משימה מיוחד של המשמרות הרפובליקה, כוח עלית הנאמן למשטר.

על פי פרשנות שפורסמה ב"א-שארק אל-אווסט", ארגון "היאת תחריר א-שאם", ארגון המורדים הגדול והחזק ביותר בצפון סוריה, שנהנה מתמיכה טורקית, מתכנן מתקפה גדולה לכיוון מחוז חלב והעיר חלב. לטענת העיתון, בארגון שוואבים עידוד מסירובה של טורקיה לקבל את תכתיביה של רוסיה באזור, שנתפסת על ידי המורדים כהסרה בפועל של התנגדות טורקית לפעולה ממושכת נגד כוחות המשטר.

ייתכן כי המורדים שואבים עידוד מעך שארגון חיזבאללה, בעלת ברית חשוב ורב עוצמה של המשטר הסורי שסייע לו בעבר להתגבר על אתגרים צבאיים מצד המורדים, עסוק כעת בלחימה מול ישראל ולא יהיה מסוגל להציב סיוע לכוחות המשטר. בנוסף, חיל האוויר תקף כמה פעמים, כך על פי מקורות זרים, מטרות בתוך שטחה של סוריה וייתכן כי המורדים מפרשי םזו כחולשה של המשטר ופגיעות שלו אל מול ישראל.

המורדים בסוריה נעים סמוך לאזורי הלחימה מול כוחות משטר אסד



חזית לחימה משמעותית חדשה לציר האיראני בצפון סוריה עלולה להתגלות כבעיה גדולה עבור המערך שבנתה איראן לחימוש וחיזוק החיזבאללה ולאיים עוד יותר בתוצאות קשות עבור הציר כולו באזור אם הלחימה תימשך. השאלה באיזה מידה מסוגלים המורדים לאתגר את הצבא הסורי המנוסה  עדיין פתוחה ותשובה עליה תתקבל רק לאחר שמתקפה משמעותית תתחיל.

ארגון "היאתר תחריר א-שאם" הוא ארגון גג של כמה קבוצות מורדים, בהן קבוצות קיצוניות המזוהות עם ארגון הטרור אלקעידה. טורקיה סייעה לגדילת ושל הארגון ועודדה כניסה לשורותיו גם של קבוצות מתונות ולאומיות יותר מקרב המורדים הסורים. הארגון מחזיק במעט נשק כבד כמו נגמשים או טנקים אך הנהנה מניידות גבוהה, כמות רבה של ארטילריה ונשק נגד טנקים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר