מפקד כוח קודס איסמאעיל קאאני. צילום: EPA

בן 67, הגורם הבכיר ביותר בכח קודס: מי הוא איסמעיל קאאני שחשוד בקשר עם ישראל

הוא החליף את קאסם סולימאני בתפקיד, הצטרף למשמרות המהפכה ב-1979 והיה מעורב בהקמת שתי מיליציות • על רקע פעילותו בסוריה נכנס ב-2012 לרשימת הסנקציות של ארה"ב • איסמעיל קאאני: פרופיל

[object Object]

איסמאעיל קאאני שנחשד בכך שקיים תקשורת עם ישראל, ונחקר על ידי איראן בקשר לפירצה מודיעינית, לקה בהתקף לב במהלך החקירה ובהמשך פונה לבית החולים. קאאני הוא מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה של איראן מאז ינואר 2020, עת חוסל קודמו בתפקיד, קאסם סולימאני.

מדובר בגורם הבכיר ביותר בארגון, שחולש על המיליציות הפרו-איראניות ברחבי המזרח התיכון. אנשי הכוח מעצימים את השלוחות השונות, כמו חיזבאללה בלבנון והארגונים בעיראק, ומייעצים לבעלי ברית כמו חמאס בעזה והחות'ים בתימן.

סולימאני (במרכז) ב-2016. חוסל בינואר 2020 במתקפת כטב"מים בבגדד, צילום: אי.אף.פי

קאאני, בן 67, הוא יליד העיר משהד באיראן. שנה לאחר פרוץ המהפכה האסלאמית באיראן (1979), הוא הצטרף למשמרות המהפכה, הארגון הצבאי שנאמן למנהיג העליון במדינה. במהלך מלחמת איראן-עיראק הוא היה מפקד של של חטיבות שונות. באותה תקופה הוא הכיר לראשונה את קאסם סולימאני, שהיה אז מפקד אוגדה.

אחרי המלחמה קאאני פעל במחוז חורסאן הגובל עם פקיסטן וטורקמניסטן. בניגוד לסולימאני שעסק באינטרסים האיראניים ממערב למדינה, קאאני פעל מול המזרח. בין היתר פעל נגד מבריחי סמים.

הקים שתי מיליציות מרכזיות

ב-1997 קאאני מונה לסגנו של מפקד כוח קודס דאז, סולימאני. במסגרת תפקיד זה הוא היה מופקד על העברות כספים למיליציות ומשלוחי נשק. מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, כוח קודס העמיק את הפעילות שלו במדינה, תוך הקמת מיליציות וסיוע לכוחות של משטר אסד.

צפו: פיצוץ בדאחייה - בשידור החי של ערוץ "אל-ערביה"

קאאני היה מעורב בהקמת שתי מיליציות מרכזיות: פאטמיון וזנביון. על רקע פעילותו בסוריה, ב-2012 קאאני נכנס לרשימת הסנקציות של ארה"ב.

בסוף ספטמבר ישראל תקפה בדאחייה הדרומית של ביירות את יורשו המיועד של מזכ"ל חיזבאללה, האשם ספי א-דין. לפי הערכות בישראל, ממשיכו של נסראללה נהרג בתקיפה.

צל"ש או בגידה?

כמה ימים לאחר מכן, הופצו פרסומים לא מאומתים לגבי מותו או פציעתו של קאאני בתקיפה. בהמשך, גורמים איראנים אישרו ל"רויטרס" כי קאאני נכח בביירות בימים שלפני ההפצצה האווירית על הבונקר התת-קרקעי. בהמשך, דוברים במשמרות המהפכה טענו כי הוא בריא ושלם.

איסמעיל קאאני וחמינאי, צילום: Getty Images

היום פורסמו שני דיווחים - ברשת "סקיי ניוז" ובאתר "מידל איסט אייז" - שבהם נטען כי קאאני נמצא בחקירה של משמרות המהפכה. מקורות מסרו ל"סקיי ניוז" כי קאאני נחקר בחשד לפריצת מודיעין, ואף פונה לבית החולים אחרי שלקה בליבו.

עוד דווח כי ראש הלשכה חשוד בקשר עם ישראל. מדובר בפרסומים חריגים, שכן רק אתמול דווח כי קאאני היה אמור לקבל עיטור כבוד באיראן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו