גורמים איראניים לרויטרס: אבד הקשר עם מפקד כוח קודס מאז התקיפה בביירות בשבוע שעבר

סימני שאלה ממשיכים לעלות בנוגע למיקומו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניות, אסמעיל קא'אני • ברקע שמועות גוברות ולא מאומתות על חיסולו בתקיפת חיל האוויר הישראלי בדאחייה בביירות

מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, איסמעיל קאאני . צילום: רשתו

שני גורמים איראניים רשמיים מסרו היום (ראשון) לסוכנות הידיעות רויטרס כי לא שמעו ממפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, אסמעיל קא'אני, מאז התקיפות בביירות בשבוע שעבר. הדיווחים מעוררים חששות כבדים בקרב בכירים איראנים, כאשר סימני שאלה עולים לגבי מיקומו וגורלו של המפקד.

איסמעיל קאאני, צילום: צילום: רויטרס

העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" פרסם כי המפקד, המוביל את פעילות ארגוני הטרור הפרו-איראניים ברחבי המזרח התיכון, הגיע לביירות לפני כשני ימים ואף ביקר במטה חיזבאללה לפני התקיפה הישראלית. דיווח זה מוסיף למתח הגובר באיראן, כאשר עיתונות איראנית תוהה על גורלו ומדוע לא נמסר מידע רשמי על מצבו.

מקור בתוך משמרות המהפכה האיראניות ציין כי היעדרו של המפקד מעורר תחושת אי נוחות גוברת בקרב הארגון, אשר עדיין מתאבל על חיסולו של מפקד כוח קודס בלבנון, עבאס נילפרושאן, ומזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, בשבוע שעבר.

איסמעיל קאאני וחמינאי, צילום: Getty Images

התמונה הרשמית האחרונה של קא'אני צולמה בטהרן במטה חיזבאללה, יומיים לאחר חיסולו של נסראללה. מאז, לא נראה המפקד בציבור ובאופן בולט הוא נעדר מנאומו האחרון של המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, מה שמגביר את החששות.

עוד מפי רויטרס, בכיר בחיזבאללה, מחמוד קמאטי, נשאל לגבי הדיווחים שמפקד כוח קודס נעדר בביירות לאחר התקיפה הישראלית, ואמר: "אין לי מידע, אנחנו גם מחפשים את האמת בעניין הזה"

מיהו אסמעיל קא'אני?

קאאני היה קצין צעיר עם פרוץ מלחמת איראן-עיראק בשנת 1980. במהלך שמונה שנות המלחמה הוא הוכיח יכולת פיקודית יוצאת דופן והתקדם לתפקיד מפקד חטיבה, משם לתפקיד מפקד אוגדה. לאחר המלחמה הוא שירת ביחידת המודיעין של משמרות המהפכה. גם שם קידומו היה מטאורי.

בשנת 1998 הוא מונה לסגן כוח קודס של משמרות המהפכה, יחד עם מינויו של קאסם סולימאני למפקד הכוח. השניים החזיקו בתפקידם מעל לשני עשורים. בעוד סולימאני הפך לאייקון, דמות נערצת בכל רחבי העולם השיעי, קאאני הסתפק בעבודה מהצללים ומיעט לדבר בפומבי.

בשנת 2012 הוסף שמו של קאאני לרשימת המבוקשים על ידי ארצות הברית ולרשימת הסנקציות. כל נכסיו בחו"ל הוקפאו על ידי ארצות הברית. על פי משרד האוצר האמריקני, קאאני עמד בראש העברות הכספים והנשק לארגוני הטרור השיעיים במזרח התיכון, בהם החיזבאללה, המורדים החות'ים בתימן והמיליציות השיעיות בעיראק.

קאאני סיפק הצצה נדירה לתפיסת עולמו בהתבטאות נדירה שנשא בפני אנשי משמרות המהפכה בשנת 2017. קאאני הביע מוחיבות מוחלטת למלחמה בארצות הברית ואף התרברב כי: "במלחמה מול האמריקנים, הם איבדו אנשים רבים יותר משאנחנו איבדנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר