סינוואר. צילום: רשתות ערביות

ה"ניו יורק טיימס": סינוואר מנסה לגרור את ישראל למלחמה אזורית כוללת

גורמי מודיעין אמריקניים טוענים כי מנהיג חמאס מנסה להצית מלחמה במזרח התיכון • קיים סימן שאלה לגבי מצבו הנוכחי -לא היו הקלטות אודיו או וידאו שלו במשך חודשים • המקורות מסרו לעיתון: "סינוואר יודע שצה״ל מתקרב אליו - הוא מתוסכל מחוסר התמיכה של איראן"

[object Object]

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס, נחוש לגרור את ישראל לעימות אזורי נרחב ומאמין שלא ישרוד את המערכה, תפיסה שמכשילה באופן עקבי את המאמצים לשחרור החטופים הישראלים. כך נטען בכתבה נרחבת שפורסמה ב״ניו יורק טיימס״.

פעילות צה"ל ברצועת עזה (ארכיון), צילום: ללא

מקורות מודיעין אמריקנים שצוטטו בעיתון מעריכים כי עמדתו של סינוואר התקשחה משמעותית בשבועות האחרונים וכעת נראה שחמאס בהנהגתו אינו מעוניין כלל בהסכם עם ישראל. הגורמים האמריקנים מאמינים שסינוואר הופך למיואש יותר ככל שכוחות צה"ל מתקרבים אליו.

תקשורת מוגבלת והערכות לגבי מצבו

לפי הדיווח, סינוואר מקווה שמלחמה רחבה יותר תאלץ את ישראל לצמצם את פעילותה בעזה. הוא מאמין שעימות אזורי נרחב יפחית את הלחץ על חמאס ויאפשר לארגון לשרוד.

ה״ניו יורק טיימס״ חושף כי סינוואר, המבודד ומסתתר בעזה, מתקשה לתקשר עם ארגונו. הוא הפסיק להשתמש במכשירים אלקטרוניים זה מכבר ומסתמך על רשת שליחים אנושית לצורך העברת מסרים.

יחיא סינוואר, צילום: אי.פי

קיים סימן שאלה לגבי מצבו הנוכחי: לא היו הקלטות אודיו או וידאו של סינוואר במשך חודשים.

ב-13 בספטמבר, חיזבאללה פרסם מכתב שלכאורה נשלח מסינוואר להבעת תמיכה בחסן נסראללה, אך גורמים בחמאס רמזו שהמכתב נכתב מחוץ לעזה, באישורו של המנהיג. למרות זאת, גורמים אמריקנים בכירים מעריכים שהוא עדיין חי ומקבל החלטות קריטיות עבור ארגון הטרור.

הקשיח עמדות בעקבות חיסול הנייה

לפי הערכות אמריקניות, סינוואר מכיר בכך שכוחות צה"ל מתקרבים אליו. כמו כן, עמדתו התקשחה במיוחד לאחר חיסולו של הנייה.

ארונו של הנייה בטהרן, צילום: אי.פי.איי

גורמים אמריקנים מעריכים כי חיסולו של הנייה, שהיה מעורב במשא ומתן להפסקת אש, הרגיז מאוד את סינוואר והקשיח את עמדותיו בנוגע למשא ומתן לגבי עסקת החטופים.

סוכנויות המודיעין האמריקאיות הגבירו את מאמציהן לעקוב אחר סינוואר לאחר טבח 7 באוקטובר. הן הקימו צוות מיוחד ללימוד והתחקות אחריו. ההערכה העקבית היא שלסינוואר גישה פטליסטית והוא מעוניין יותר בגרימת סבל לישראלים מאשר בסיוע לפלשתינים.

לפי ״ניו יורק טיימס״, סינוואר מתוסכל מהיעדר תמיכה משמעותית מצד חיזבאללה ואיראן. בעוד שחיזבאללה ביצע תקיפות בצפון ישראל, הארגון נמנע מפתיחת חזית נרחבת. כמו כן, התקיפה האיראנית האחרונה נגד ישראל לא גרמה לנזק משמעותי.

סינוואר במנהרות, צילום: דובר צה"ל

גורמים אמריקנים מעריכים כי איראן אינה מעוניינת במלחמה כוללת עם ישראל, אך הם תומכים בתגובה ישראלית לירי הטילים האיראני האחרון.

"איראן תשמור טינה על הריגתו של נסראללה", אמר גנרל אמריקני בדימוס, "אבל האפשרויות שלהם מוגבלות. אני לא רואה את איראן מתמודדת חזיתית עם ישראל בקרוב״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו