איום מתגבר: המיליציות השיעיות הפועלות בעיראק נגד ישראל

המיליציות הגבירו את שיגורי הכטב"מים לעבר ישראל במסגרת נאמונתן לאיראן ולציר שלה • שיגור לרמת הגולן הביא למותם של שני חיילי צה"ל

כוחות המיליציות השיעיות (ארכיון). צילום: רויטרס

מתקפת הכטב"מים השבוע ברמת הגולן, שבמהלכה נהרגו שני חיילי צה"ל, הזכירה שוב את איום המיליציות השיעיות בעיראק. מאז הסלימה המלחמה בצפון, המיליציות הגבירו את שיגורי הכטב"מים לעבר ישראל במסגרת נאמונתן לאיראן ולציר שלה. הברית שכוללת גם את חיזבאללה בלבנון, חמאס והג'יהאד האסלאמי בעזה והחות'ים בתימן. כמו גורמים אחרים בציר, במיליציות קוראים לסיום המלחמה בעזה, שלא במסגרת עסקת חטופים.

הרס בנמל אילת בעקבות כטב"ם ששוגר, צילום: ללא

חלק מהמיליציות השיעיות בעיראק, הוקמו בהדרכת איראן כדי להילחם בכוחות האמריקניים שכבשו את המדינה ב-2003, והפילו את הדיקטטורה של סדאם חוסיין. עשור אחר כך, ארגון הטרור דאעש איים על שלמותה של עיראק, בעודו טובח באזרחים שהגדיר בתור "כופרים". כלומר מוסלמים שיעים או מיעוטים אתניים של נוצרים ויזידים. הארגון השתלט על שטחים במערב עיראק ובמזרח סוריה, וניצח בקרבות את הצבא העיראקי.

בעקבות כך, הוקם בתמיכת ממשלת עיראק ארגון גג של המיליציות השיעיות, שנקרא "חשד א-שעבי" - הגיוס העממי. המסגרת הזאת כללה עשרות ארגונים חמושים שונים עם עשרות אלפי חברים, שרובם הורכבו משיעים. חלקם קמו במיוחד וחלקם, כאמור, היו קיימים עוד קודם לכן. וחלק מהמיליציות האלה, נאמנות יותר לאיראן ולמשמרות המהפכה מאשר לממשלה העיראקית.

מחבלי המיליציות השיעיות בעיראק, צילום: אי.פי

כך, למשל, מיליציית כתאיב חיזבאללה (או "גדודי חיזבאללה בעיראק"), הוקמה עוד ב-2007 כדי לפעול נגד הכוחות האמריקניים. מי שהכווין את הפעילות שלה, היה כוח קודס של משמרות המהפכה. ראש המיליציה, אבו אל-מהדי אל-מוהנדס, חוסל בינואר 2020 עם המפקד של כוח קודס, קאסם סולימאני. בכתאיב חיזבאללה, חברים לפי הערכות כעשרת אלפים חמושים.

מיליציה אחרת שהוקמה ב-2013 נקראת תנועת א-נוג'בא. הארגון השיעי הזה הוקם כדי לסייע למשטר אסד במלחמת האזרחים בסוריה. מדובר בפיצול מתוך מיליציה אחרת, בשם "עסאיב אל-חק", על רקע הרצון של הציר האיראני לסייע לאסד מול המורדים. תנועת א-נוג'בה כוללת כעשרת אלפים חמושים, לפי הערכות. המנהיג שלה הוא אכרם אל-כעבי.

אחת המיליציות שיותר רלוונטיות לישראל היא כתאיב סייד א-שוהדאא. מדובר בארגון שמורכב מעיראקים-שיעים, שנשלחו במהלך מלחמת האזרחים בסוריה למשימה של הגנה על מסגדים קדושים לאסלאם השיעי במדינה. אחד המסגדים האלה הם המסגד על שם סייד א-זיינב, שבדרום-מערב דמשק.

התחייבו לסייע לחיזבאללה

בימים האחרונים עלתה לכותרות מיליציה נוספת בשם "דיוויזיית האימאם חוסיין". גם הארגון כולל חמושים עיראקים, אך המבנה שלו הוא "רב לאומי". לכן משתייכים אליו גם פעילים שיעים מסוריה, מאפגניסטן, מפקיסטן, מתימן וממדינות נוספות. בראש הדיוויזיציה, שהוקמה על ידי סולימאני, עמד אדם בשם ד'ו אלפוקאר, שחוסל ע"י ישראל בדאחייה של ביירות בימים האחרונים. ד'ו אלפוקאר היה מועמד להשתלב בפיקוד של חיזבאללה במקום הבכירים שחוסלו גם הם.

על פי כלי תקשורת ערביים, במיליציות השיעיות בעיראק התחייבו לסייע לחיזבאללה בלבנון. לא מדובר רק בשיגורי הכטב"מים שהוגברו, אלא גם בלוחמים שהמיליציות מתכוונות לשלוח ביום פקודה. נוסף על כך, דווח על שיתופי פעולה בין המיליציות לגורמים חות'ים מתימן, שהגיעו לעיראק לצורכי ייעוץ צבאי.

מתחילת המלחמה, המיליציות השיעיות מבצעות שיגורים לעבר בסיסים אמריקניים בעיראק כדי ללחוץ על ממשל ביידן לדחוק את ישראל להפסקת אש. מטרה אחרת של הארגונים, היא להאיץ את הנסיגה המוחלטת של הכוחות האמריקניים שעוד נותרו במדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר