פאוזיה בעת האיחוד עם משפחתה . צילום: צילום מסך מתוך X

הנערה היזידית שנחטפה לעזה על ידי דעאש: "הרגו את הגברים - החיים שלי היו בלתי נסבלים"

פאוזיה אמין סידו, הנערה היזידית שנחטפה בגיל 11 על ידי דאעש, חולצה במבצע סודי בעזה • סידו עברה מסכת התעללות קשה ונמכרה לעבדות לפני שהגיעה לעזה דרך טורקיה ומצרים "התעללו בנשים והרגו את הילדים", היא מספרת • המבצע לחילוצה בוצע בשיתוף פעולה בין צה"ל, ארה"ב, ועיראק, והיא חזרה לבני משפחתה בעיראק לאחר עשור בשבי

[object Object]

בגיל 11, כשהעיר סינג'אר בעיראק נכבשה על ידי דאעש, נחטפה פאוזיה אמין סידו יחד עם משפחתה. ביום חמישי, לאחר עשור של סבל, הודיעו בישראל על הצלתה במבצע מורכב בשיתוף פעולה עם גורמים אמריקניים ובינלאומיים נוספים.

סידו סיפרה ל-CNN על חייה הקשים בעזה, תחת איום מתמיד מהחמאס והעברה בלתי פוסקת ממקום למקום.

פאוזיה אמין סידו, היום בת 21, סיפרה בראיון ל-CNN על היום בו נחטפה באוגוסט 2014 על ידי דאעש: "הם הרגו את הגברים והילדים היזידים, והתעללו בנו, הנשים", אמרה סידו בראיון. "חיי מאז הפכו לבלתי נסבלים".

לאחר שנחטפה, סידו הועברה בין מספר מדינות. "הגעתי למחנה אל-הול שבסוריה, משם הבריחו אותנו לאידליב ב-2019, ומאידליב עברנו לטורקיה", היא מספרת. בשנת 2020, סידו קיבלה דרכון מזויף שהנפיקו לה בטורקיה, באמצעותו טסה מאיסטנבול להורגדה שבמצרים, ומשם הועברה לעזה.

בשנת 2023, כאשר פרצה מלחמת חרבות ברזל, מצאה עצמה סידו בתוך תופת נוספת. היא תיארה את החיים ברפיח שבדרום הרצועה כ"בלתי נסבלים" והוסיפה: "הייתי במעקב מתמיד מצד חמאס, שעקבו אחרי הקשרים שלי עם משפחתי. הם אפילו פירמטו את הטלפון שלי בחקירות שלהם".

המבצע המורכב לשחרור סידו נערך בשיתוף פעולה בין צה"ל, ארצות הברית וגורמים בינלאומיים נוספים. דובר צה"ל מסר כי המבצע התבצע דרך מעבר כרם שלום, וסידו המשיכה לירדן דרך גשר אלנבי, משם חזרה לבני משפחתה בעיראק.

חילוץ הנערה היזידית והבאתה לכרם שלום, צילום: דובר צה"ל

סידו סיפרה ל-CNN כי הארגון הלא-ממשלתי שהציל אותה ברפיח פעל במהירות ובדיסקרטיות: "לא זכרתי אפילו את השם שלהם, אבל הם לקחו אותי, ומשם נמסרתי לידי האמריקנים שסייעו לי לחזור לבגדד", אמרה.

"הממשלה העיראקית פנתה אלינו והודיעה כי היא חיה וברצונה לחזור למשפחתה", אמר דובר משרד החוץ האמריקני מת'יו מילר. "בעקבות כך, עבדנו יחד עם שותפינו באזור על מנת לסייע לה לצאת מעזה ולהשיב אותה לביתה".

דוד סרנגה, דיפלומט ישראלי, פרסם סרטון שבו נראית סידו מתאחדת עם בני משפחתה. סרנגה ציין כי החוטף שלה היה "חבר בחמאס-דאעש". לדבריו, סיפורה של סידו הוא תזכורת נוספת לזוועות שחוו ילדים יזידים שנחטפו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו