רצח אונס ושעבוד: כיצד הגיעה נערה יזידית ללב עזה

רצח העם שביצע ארגון הטרור דאעש בבני הדת היזידית בעיראק עדיין שולח הדים ברחבי המזרח התיכון • בני הקבוצה הדתית הקטנה והמסתורית נתפסו על ידי אנשי המדינה האסלאמית כעובדי שטן, ונשותיו שנתפסו בעיראק נמכרו כשפחות • פאוזיה, הצעירה היזידית שנחטפה לרצועה, נקנתה בשווקי העבדים של ארגון הטרור והוחזקה על ידי משפחה סלפית קיצונית בשטחי עזה

נשים וילדים יזידים נמלטים ממחבלי דאעש בסינג'אר. צילום: רויטרס

סיפורה של פאוזיה אמין סידו, צעירה יזידית בת 23 שנחטפה לפני כעשר שנים על ידי אנשי ארגון דאעש בעיראק, עלה היום לכותרות לאחר ששוחררה במבצע מורכב שכלל את כוחות הביטחון של ישראל וגורמים עלומים ברצועת עזה ומחוץ לה.

אך מה עשתה נערה עיראקית, מחבל סינג'אר שבצפון מזרח המדינה, בלב רצועת עזה? כיצד הגיע לשם? בעוד רוב סיפורה האישי של פאוזיה נותרו לוט בערפל, עצם הימצאותה ברצועת עזה נעוצה באחד המקרים החמורים והקשים של טבח שהתרחשו במזרח התיכון במאה העשרים ואחת. פאוזיה ככל הנראה נקנתה כשפחה על ידי תושב רצועת עזה, מתוך השוליים הקיצוניים ביותר של הקהילה הסלפית ברצועה. הסלפים, מוסלמים סונים מחמירים ביותר, מחזיקים בכוח מסוים בתוך הרצועה ולעיתים אפילו מתנגדים לרצונותיו של ארגון הטרור חמאס. ידוע כי פאוזיה הוחזקה על ידי משפחה כזו, שהתעללה בה בקביעות, ככל הנראה בשל ילדותה ככופרת, והצליחה להימלט רק כשראש המשפחה נהרג בתקיפה של צה"ל.

היזידים הם קהילה דתית קטנה, דוברת כורדית המונה קצת פחות ממיליון נפש ברחבי העולם כולו. מאות אלפי יזידים התגוררו בצפון עיראק כשהמרכז הפוליטי והדתי של בני העדה נמצא באזור סינג'אר, או שינגאל בשפה הכורדית בצפון מזרח המדינה. דתם של היזידים מוצאה ככל הנראה בדת הזרואסטרית הקדומה שהייתה נפוצה בעת העתיקה ובימי הביניים בפרס. מעט ידוע על דתם של היזידים, זאת בשל העובדה שמדובר בדת סודית שרק חכמי הדת נחשפים לרזיה.

בשלישי באוגוסט של שנת 2014 פרצו מחבלי ארגון המדינה האסלאמית את קווי ההגנה של הפשמרגה, הצבא הכורדי, בחבל סינג'אר במתקפת פתע גדולה והחלו לזרום לאזור. אנשי הפשמרגה, מתוך חשש שהנשק ייפול לידי ארגון הטרור, אספו את כל כלי הנשק מהאזור והותירו את האוכלוסיה היזידית חסרת מגן, בטרם נסוגו, בתקווה כי יוכלו לשוב בהתקפת נגד תוך זמן קצר.

אלא שאנשי דאעש הצליחו לכבוש את המחוז כולו בסערה ופנו לבצע שורה של מעשרי רצח חסרי תקדים. ארגון הפיטים של האו"ם העריך כי לפחות 5,000 יזידים נרצחו בימים הראשונים לשלטון דאעש בסינג'אר, רובם באופן שיטתי ולא תוך כדי לחימה. במציאות, המספרים כנרא גבוהים בהרבה. לאחר שרצחו את מרבית הגברים בגיל לחימה החלו מחבלי הארגון לפנות להשליט את תפיסת העולם המעוותת שלהם על תושבי החבל. לדידם של אנשי דאעש, היזידים לא מוגנים תחת הגדרת "עמי הפסר" שמגינה על יהודים ומוצרים מפני רצח ושעבוד ורואה בהם עובדי שטן. הדבר הביא לכך שנשות היזידים הפכו באופן מידי לשפחות של המחבלים שתפסו אותן ונמכרו באופן המוני בשווקי העבדים של האימפריה בה החזיק ארגון הטרור דאעש.

מחנות הפליטים של בני הדת היזידית בסינג'אר, צילום: נטע בר

מעשי השיעבוד הביאו להתקוממות יזידית ולבריחה המונית של עשרות אלפי בני אדם לעבר הרי סינג'אר. היזידים אחזו בנשק ועלה בידם והגן במקצת על הפליטים הנסים ובכך להציל עשרות אלפים מבני עמם, בשעה שצבא עיראק וכוחו תהשפמרה ניסו להגיע לפליטים הנסים ולחלץ אותם מההרים, בחום של 50 מעלות צלזיוס.

התלוותי באותם ימים לאנשי הפשמרגה במחנות הפליטים של היזידים בצפון עיראק והסיפורים ששמעתי היו קשים מנשוא. אישה שנמכרה לעבדות והצליחה להימלט סיפרה כי שוביה תקפו אותה מינית שוב ושוב והיא הובלה כבולה בחבל עד שעלה בידה להימלט במהלך הפצצה אווירית אמריקנית. ילדי הפליטים סיפרו סיפורים קורעי לב. "אמא נרצחה בבית כי אבא לא הספיק להגיע מהעבודה להציל אותה וסבתא מתה בהרים" סיפר ילד אחר, משחזר את הזוועה והבריחה להרי סינג'ר. אין כמעט איש במחנה שלא שכל קרוב משפחה בסאגה האיומה.

כתב "ישראל היום" וילדי הפליטים היזידים בעיראק, צילום: ליאור דיין

באו"ם מעירכים כי לא פחות מ-11,000 נשים יזידיות נמכרו לעבדות. אלפים רבים מהם טרם חזרו חיק משפחותיהן. רבות נלקחו יחד עם "בעליהם", מחבלים זרים ששמשו את המדינה האסלאמית, חזרה למדינות המוצא שלהם, בעיקר בעולם המוסלמי, שם הפכו אסירות של הקהילות הסלפיות המקומיות. כלי התקשורת של הקהילה היזידית מדווחים כמעט בכל חודש על נשים שהוחזרו לחיק משפחותיהן לאחר שנים ארוכות בשבי. בחודש שעבר פורסם כי המיליציה הכורדית YPG הצליחה לחלץ שתי נשים יזידיות משוביהן במהלך פעולה בצפון סוריה. עבור נשים יזידיות רבות אחרות, אימי השבי נמשכים בעוד העולם כבר מזמן שכח מרצח העם שהביא אותן לשם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר